• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Masa)

Hej! 

Tack för den här tråden och alla som delar med sig det underlättar verkligen när man går igenom den här processen.

Jag hade återföring i torsdags 15/2 och min testdag är 5:e mars så är på min ruvardag 3 och nu börjar tiden gå så långsamt 😅 . Borde inte testa dagen vara innan? 
    Hade kramper i magen första dagar men nu känner jag ingenting. 
    Hur går det för er? 

• Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Masa: Jag hade återföring samma dag som dig och har testdag 28/2 så det var ganska långt tidigare som min testdag var. 

• BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-17 08:27:01 följande:
    Ja så kul! 😊
    Vi är 39 och 33, min sambo har inga barn men jag har sedan innan. Eftersom jag ändå blir 40 i år så sökte vi hjälp efter lite mer än 6 månader, och lite tur i oturen så var det manlig faktor och mina värden såg riktigt bra ut. Så hoppas nu bara att mina ägg är i någorlunda bra skick också 😅

Hur var det för er? 
    Ah då förstår jag. Vad skönt att det ändå såg bra ut för dig, då har ni nog goda chanser med ICSI får vi hoppas 🤞🥰

Vi hade försökt i typ 9 månader utan ett enda plus när min man tog ett sånt här hemma-spermaprov och fick dåligt resultat, då tog vi tag i det och gjorde en utredning som tyvärr fick samma dåliga resultat på spermaprovet. För mig såg allt bra ut. Även om vi sökte hjälp ganska tidigt så har det tagit lång tid innan vi fick klartecken för IVF då min man var tvungen att utredas via Anova först vilket tog tid. Så totalt har vi försökt i 2 år, men nu är det äntligen igång 😃
  • BubblanJ
    Pippisen skrev 2024-02-17 14:03:17 följande:
    Tack! ☺️

Kul att följas åt när man ligger så lika. Min mens är på g så förhoppningsvis får jag börja med menopur på måndag. Min mens är nästan alltid väldigt regelbunden. Din då? 

Ja men precis ☺️

Åh så spännande! Ja min mens brukar nästan alltid vara punktlig, typ +- 1 dag, men denna gång hade den flyttats en vecka tidigare så det var nära att jag behövde skjuta upp behandlingen till nästa cykel då kliniken hade ont om tider, det löste sig som tur var. 
    Började med Menopur igår, var så nervös och hade så mycket handsvett när jag skulle ta sprutan(trots att jag jobbar inom vården och är van) 😅 men det gick hur bra som helst tillslut! 

• Sanavd

Tycker det är så spännande att följa alla! Lycka till alla som ska börja eller precis har börjat med sina stimuleringssprutor. Och lycka till alla ruvare 🥰

Jag är ny här på Familjeliv så har inte riktigt lärt mig hur jag svarar specifika kommentarer eller personer men ska hanka mig fram ☺️

Jag själv gjorde ju äggplocket den 13/2 dvs för 5 dagar sedan och nu kom bortfallsblödningen! 😍 Så konstigt det där att man helt plötsligt längtar till mens. Nu hoppas jag att min riktiga mens kommer snart så att jag får göra mitt första FET! 

• BubblanJ
    Sanavd skrev 2024-02-18 20:09:42 följande:

Tycker det är så spännande att följa alla! Lycka till alla som ska börja eller precis har börjat med sina stimuleringssprutor. Och lycka till alla ruvare 🥰

Jag är ny här på Familjeliv så har inte riktigt lärt mig hur jag svarar specifika kommentarer eller personer men ska hanka mig fram ☺️

Jag själv gjorde ju äggplocket den 13/2 dvs för 5 dagar sedan och nu kom bortfallsblödningen! 😍 Så konstigt det där att man helt plötsligt längtar till mens. Nu hoppas jag att min riktiga mens kommer snart så att jag får göra mitt första FET! 

