• Chrystal

IVF/ICSI 2024

Hej, ny här och börjar idag ivf nr 1 :)
    Lite kort om vår resa, jag ( 30 år) och min man (48år) har varit ett par i 12 år och började utredningen för 1,5 år sedan och ikväll börjar jag stimuleringen äntligen. Efter utdragen start pga. av graves och operation av sköldkörteln i höstas. Vi har manlig faktor. Kör igång med Gonalf 125 och inbokat ultraljud på fredag. Jag har/hade amh 5,1mikrog/L (i sep 2023 när vi började utredning). Vi går oxå på ks Huddinge, började utredning på Nordic IVF men blev remitterade dit och fick ej välja. Jag har följt tråden sedan den skapades, så fint stödet och gemenskapen som finns när det denna resa annars känns som man är så ensam om. Hejar på er alla <3 

• Chrystal

EmmyLo  -  Jag hoppas att det går bra för dig på ditt ägglock idagHjärta

Pippisen - såg du frågade ang tider, jag tar ju gonalf de sa mellan kl20-22,  men det gick bra sa de att jag tar den 22:30, då jag tar den när jag kmr hem från jobbet de dagar jag jobbar kväll Glad

• Chrystal

Anonym (Molli­e)- stort grattis ❤️❤️

Jag är på sprutdag dag 5 ikväll , var på ulj idag och läkaren såg 16 äggbåsor som var gämnlika på 11mm flera mindre, inbokad på ulj på måndag igen och ska fort med samma dos gonalf (125). Hon sa de måste växa till minst 2cm för att kunna tas ut. Jag är rädd att bli överstimulerande när det är vad jag förstod på läkren många ägg så tidigt  och det redan spänner på rätt bra över äggstockarna men lika orolig över att de inte får ut ägg, att de inte blir befruktade (ska göra icsi) , att dem överlever, till återföring, ruvdagar jaaa ni vet hela ivf är ju en karusell 🙈

• Chrystal
    LinneaWookie skrev 2024-02-23 11:43:09 följande:
    Känner igen mig så. Jag har mitt andra UL imorgon. Igår hittade de typ 27 eller 28 st äggblåsor- den största var 14mm men sen var det många på 13mm, 11mm, 9mm etc och några småttisar också. Jag vet inte alls vad jag ska tro, jag känner mig också spänd och det känns obehagligt i hela regionen och BM trodde inte på färskt återförande,trots att hon inte kan vara säker förstås. Hon ba "du kommer bli ännu mer svullen!"

Håller tummarna för oss! Hjärta
    tack för du delar, du ligger 3 dagar före mig, jag startade 19/2 Glad  det var många äggblåsor, skönt att ha täta ulj känner jag, jag håller tummarna för dig imorn Hjärta
  • Chrystal
    BubblanJ skrev 2024-02-24 10:49:39 följande:

Någon som är duktig på det här med storlek och antal äggblåsor? Jag känner mig så clueless. 

Jag är på sprutdag 8 idag och var på UL igår. Läkaren såg 10 st som var över 9 mm och 1 st som var 15 mm och sedan sa hon bara att jag hade flera små men vet inte exakt hur många. Hon sa att de vill att de ska bli minst 17 mm. Jag tycker det är så svårt att veta om läget är bra eller inte? Men läkaren verkade positiv. Vad tror ni?  

Jag ska iaf få göra ett nytt UL på måndag och äggplock på onsdag. Håller tummarna att de växt på sig och blivit några fler då🤞

Här har jag läst bra info om äggblåsornas storlek och antal, www.alifehealth.com/blog/ivf-follicle-sizes-and-growth-chart/
    Hela den hemsidan har förövrigt bra info för patienter med artiklar om man klickar på "for patient" längst upp i mitten sen "learn IVF" Glad

Vad jag för står det som så utvecklas dina bra med ett bra antal. Jag hade ju 16 st på sprutdag 5 på 11mm, så tror jag har större risk för överstimulering och att inte kunna göra ET. 
  • Chrystal

Anonym(hoppochförtvivlan) - STORT stort grattis, kan föreställa mig hur ofattbart och lyckan efter 2år med negativa test !!!

LinneaWookie-  wow 21 mm och 27äggblåsor, håller alla tummarna för dig imorn på äggplock att de får ut alla äggblåsor med ägg i!

Jag är på sprutdag 8 och gjort ultraljud nr 2 idag.
    Jag hade 15 äggblåsor på 10-14 mm, och 14 äggblåsor på 6-9mm. Den största sa de va 14,5 mm och några mindre. Så från 16 äggblåsor då som jag förstod det som till minst 29?. Har ultraljud 3 på onsdag. Läkaren sa att det blir äggplock på fredag och ev frys och återföring nästa cykel då risk för överstimulering men de ville inte ändra på medicinerna och sa det kan bli återföring nästa vecka. Känner mig orolig men kan ju bara lita på deras erfarenheter. 

Läkaren sa at om de bli total frys, så får bortfalls blödning 2 veckor efter äggplock och kan räkna isf med återföring 6 veckor efter äggplock, kan någon förklara hur man tänker?

• Chrystal

tredje ultraljud idag, de stora vara 15 st på 15-17mm och 14 st på 10-14mm. Mitt första äggplock på fredag. Har kramper i magen och orolig inför fredag, känns ändå skönt att ha läst era erfarenheter innan och nu är jag förbered på både smärta och att dem kanske  inte får ut många ägg trots många äggblåsor, som ni alla säger så krävs det ju bara ett guldägg trots allt 

• Chrystal
    theremustbeabetterway skrev 2024-02-29 15:03:02 följande:

Är det någon i den här tråden som väntar på att göra frysåterföring på nästa mens?

Vi väntar på återförande efter att vårt senaste äggplock slutade i totalfrys. Om den inte blir försenad bör den komma nån gång runt 18 mars vilket innebär insättning i början av april. 

jag gör min första ivf och tar ut ägg imorn och plan är att göra totalfrys pga överstimulering och ska återföra efter nästa mens  Glad
Svar på tråden IVF/ICSI 2024