• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (HoppOchFörtvivlan)

BubblanJ; Oj, vad tråkigt att höra Hjärta

• J000ssan
    LinneaWookie skrev 2024-02-29 22:30:43 följande:
    Åh wow, 5 st till frysen HjärtaGrattisSolig{#emotions_dlg.flower}
    Tack fina❤️vårt andra plock! Hade samma. Förra året, 3 insättningar och 2 kemiska! 2 som inte klarade upptining! Men denna gång bytte vi från Gonal till menopur så hoppas någon väljer att stanna🙏🙏🙏
  • J000ssan
    theremustbeabetterway skrev 2024-03-01 09:18:47 följande:

Chrystal, Razorcrest, LinneaWookie, EmmyLO och J000ssan - kul att följas åt! Hoppas att våra mensar inte blir så försenade. Har läst att cykeln kan bli konstig efter äggplock. Efter mitt senaste gjorde vi en färskåterföring som blev ett missfall så jag har ingenting annat att jämföra med själv. 

LinneaWookie: Jag kan på ett sätt förstå hur din sambo tänkte, men här hemma har vi gjort IVF sen förra årsskiftet och har inte riktigt ro att vänta en månad av en sån anledning, då det inte direkt känns som att det finns några garantier för att det ens blir ett barn. 😢

J000ssan: Jag kommer göra naturlig cykel denna gång med. Det blir tredje frysåterföringen för mig och fjärde återföringen totalt. Har du gjort några återföringar innan? Härligt med 5 till frys! Vi fick hela 8 stycken denna gång. Dock har vi gjort ett äggplock med 7 blastocyster i mars förra året och inget ledde till ett levande barn så förhoppningarna är ändå inte jättehöga. Men såklart vill jag att det ska gå. 

Åh spännande!! förstår helt känslan! Fick 5 till frysen förra gången med! 2 klarade inte upptining och 2/3 insättningar blev kemiska graviditeter! Är så nervös nu men denna gång ändrade vi från gonal till menopur så hoppas på annorlunda utfall! Vi kör stimulerad trots ägglossning! Har en adenom på hypofysen så tar medicin men läkaren tyckte vi skulle fortsätta köra på stimulerat! så rädd det ska bli samma utfall igen men försöker ha hoppet uppe! denna gång hörde jag läkaren nämna AA emryon så håller alla tummar ❤️❤️🙏
  • theremustbeabetterway
    J000ssan skrev 2024-03-01 22:11:00 följande:
    Åh spännande!! förstår helt känslan! Fick 5 till frysen förra gången med! 2 klarade inte upptining och 2/3 insättningar blev kemiska graviditeter! Är så nervös nu men denna gång ändrade vi från gonal till menopur så hoppas på annorlunda utfall! Vi kör stimulerad trots ägglossning! Har en adenom på hypofysen så tar medicin men läkaren tyckte vi skulle fortsätta köra på stimulerat! så rädd det ska bli samma utfall igen men försöker ha hoppet uppe! denna gång hörde jag läkaren nämna AA emryon så håller alla tummar ❤️❤️🙏
    Usch vad jobbigt. Då har vi väldigt lika situationer. På första plocket blev det en kemisk, ett tidigt missfall och en som inte fäste. Sen var det 4 som inte klarade upptiningen vilket eventuellt var något fel i labbet (vi hoppas att de utreder det i skrivande stund, en läkare har hintat nåt om det). Får jag fråga vilken klinik du går till och när era embryon inte överlevde upptiningen? Fick ni nån förklaring till varför det hände?
  • J000ssan
    theremustbeabetterway skrev 2024-03-03 19:44:17 följande:
    Usch vad jobbigt. Då har vi väldigt lika situationer. På första plocket blev det en kemisk, ett tidigt missfall och en som inte fäste. Sen var det 4 som inte klarade upptiningen vilket eventuellt var något fel i labbet (vi hoppas att de utreder det i skrivande stund, en läkare har hintat nåt om det). Får jag fråga vilken klinik du går till och när era embryon inte överlevde upptiningen? Fick ni nån förklaring till varför det hände?