Hej! Välkommen🥰
    Jag är också ny här så känner mig också lite lost ibland men man trycker iaf på "citera" uppe till höger på kommentarer för att svara på en kommentar.
    Vad roligt att du är så nära återföring, hoppas det ska gå vägen för dig! Håller verkligen med, jag tyckte det var så himla befriande att för första gången på länge inte bli totalt förkrossad när mensen kom nu inför jag skulle börja med Menopur 🙏
  • Anonym (Masa)
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-18 12:44:07 följande:

Masa: Jag hade återföring samma dag som dig och har testdag 28/2 så det var ganska långt tidigare som min testdag var. 

Mm det var stor skillnad. kan det bero på hur gammal embryot är? min var 2 dagars odlad embryo 
    Vågar man testa kring 28/2 undrar jag.

Lycka till all som har börjat med sprutorna det kommer att gå superbra. Jag var jätteorolig för äggplock men man får smärtstillande och det gick verkligen fort och man känner inte smärta. 
    Håller tummarna att vi alla plussar 😍
  • EFW
    BubblanJ skrev 2024-02-18 18:45:15 följande:
    Ah då förstår jag. Vad skönt att det ändå såg bra ut för dig, då har ni nog goda chanser med ICSI får vi hoppas 🤞🥰

Vi hade försökt i typ 9 månader utan ett enda plus när min man tog ett sånt här hemma-spermaprov och fick dåligt resultat, då tog vi tag i det och gjorde en utredning som tyvärr fick samma dåliga resultat på spermaprovet. För mig såg allt bra ut. Även om vi sökte hjälp ganska tidigt så har det tagit lång tid innan vi fick klartecken för IVF då min man var tvungen att utredas via Anova först vilket tog tid. Så totalt har vi försökt i 2 år, men nu är det äntligen igång 😃

Tack! ❤️ Jag hoppas det 🤞😊

Men så skönt, har hört om många där utredningen tar lång tid. 😅 Ska ni också göra icsi eller finns det tillräckligt med simmare för vanlig ivf?

Vi har lite tur så vi bor i en mindre stad med en egen bra kvinnoklinik som är privat men som jobbar åt landstinget. Så vi var utredda och klara på 6 veckor😂 och så sker sedan själva ivfen i Stockholm eller Uppsala. Vi valde Livio Kungsholmen 😁
    Så vi hinner precis med att få vårat finansieraade försök  nu innan jag fyller 40. 

Vilken klinik har ni? 

• BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-19 06:34:52 följande:

Tack! ❤️ Jag hoppas det 🤞😊

Men så skönt, har hört om många där utredningen tar lång tid. 😅 Ska ni också göra icsi eller finns det tillräckligt med simmare för vanlig ivf?

Vi har lite tur så vi bor i en mindre stad med en egen bra kvinnoklinik som är privat men som jobbar åt landstinget. Så vi var utredda och klara på 6 veckor😂 och så sker sedan själva ivfen i Stockholm eller Uppsala. Vi valde Livio Kungsholmen 😁
    Så vi hinner precis med att få vårat finansieraade försök  nu innan jag fyller 40. 

Vilken klinik har ni? 

Vi ska garanterat göra ICSI, alla spermaprov han lämnat (vilket är typ 5 st) har varit lika "nedsatta", det är både nedsatt rörlighet och antal så jag skulle bli förvånad om det blev annat resultat väl inför återföringen 😅Ni då? 

Åh men vilken tur ni har! Det är ju verkligen toppen! 😍Vi kommer att köra på Karolinska Huddinge, vi fick av någon anledning inte välja utan fick bara en remiss dit direkt🧐 Men vi kör på och hoppas det är lika bra som någon annanstans 😊

Nån mens i sikte än?
  • BubblanJ

Någon som varit med om att mensen försvinner så fort ni började med Menopur? Jag började på mensdag 2 och dag 3 kommer det lite men sen försvann den.
    Det kanske är så det ska vara? Eller är det bara en slump? 
    Brukar ha åtminstone 4 eller 5 dagar vanligtvis. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024