• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • LinneaWookie
    Anonym (Mollie) skrev 2024-02-21 10:52:18 följande:

Imorgon är den officiella festdagen men har testat positivt i över en vecka redan. Är så chockad och glad ☺️
    Gjorde en färsk återföring med ett två dagar gammalt embryo den 8/2 ☺️🥳

Åh grattis!!!!HjärtaGlad Festdagen hihi perfekt ju
  • Anonym (Masa)

Imorgon är den officiella festdagen men har testat positivt i över en vecka redan. Är så chockad och glad ☺️

Åhh va kul 😍😍 stort grattis! 🤩
    När tog du första testet efter återföringen? 
    Jag hade också färsk  återföring med 2 dagar gammal embryo så det ger mig verkligen hopp när jag läser att det blev positiv för er 🌸

Helt rätt festdag skulle passa perfekt haha 

• Anonym (Masa)
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-20 17:48:54 följande:

Jag glömde bort mig och råkade hjälpa till att skotta lite snö igår (drygt fyra dagar efter återföringen), nojar nu. Det var inga lyft med skyffel utan jag sköt en sådan där skopa (snösläde). Jag blev inte andfådd eller trött, snön var inte så blöt men det var nog ändå som motsvarande ett lyft. Kommer ni ihåg att tänka på det för att man inte ska lyfta hela tiden? Jag glömde totalt bort att jag kanske inte ska skotta snö. 

Usch men det borde inte vara något problem hoppas jag. 
    Efter återföringen sa min klinik att man ska vara försiktigt i en vecka och efter det leva vanligt. 
  • EFW
    Anonym (Masa) skrev 2024-02-21 08:16:05 följande:

Åhh hade likadan känsla när jag fick min mens Hahah 😍 lycka till ! 

Jag gjorde mitt första IVF försök förra veckan och startade med 225 enheter. Jag är 30 år (haha vet inte om man räknas som gammal). Allt gick jättebra 😍 .

Förra året när jag skulle börja med IVF så hade dem ordinerat 125 enheter men hann aldrig börja med det då jag blev spontant gravid men slutade med tidigt missfall. 

Nu är jag på ruvardag 6 😁, lite blandade känslor men mest glad och ser framemot testdagen!

Jag fick alla mina sprutor i magen enligt det information jag har fått från Sophiahemmet. 

Tack! 🤗

Ja du är ju yngre än mig, men kanske det slår ihop olika aspekter? 

Håller tumma och tår att liten fastnar. Kommer du kunna hålla dig och inte testa innan? 😊
  • EFW
    LinneaWookie skrev 2024-02-21 10:30:41 följande:
    Jag tror man kan ta i både lår och mage men det stod helst i låret så jag körde på det. Min klinik sa inget alls... Eftersom jag gjort det förut så tänkte de väl att jag kom ihåg allt fast det var 5 år sedanObestämd

Och jag tar 275e Gonal-F så vi är ungefär samma. Jag är 35 år så det kanske har med ålder att göra. OklartDrömmer
    Modig tycker jag! 🤩 

Jag är ju snart 40 så då är det säkert så. Läste någon stans att ålder och amh värdet avgör lite. 😅

Men i morgon börjar jag med Gonal f och sedan ul den 28/2 😅 Så pepp nu!!
  • EFW

Men så härligt! Stort grattis ❤️ 
  • BaeA

Vad kul, stort grattis till pluset!
  • Razorcrest

Åh vad härligt att höra!! Stort grattis Hjärta
  • EmmyLO

Vad kul, stort grattis! Hjärta Helt klart festdag :)
  • EmmyLO

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024