• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Chrystal
    BubblanJ skrev 2024-02-24 10:49:39 följande:

Någon som är duktig på det här med storlek och antal äggblåsor? Jag känner mig så clueless. 

Jag är på sprutdag 8 idag och var på UL igår. Läkaren såg 10 st som var över 9 mm och 1 st som var 15 mm och sedan sa hon bara att jag hade flera små men vet inte exakt hur många. Hon sa att de vill att de ska bli minst 17 mm. Jag tycker det är så svårt att veta om läget är bra eller inte? Men läkaren verkade positiv. Vad tror ni?  

Jag ska iaf få göra ett nytt UL på måndag och äggplock på onsdag. Håller tummarna att de växt på sig och blivit några fler då🤞

Här har jag läst bra info om äggblåsornas storlek och antal, www.alifehealth.com/blog/ivf-follicle-sizes-and-growth-chart/
    Hela den hemsidan har förövrigt bra info för patienter med artiklar om man klickar på "for patient" längst upp i mitten sen "learn IVF" Glad

Vad jag för står det som så utvecklas dina bra med ett bra antal. Jag hade ju 16 st på sprutdag 5 på 11mm, så tror jag har större risk för överstimulering och att inte kunna göra ET. 
  • LinneaWookie

Update för mig: hade mitt andra UL igår och mina 27 (!) äggblåsor hade absolut växt till sig men inte tillräckligt, så de ville att jag skulle ta Gonal-F och Fyremadel en kväll till (alltså igår kväll) men då en lägre dos eftersom en av äggblåsorna var hela 21mm. 
    Äggplock är inbokat till tisdag morgon (tar Ovitrelle ikväll), men hon sa samma sak som innan att det förmodligen inte blir ET utan FET i nästa cykel.

BubblanJ då är vi ganska jämna i tid! Heja hejaSolig

• Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-22 17:37:18 följande:

LinneaWookie: Så var det för oss också, men på ultraljud dag 9. Precis som Razorcrest skriver så beror det på att det är större risk för överstimulering om man utvecklar många äggblåsor. Uppfattade att varje äggblåsa producerar hormoner och att det därför är större risk för överstimulering om man har många och dessutom återför i samma cykel eftersom det ökar hormonbildandet ännu mer. Kände precis som du att det kändes extremt tråkigt att behöva vänta på återföring, men har också läst om de som blivit kraftigt överstimulerade - det lät ingen vidare. Hur mår du i kroppen? Känner du av något av stimuleringen? <3

Razorcrest: Tack gulliga du! <3 Jag mår ok ändå, lite ont i magen och fortfarande svullen. I dag har jag gått runt och varit så otroligt nervös för att de ska ringa från kliniken. Har alltid ljudlöst på mobilen men idag vågade jag inte riskera att missa ett eventuellt samtal... Stackars mina kollegor som fick höra alla ring- och SMS-signaler hela dagen... Hur mår du? Känner du fortfarande något från stimuleringen/ÄP? 

Inspireras av dig och ska också passa på att äta och dricka gott samt hitta på roliga saker. Det är vi så värda!:) Ikväll ska jag unna mig ett glas vin på AW:n och imorgon har sambon lovat att det blir champagne för att fira att vi tagit ännu ett steg. 

Masa: Tack snälla du! Jag håller tummarna för dig också! Förstår din besvikelsen, men så himla starkt och bra att du fokuserar på att det var ett ägg som befruktades. Man får inte glömma att bli glad över delsegrar. Vad är nästa steg för dig? :)

Vad skönt att höra att det har gått OK! Ja, väntan efter äggplocket är så himla jobbig. Tycker det varit det värsta hittills i processen. Helt rätt!! Hoppas champagnen smakade bra och att du lyckades koppla bort IVF:n en stund i alla fall :)

Jag mår bra! Fick mens här för några dagar sen (typ 13 dagar efter ÄP). Så det känns skönt att vara inne i nästa fas. Men måste säga att det börjar bli lite tröttsamt att leva utefter sin menscykel hela tiden... Om lite mindre än två veckor ska jag börja med provera :) Hur mår du? Hjärta
  • Razorcrest
    LinneaWookie skrev 2024-02-25 13:25:48 följande:

Update för mig: hade mitt andra UL igår och mina 27 (!) äggblåsor hade absolut växt till sig men inte tillräckligt, så de ville att jag skulle ta Gonal-F och Fyremadel en kväll till (alltså igår kväll) men då en lägre dos eftersom en av äggblåsorna var hela 21mm. 
    Äggplock är inbokat till tisdag morgon (tar Ovitrelle ikväll), men hon sa samma sak som innan att det förmodligen inte blir ET utan FET i nästa cykel.

