• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EmmyLO
    LinneaWookie skrev 2024-02-27 10:49:12 följande:

Äggplocket är klart! Skönt var det då inte, men för mig denna gång var det inte nålarna som kändes utan när de behövde bända/trycka ner livmodern för att komma åt äggstockarna.
    Men nu är det över. Världens mysigaste och bästa personal Hjärta
    De fick ut 7 mogna ägg vilket är ganska lite med tanke på att det var så många äggblåsor, men bättre än inga alls!
    Imorgon ringer de och berättar hur många som blev befruktade.
    Det blir totalfrys pga risk för överstimulering även efter men det känns ganska bra faktiskt.

Skönt att höra att det är klart, även om det måste varit obehagligt när de försökte komma åt äggstockarna. Fint att höra att du fick ett så bra bemötande av personalen <3 

Vad skönt att få besked om befruktning! Det är säkert olika från klinik till klinik, men ska fråga om vi inte kan få det nästa gång. En veckas väntan är olidlig...
  • EmmyLO
    Anonym (Masa) skrev 2024-02-27 22:48:49 följande:

Jag har fått lite brunt/blod och mensvärk. Jag tror att det är kört för mig. 
    Det är ruvardag 12 idag. Känner mig ledsen ena stunden har jag hoppet. Andra stunden är jag helt förstörd och ledsen. 

Så skrämmande att behöva titta varje gång man torkar för o se om det kommit nått färg. 
    Sista dagar har varit som jobbigast för mig. Jag har inte mått så här tidigare i mitt liv. Det är tufft. 
    Sprutorna och äggplock  det hela är smidig process. Men dagarna efter är riktigt jobbiga med oro och osäkerhet.
    Vill verkligen sova och vakna se allt är över. 

Vad tråkigt att höra att du har det tufft just nu. Det är okej att vara ledsen och förtvivlad, och förstår att du slängs mellan känslor. Jag känner verkligen igen mig i önskan om att få sova och vakna upp på andra sidan. Jag är inte läkare och vet ju inte så mycket om just din situation, men har hört andra berätta om blödningar trots graviditet. När är det du har din testdag? Skickar kram och stöd <3
  • BaeA

Det är ruvardag 12 idag. Känner mig ledsen ena stunden har jag hoppet. Andra stunden är jag helt förstörd och ledsen. 

Så skrämmande att behöva titta varje gång man torkar för o se om det kommit nått färg. 
    Sista dagar har varit som jobbigast för mig. Jag har inte mått så här tidigare i mitt liv. Det är tufft. 
    Sprutorna och äggplock  det hela är smidig process. Men dagarna efter är riktigt jobbiga med oro och osäkerhet.

Så var det för mig också, det är verkligen så kämpigt, hade också sån ångest varje gång jag var på toaletten och kände efter minsta lilla symptom... Jag fick tyvärr min mens på ruvardag 9 med en fem dagars.

Du känner ju din kropp bäst, men som andra skrivit så behöver det inte vara mensen. Nu har jag inte följt hela din historik, så vet inte om detta var din första återföring. Men statistiskt så brukar det ta några gånger innan det fäster. Jag har gjort 2 misslyckade, även om det ska ha varit toppembryon. 
  • Anonym (HoppOchFörtvivlan)
    Nu vet vi inte hur det ska gå för någon såklart men jag kan ju säga att jag hade lite brunt under några dagar nu sista fyra dagarna (mindre o mindre). När det kom tänkte jag ?nu är det kört? men sedan blev det inte mens av det utan stannade vid brun flytning. Men det kan ju gå över i en mens, det är ju svårt att veta. Nu är det väntans tider för mig med ultraljud mitten av mars.
  • BubblanJ

Åhh stort grattis @Anonym(hoppochförtvivlan) 😍❤️

I måndags fick jag göra UL nr 2 och då såg dom 19 äggblåsor varav tre var över 19 mm. Blev jätteglad över det resultatet.

