• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Masa)
    BubblanJ skrev 2024-02-19 08:53:51 följande:

Någon som varit med om att mensen försvinner så fort ni började med Menopur? Jag började på mensdag 2 och dag 3 kommer det lite men sen försvann den.
    Det kanske är så det ska vara? Eller är det bara en slump? 
    Brukar ha åtminstone 4 eller 5 dagar vanligtvis. 

Min mens försvann också dagen efter jag började med sprutan (använde Gona-F)  jag läste att det var vanligt  :) 
  • BubblanJ
    Anonym (Masa) skrev 2024-02-19 09:04:30 följande:
    Min mens försvann också dagen efter jag började med sprutan (använde Gona-F)  jag läste att det var vanligt  :) 
    Ah okej tack! 🙏Hittade typ inget när jag googlade 
  • EFW
    BubblanJ skrev 2024-02-19 08:49:55 följande:
    Vi ska garanterat göra ICSI, alla spermaprov han lämnat (vilket är typ 5 st) har varit lika "nedsatta", det är både nedsatt rörlighet och antal så jag skulle bli förvånad om det blev annat resultat väl inför återföringen 😅Ni då? 

Åh men vilken tur ni har! Det är ju verkligen toppen! 😍Vi kommer att köra på Karolinska Huddinge, vi fick av någon anledning inte välja utan fick bara en remiss dit direkt🧐 Men vi kör på och hoppas det är lika bra som någon annanstans 😊

Nån mens i sikte än?
    Ja samma här, blir icsi 😊 Om jag fattade rätt så hade han bra simmare men på tok för få,

Det är säkert super bra, vi får ju välja då våran region inte har nått eget utan skrivit avtal med ett gäng i närheten 😊

Ingen mens ännu, men ska komma först i morgon så hoppas att den gör det. Är bra sugen på att börja med medicineringen 🤞

Hur går det för dig med sprutorna? Vilken sort var det du skulle ta? 
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-16 15:22:41 följande:
    Förstår det, stöttar dig till hundra på detta! Hjärta Tycker det är superviktigt att få möjligheten att förstå vad som ska göras och varför. Det är tillräckligt med ovisshet i den här processen.

Jag hör dig verkligen, det är otroligt svårt i vissa stunder. Inte minst när ens kompisar "råkat" bli gravida, eller när de berättar att det var "så lätt" eller att de är "så fertila"... Sen får man såklart bryta ihop ibland! Det är mänskligt och befogat. Det är ju en otroligt påfrestande resa. Men jag inbillar mig att i vart fall jag mår bättre av att i de stora hela tänka på sådant jag har, sen lyckas jag långt ifrån alltid med det. 

Hehe, ja jag försöker hålla fast vid att läkaren i vart fall såg många äggblåsor. Är väl alltid något. Vi träffade en annan läkare idag och hon var inte fullt lika sprallig och pratglad/peppig som vår vanliga. I slutet av besöket frågade jag försiktigt om det ser ut som förväntat, bara för att få en bra känsla inför helgen, haha. Vi får se hur många som mognar ordentligt till nästa vecka. Tack gulliga du för pepp och hållna tummar! Hjärta
    Tusen tack verkligen! <3 Jag ringde idag och förklarade allt igen, och nu lyssnade dem. Så det hjälpte verkligen att stå på sig :) Tips till er andra som också är osäkra på planen framåt.

Ja, det är svårt att inte känna orättvisa. Har bekanta som lyckats bli gravida enkelt trots relativt "ohälsosamt" leverne men hårt festande och liknande. Själv får jag numer ångest av att äta godis ibland och tror det ska påverka. Suck. Det kanske bara egentligen visar på att man råkar vara på fel sida statistiken. Men då borde det å andra sidan snart bli vår tur :)

Ja, jag har också träffat lite olika och min ordinarie läkare har varit bäst hittills haha. Hoppas det gick bra på ultraljudet idag! <3 Hur mår du nu? 
  • Pippisen

Fick mens igår och har fått klartecken på att börja med menopur idag! Visst kan man ta den vid 22:00? Det är inte för sent? Kliniken sa efter klockan 18:00 och jag glömde fråga hur sent som var ok, haha. Min sambo jobbar kväll och jag vill gärna att han är med 😅 

• EmmyLO
    BubblanJ skrev 2024-02-19 09:10:02 följande:
    Ah okej tack! 🙏Hittade typ inget när jag googlade 
    Såg att du fick svar men tänkte ge lite extra försäkran! Min mens brukar hålla i sig i fyra dagar, men slutade också tvärt efter första sprutan på mensens andra dag. Barnmorskan sa att det inte var något att oroa sig för :)
  • Chrystal

Hej, ny här och börjar idag ivf nr 1 :)
    Lite kort om vår resa, jag ( 30 år) och min man (48år) har varit ett par i 12 år och började utredningen för 1,5 år sedan och ikväll börjar jag stimuleringen äntligen. Efter utdragen start pga. av graves och operation av sköldkörteln i höstas. Vi har manlig faktor. Kör igång med Gonalf 125 och inbokat ultraljud på fredag. Jag har/hade amh 5,1mikrog/L (i sep 2023 när vi började utredning). Vi går oxå på ks Huddinge, började utredning på Nordic IVF men blev remitterade dit och fick ej välja. Jag har följt tråden sedan den skapades, så fint stödet och gemenskapen som finns när det denna resa annars känns som man är så ensam om. Hejar på er alla <3 