Nej men gud, det låter ju helt sjukt att labbet strulat, fyyyy💔💔
    vi går på rmc i Malmö, landstingsginansierat! De sa inget mer än att det var vanligt det kunde hända. Jag tänkte att 1 kanske inte skulle men 2 kändes mkt!:( de säger mest jag ska lita på statistiken att flera försök ger större chans, men det man känner är ju att man blir mer nerbruten för varje gång💔ifrågasatte om överaktivt immunförsvar osv och de sa de utreder det om man får flera missfall senare! 

var går ni och var i processen är ni nu?❤️

• theremustbeabetterway
    J000ssan skrev 2024-03-03 21:32:31 följande:

Nej men gud, det låter ju helt sjukt att labbet strulat, fyyyy💔💔
    vi går på rmc i Malmö, landstingsginansierat! De sa inget mer än att det var vanligt det kunde hända. Jag tänkte att 1 kanske inte skulle men 2 kändes mkt!:( de säger mest jag ska lita på statistiken att flera försök ger större chans, men det man känner är ju att man blir mer nerbruten för varje gång💔ifrågasatte om överaktivt immunförsvar osv och de sa de utreder det om man får flera missfall senare! 

var går ni och var i processen är ni nu?❤️

Vi går också på RMC Malmö och jag har pratat med en annan person som förlorat 3 embryon under upptiningen hos dem under 2023, så om jag var du skulle jag nog fundera på om det verkligen var otur bara! Vi håller på och funderar på om vi ska anmäla till patientnämnden. Kanske att det skulle kunna bli något av det ifall det var flera som anmälde samtidigt. Det är ju mer än 90 % överlevnad i vanliga fall så för oss var det ne extremt stor avvikelse från det normala. Men även för er, 2/5 som inte klarade upptiningen, är ju en avvikelse. Menar inte stt stressa upp dig, mest att informera! 
  • J000ssan
    theremustbeabetterway skrev 2024-03-03 21:45:57 följande:
    Vi går också på RMC Malmö och jag har pratat med en annan person som förlorat 3 embryon under upptiningen hos dem under 2023, så om jag var du skulle jag nog fundera på om det verkligen var otur bara! Vi håller på och funderar på om vi ska anmäla till patientnämnden. Kanske att det skulle kunna bli något av det ifall det var flera som anmälde samtidigt. Det är ju mer än 90 % överlevnad i vanliga fall så för oss var det ne extremt stor avvikelse från det normala. Men även för er, 2/5 som inte klarade upptiningen, är ju en avvikelse. Menar inte stt stressa upp dig, mest att informera! 
    Oj okej! Det känns ju inte alls bra:( trodde det blivit så mkt bättre nu när dem har de nya lokalerna:( jag förstår verkligen det! Tack så jätte mkt för du berättar det❤️
    okej så man kan anmäla sånt?❤️
  • J000ssan
    theremustbeabetterway skrev 2024-03-03 21:45:57 följande:
    Du får väldigt gärna hålla mig uppdaterad om det känns okej ang om dem utreder ert fall❤️
  • LinneaWookie

Ugh.... De ringde från kliniken/labbet idag och förklarade att av de fyra som blev befruktade var det bara två st som verkade dela sig som de ska. Så nu har de fryst två st 2-dagars.

Jag tror att vi fått till blastocyster tidigare gånger om jag inte minns fel så det känns lite läskigt det här. Har fattat det som att om det är väldigt få befruktade ägg (som i vårt fall) så vågar de inte chansa på att låta dem ligga längre i labbet utan de fryser dem som 2-dagars...Även om 5-dagars ger bättre chans till graviditet.

Det känns ju inte helt bra men förstås bättre än inget {#emotions_dlg.flower}

Nu har vi bestämt hemma att vi väntar till nästa cykel, alltså inte mensen som kommer nu i mars utan april istället. Även om jag inte bryr mig alls om när på året ett barn är fött så måste jag erkänna att det rent livspussel-mässigt är bättre att vänta en månad för mig med. 
    Mars månad innehåller en massa grejer för mig som innebär extra stress och ganska intensiv fysisk aktivitet, så att vänta till den perioden är över är rimligt. Det känns dock väldigt långt borta.

Om inte det första frysta embryot tar sig behöver vi betala 19.000 till utöver de 37.000, efter som det bara "ingår" ett återförande.

• LMSM

Fick precis reda på att inget av de tre embryona som odlades vidare gick att frysa idag dag ses på grund av dålig utveckling. 

5e plocket och aldrig fått en blastocyst på dag 5 eller 6.
    Just nu känns det som ett totalt mörker alltså och har inget hopp för de två jag fick återförda heller.

Svar på tråden IVF/ICSI 2024