Idag gjorde jag äggplock. Fy vad ont det gjorde (förlåt vill inte skrämmas). Jag tycker att jag är en ganska smärttålig person annars men jag behöver fylla på med morfin 2 ggr utöver startdosen och ändå kände jag mig inte helt smärtlindrad. Hade ont efteråt också, som en riktigt kraftig ägglossningssmärta. Kände mig så fjantig även fast jag vet att det är olika för alla :(

Och till vår stora besvikelse fick dom bara ut 3 ägg trots så många äggblåsor. Läkaren var förvånad över detta. Just nu känns det jättejobbigt men jag tror det kommer lägga sig, allt som behövs är ju bara ett ägg med bra kvalitet så vi får hoppas, och hoppas att så många som möjligt blir befruktade🙏 

• BubblanJ
    LinneaWookie skrev 2024-02-27 10:49:12 följande:

Äggplocket är klart! Skönt var det då inte, men för mig denna gång var det inte nålarna som kändes utan när de behövde bända/trycka ner livmodern för att komma åt äggstockarna.
    Men nu är det över. Världens mysigaste och bästa personal Hjärta
    De fick ut 7 mogna ägg vilket är ganska lite med tanke på att det var så många äggblåsor, men bättre än inga alls!
    Imorgon ringer de och berättar hur många som blev befruktade.
    Det blir totalfrys pga risk för överstimulering även efter men det känns ganska bra faktiskt.

Jaa vi ligger verkligen nära! Otroligt med 27 äggblåsor 😳 7 mogna tycker jag låter som en toppensiffra! Jag blev också förvånad över att jag fick ut så lite med tanke på att jag hade 19 st på UL, fick ut 3 st bara. Vi får hålla tummarna att det är ägg av toppkvalitet och att så många som möjligt blir befruktade. Hur har det gått för dig med befruktningen, har du hört något?❤️ 
  • EFW

Då var första ul avklarat, det fans 11 blåsor som alla var mellan 10-15 de flesta runt 12. Sedan var det 5 stycken som var under 10. Nytt ul på fredag och gissar att jag får tid för äggplock då 🤞😊 Så konstigt att detta händer i kroppen, tycker inte jag märkt av det så mycket ännu. Var inställd på att jag skulle få massa biverkningar 🤔

• Razorcrest
    BubblanJ skrev 2024-02-28 15:16:30 följande:

Åhh stort grattis @Anonym(hoppochförtvivlan) 😍❤️

I måndags fick jag göra UL nr 2 och då såg dom 19 äggblåsor varav tre var över 19 mm. Blev jätteglad över det resultatet.

Idag gjorde jag äggplock. Fy vad ont det gjorde (förlåt vill inte skrämmas). Jag tycker att jag är en ganska smärttålig person annars men jag behöver fylla på med morfin 2 ggr utöver startdosen och ändå kände jag mig inte helt smärtlindrad. Hade ont efteråt också, som en riktigt kraftig ägglossningssmärta. Kände mig så fjantig även fast jag vet att det är olika för alla :(

Och till vår stora besvikelse fick dom bara ut 3 ägg trots så många äggblåsor. Läkaren var förvånad över detta. Just nu känns det jättejobbigt men jag tror det kommer lägga sig, allt som behövs är ju bara ett ägg med bra kvalitet så vi får hoppas, och hoppas att så många som möjligt blir befruktade🙏 

Åh, vad tråkigt att höra att du hade så ont :( Hoppas du repar dig fort Hjärta

Förstår besvikelsen, det verkar som många här upplever samma sak. Att det var många fler blåsor än vad det blev ägg sen. Men håller verkligen tummarna att för dig och äggen nu de kommande dagarna! Som du säger räcker det med ett bra ägg :)
  • Awesomeginger

BubblanJ: Förstår verkligen vad du menar, vid mitt äggplock visade de sig att jag är emot morfin och ingen lokala bedövning så bara två Alvedon. Det var de mest smärtsamma jag varit med om i mitt liv, var i total chock efteråt. Sköterskan sa efter " efter de här kommer en födsel känns som en fis i rymden" 
    Så sjuk att de är så olika att de kan känns så olika.
    Håller tummarna för att de är toppen ägg.
    Jag fick bara ut 6 st men två st av dessa in i frysen så de är verkligen kvalitén och inte antalet som är de viktiga.

• LinneaWookie

Masa jag förstår dig verkligen...Har varit med om det många gånger och det gör lika ont varje gång Rynkar på näsan Det finns ju inte så mycket som någon kan säga som gör det bättre när man är i det skedet, men på något vis kommer man ju över det och vill försöka igen så snart man kan. Det kommer gå bra till slutHjärta Och som flera sagt det behöver ju inte vara kört än. Håller alla tummar.
Svar på tråden IVF/ICSI 2024