BubblanJ då är vi ganska jämna i tid! Heja hejaSolig

Åh vad spännade! 27 stycken låter ju strålande! Håller tummarna för dig att äggplocket går smidigt och du får ut många ägg Skrattande
  • Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Jag är helt darrig, jag tog just ett Clearblue digital pga att jag tyckte att jag kunde ana kanske kanske ett streck när jag testade med RFSU imorse. Gravid 2-3 veckor stod det!! Jag har tagit så ofattbart många graviditetstester sista 2åren (de väller ut ur alla lådor här hemma) och det har inte blivit positivt en enda gång tidigare. 

• EmmyLO
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-25 18:45:25 följande:

Jag är helt darrig, jag tog just ett Clearblue digital pga att jag tyckte att jag kunde ana kanske kanske ett streck när jag testade med RFSU imorse. Gravid 2-3 veckor stod det!! Jag har tagit så ofattbart många graviditetstester sista 2åren (de väller ut ur alla lådor här hemma) och det har inte blivit positivt en enda gång tidigare. 

Wow, stort grattis!! Förstår att du är darrig - blir så glad för din skull! Hjärta 
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-25 13:29:35 följande:
    Vad skönt att höra att det har gått OK! Ja, väntan efter äggplocket är så himla jobbig. Tycker det varit det värsta hittills i processen. Helt rätt!! Hoppas champagnen smakade bra och att du lyckades koppla bort IVF:n en stund i alla fall :)

Jag mår bra! Fick mens här för några dagar sen (typ 13 dagar efter ÄP). Så det känns skönt att vara inne i nästa fas. Men måste säga att det börjar bli lite tröttsamt att leva utefter sin menscykel hela tiden... Om lite mindre än två veckor ska jag börja med provera :) Hur mår du? Hjärta
    Åh, jag förstår att det känns skönt att mensen har kommit! Gläds över att du kommer vidare i nästa fas, måste kännas så bra Hjärta  Jag har lite dålig koll på Provera, är det för att hjälpa till med ägglossningen? BM ville inte ens gå in på återföringsprocessen i onsdags efter äggplocket, vilket kändes lite illabådande.

Jag har ansträngt mig så för att inte googla sönder varför det var så otroligt många äggblåsor som var tomma, det måste varit klart över hälften, och vad det betyder för våra prognoser. Det har hjälpt lite att unna sig att äta och dricka gott... Jobbar hårt med mig själv att jag inte ska ta ut någon besvikelse i förskott, samtidigt som försvarsmekanismen gör att jag stålsätter mig på att de ringer imorgon och meddelar att det inte blir något till frysen. Tror nog att jag har upprepat "det är bara en testomgång" tusen gånger för mig själv de gångna dagarna. I övrigt är jag fortfarande svullen om magen och känner mig väldigt gasig, haha. Det har gett upphov till en hel del skratt här hemma! Läste att det kunde ta två veckor innan symptomen av stimuleringen går över, men hoppas det ska gå snabbare så jag kan börja ha mina vanliga kläder igen!
  • LinneaWookie

Wowwwww GRATTIS!!!!HjärtaSolig
  • LinneaWookie
    Razorcrest skrev 2024-02-25 13:32:53 följande:
    Åh vad spännade! 27 stycken låter ju strålande! Håller tummarna för dig att äggplocket går smidigt och du får ut många ägg Skrattande
    Tack så jättemycket Hjärta
  • EFW

Stort grattis!! 😍🥳
Svar på tråden IVF/ICSI 2024