• EFW
    Chrystal skrev 2024-02-19 22:34:38 följande:

Hej, ny här och börjar idag ivf nr 1 :)
    Lite kort om vår resa, jag ( 30 år) och min man (48år) har varit ett par i 12 år och började utredningen för 1,5 år sedan och ikväll börjar jag stimuleringen äntligen. Efter utdragen start pga. av graves och operation av sköldkörteln i höstas. Vi har manlig faktor. Kör igång med Gonalf 125 och inbokat ultraljud på fredag. Jag har/hade amh 5,1mikrog/L (i sep 2023 när vi började utredning). Vi går oxå på ks Huddinge, började utredning på Nordic IVF men blev remitterade dit och fick ej välja. Jag har följt tråden sedan den skapades, så fint stödet och gemenskapen som finns när det denna resa annars känns som man är så ensam om. Hejar på er alla <3 

Hej och välkommen! 🤗 Nu är vi några stycken som precis börjat eller ska börja. Håller med dig om att det är så skönt med denna typ av forum och stöttning ❤️ 

Håller tummarna för er! 
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-19 12:58:49 följande:
    Tusen tack verkligen! <3 Jag ringde idag och förklarade allt igen, och nu lyssnade dem. Så det hjälpte verkligen att stå på sig :) Tips till er andra som också är osäkra på planen framåt.

Ja, det är svårt att inte känna orättvisa. Har bekanta som lyckats bli gravida enkelt trots relativt "ohälsosamt" leverne men hårt festande och liknande. Själv får jag numer ångest av att äta godis ibland och tror det ska påverka. Suck. Det kanske bara egentligen visar på att man råkar vara på fel sida statistiken. Men då borde det å andra sidan snart bli vår tur :)

Ja, jag har också träffat lite olika och min ordinarie läkare har varit bäst hittills haha. Hoppas det gick bra på ultraljudet idag! <3 Hur mår du nu? 
    Åh vad fint att höra! Grymt jobbat! <3 Det är inte alltid lätt att stå på sig mot de som har expertis. Är glad för din skull! Vad händer härnäst? Väntar man först på blödning? :) 

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag tänker mig  för både en och två gånger innan jag unnar mig något "onyttigt" numera. Men tycker samtidigt man måste ska få äta lite godis utan ångest. I det stora hela tror jag inte det gör så mycket, särskilt om man redan har begränsat sig jämfört med innan <3 

Ultraljudet gick bra, tack! :) Vi blev inbokade på äggplock imorgon bitti, känns väldigt nervöst. Fick ingen information om hur många ägg som ser ut att vara tillräckligt stora nu. Men jag fick en spruta suprefact istället för ovitrelle för att minska risken för överstimulering. Mår generellt bra, men känner mig tung och är ganska öm och svullen över mage, särskilt brösten ömmar oerhört. Så nu vill jag bara att de ska ut.
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-20 08:14:54 följande:
    Åh vad fint att höra! Grymt jobbat! <3 Det är inte alltid lätt att stå på sig mot de som har expertis. Är glad för din skull! Vad händer härnäst? Väntar man först på blödning? :) 

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag tänker mig  för både en och två gånger innan jag unnar mig något "onyttigt" numera. Men tycker samtidigt man måste ska få äta lite godis utan ångest. I det stora hela tror jag inte det gör så mycket, särskilt om man redan har begränsat sig jämfört med innan <3 

Ultraljudet gick bra, tack! :) Vi blev inbokade på äggplock imorgon bitti, känns väldigt nervöst. Fick ingen information om hur många ägg som ser ut att vara tillräckligt stora nu. Men jag fick en spruta suprefact istället för ovitrelle för att minska risken för överstimulering. Mår generellt bra, men känner mig tung och är ganska öm och svullen över mage, särskilt brösten ömmar oerhört. Så nu vill jag bara att de ska ut.
    Tack! :) Precis, invänta blödning sen kommer jag köra letrozol/ovitrelle för att få fram en ägglossning. Det känns bra för då kan jag styra tajmingen lite bättre. Har varit orolig för att återföringen skulle hamna mitt i påsken annars. Haha alltid är det något att oroa sig för...

Ja, det är störigt att konstant behöva tänka efter och/eller ha ångest över sina val. Den logiska sidan av mig tror som du säger att det inte gör så stor skillnad egentligen, men svårt att lyssna på den sidan ibland. Börjar känna mer och mer att jag bara ska leva på, oron kan ju inte vara speciellt nyttig den heller :)

Åh vad spännande!! Det kommer att gå jättebra <3 Jag fick också suprefact pga risk för överstimulering, blir det totalfrys för dig med då? Förstår dig helt, det blir en lättnad efteråt. Håller alla tummar för dig imorgon <3 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024