• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Mollie)

Till: anonym (Masa)
    Tack snälla ❤️
    Jag testade svagt positivt den 14/2. Alltså 6 dagar efter återföringen. Dag för dag blev strecket lite starkare och jag kunde utesluta att det inte var Ovitrellen som spökade.
    Det här är vårt andra försök, första gången misslyckades det. Då var det ett 4 dagars embryo färsk återföring. 
    Håller tummarna att ni lyckas! 🥰

• Anonym (Mollie)

Till: EmmyLo, Razorcrest, BaeA, EFW, LinneaWookie. 

Tack alla!! ☺️❤️

• Anonym (Mollie)

EmmyLo
    Jag har också fått ut ca 8 ägg vid varje äggplock. Nu sist var jag också orolig då det var så få äggblåsor vid första kollen. 
    Av 8 st blev 5 st befraktade, en sattes in vid återföringen (nu gravid) och ett embryo till frysen. Hoppas det kan stilla din oro lite :) 

• Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Vi fick brev idag, två till frysen (av fyra som var kvar som möjliga för nedfrysning), känns bra att ha två i frysen. 

• BaeA
    EmmyLO skrev 2024-02-21 16:02:56 följande:

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

Vad jobbigt att det blev lite kämpigt för dig vid ÄP du som också var lite orolig innan. Jag liknande upplevelse första gången med för lite morfin, men andra gången så gick det bättre. 

Men det jag egentligen vill skriva som jag önskar att något faktiskt hade sagt till mig är att man inte ska bli förvånad om inga klarar sig till frysen första gången. Det är mer av en testomgång. Nu kanske du inte alls har höga förväntningar, men bara bra att ha med sig det i bakhuvudet. Jag fick liksom 17 första 11 befruktade och 0 till frys, vilken kom som en chock.

första gången jag träffade min läkare efter fertilitetsutredningen sa hon, räkna med att det kommer ta två år, skrattade och tänkte skämtar hon varför skulle det. Nu sitter man här 1,5 år senare (2,5 om man räknar med vår egna tid vi försökt).

Nu hoppas jag såklart att du får många fina blastocyster och att allt ska gå smärtfritt för dig ❤️ 
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-21 16:02:56 följande:

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

Tänkt på dig idag Hjärta Vad jobbigt att upplevelsen blev dålig för dig. Jag förstår oron över antalen ägg och vad som är rimligt att förvänta sig. Jag försöker tänka att kvantiteten inte är det viktigaste och istället fokusera på att förhoppningsvis få tillbaka i alla fall ett embryo av god kvalitet. Jag frågade varför det blev så få embryon till frysen för mig och de sa att det bara är så ibland. Det fanns ingen förklaring. Jag vet inte om det är någon tröst, men du har gjort allt du kunnat i alla fall. Som Bae skrev här ovanför får man se första omgången som ett test (och förhoppningsvis behövs inga fler).

Jag vet tyvärr inte hur de räknar med de mogna äggen. Men jag läste i min journal veckan efter att det antalet jag fick veta på äggplocket också var det antal som var mogna. Vet inte om det var en slump dock. 

Hoppas du kan vila upp dig ordentlig nu Hjärta
  • EFW
    BaeA skrev 2024-02-21 20:03:11 följande:
    Vad jobbigt att det blev lite kämpigt för dig vid ÄP du som också var lite orolig innan. Jag liknande upplevelse första gången med för lite morfin, men andra gången så gick det bättre. 

Men det jag egentligen vill skriva som jag önskar att något faktiskt hade sagt till mig är att man inte ska bli förvånad om inga klarar sig till frysen första gången. Det är mer av en testomgång. Nu kanske du inte alls har höga förväntningar, men bara bra att ha med sig det i bakhuvudet. Jag fick liksom 17 första 11 befruktade och 0 till frys, vilken kom som en chock.

första gången jag träffade min läkare efter fertilitetsutredningen sa hon, räkna med att det kommer ta två år, skrattade och tänkte skämtar hon varför skulle det. Nu sitter man här 1,5 år senare (2,5 om man räknar med vår egna tid vi försökt).

Nu hoppas jag såklart att du får många fina blastocyster och att allt ska gå smärtfritt för dig ❤️ 
    Det är just detta jag är rädd för, att det är en testomgång, vi får bara ett försök och sedan blir det till att betala om vi inte lyckas. En IVF kostar runt 45 och om den återföringen som ingår inte tar sig är det runt 25 för ett FET Om man får något till frysen vill säga 😅
    Min sambo är inte stressad över det, men jag känner mig lite lagom ångestfylld. Hur hanterar ni andra detta? 
  • Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Vi kommer att köra på tills vår läkare avråder oss från annat, jag känner att det är värt hur mycket som helst. Jag känner mig dock orolig att vår läkare började prata om äggdonation ens innan vårt första försök pga att jag har superlågt AMH. Men det är ju inte så lätt att avgöra när det är dags att sluta försöka, jag vill ju inte göra nya IVF-försök om det är orimligt liten chans såklart.

• Fjällfärd
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-22 10:57:02 följande:

Vi kommer att köra på tills vår läkare avråder oss från annat, jag känner att det är värt hur mycket som helst. Jag känner mig dock orolig att vår läkare började prata om äggdonation ens innan vårt första försök pga att jag har superlågt AMH. Men det är ju inte så lätt att avgöra när det är dags att sluta försöka, jag vill ju inte göra nya IVF-försök om det är orimligt liten chans såklart.

Våra läkare pratade också tidigt om äggdonation pga mitt låga AMH (0,28 och 0,58 vid två separata provtagningar i höst). I princip alla läkare jag haft kontakt med i förbindelse med låg ägg reserv har nämnt det i olika grad. Oavsett ville man göra en provomgång med IVF då man kunde se på ultraljud att jag hade ägg (7-10 äggblåsor beroende på cykel). Men inte säkert att alla innehåller ägg, att de mognar som det ska samt säger ju inget om kvalitén. Vi skulle betala vår första omgång IVF själva pga min partner inte är skriven i Sverige (tillsammans 8år) så vi blir inte beviljad regionfinanerad IVF. Dock kändes detta bra då om vi inte skulle få något lyckat IVF försök med egna ägg så kunde vi ansöka om regionfinanerad IVF när min partner var skriven i Sverige och då eventuellt använda de försöken till äggdonation (som är extremt mycket dyrare än vanlig IVF). 

Oavsett, stort grattis till två ägg i frysen och ett att ruva på! Det låter helt fantastiskt. Jag håller tummarna för dig!
  • EmmyLO

Mollie, BaeA och Razorcrest: Stort, stort tack för tröst och era kloka ord. ❤️ Det betyder jättemycket att kunna hämta stöd och styrka i den här gruppen. Uppskattar det så himla mycket. Jag försöker verkligen tänka att det är en testomgång och att de i vart fall fick ut ägg. Blev bara så orolig över att det var så extremt många äggblåsor som, trots adekvat storlek, var tomma. Önskar att vi hade fått möjlighet att prata med läkaren efteråt, men hör verkligen vad ni och alla andra säger - ibland finns ingen förklaring. Grät en rejäl skvätt igår kväll, sambon fick trösta och vara ytterligare en resonlig röst i det hela - att vi inte ska ta ut någon besvikelse eller oro i förskott. 

Återigen, stort tack fina ni. 🙏

Svar på tråden IVF/ICSI 2024