• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • LinneaWookie
    Weysan skrev 2024-02-12 14:30:57 följande:

Lycka till alla på er resa nu! Håller tummarna ❤️ 

Jag är på ruvardag 12, har testadag den 14:e. Testade tidigt och visar sig att jag är gravid! Så tacksam just nu. Aldrig plussat innan och det är många känslor nu. Hoppas allt går vägen  

Åhhh wow grattis Weysan! Den känslan! HjärtaSolig

Jag fick mens precis nyss (2 dagar innan jag trodde den skulle komma) så nu måste jag hämta ut alla svindyra sprutor direkt och ringa klinikenDrömmer.

Är redan nu lite nervös över äggplocket eftersom jag gjort det två gånger innan och första gången kändes INTE ALLS, och andra gången gjorde det lite ondare, minst sagt. Så man vet ju inte hur det kommer kännas denna gång.

heja heja alla er andra som också går igenom detta trassel just nu!
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-12 16:33:01 följande:
    Tusen tack! Hjärta

Vad skönt att hon inte trodde att det var något konstigt :) Och så spännande att du har lite känningar! Det är nog bara ett gott tecken :) Jag tyckte också att mina äggstockar började kännas rätt tidigt. Pga av mitt AMH-värde fanns risk för överstimulering men läkaren sa att det oftast sker efter äggplocket/vid färsk återföring, så det bör inte vara någon fara :) Även om jag är precis likadan och skrämmer upp mig själv haha. 
    Hehe ja, jag hoppas det! Igår lyckades jag bara precis knäppa mina favoritjeans, men kan såklart bero på annat än sprutorna. Nu börjar jag bli nervös inför ultraljudet på fredag! Hur går det för dig? :)
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-14 22:28:50 följande:
    Hehe ja, jag hoppas det! Igår lyckades jag bara precis knäppa mina favoritjeans, men kan såklart bero på annat än sprutorna. Nu börjar jag bli nervös inför ultraljudet på fredag! Hur går det för dig? :)
    Det låter absolut som det är något på gång! :) Så spännande med ultraljudet också! Du får berätta hur det gick sen imorgon om du vill :)

Jag väntar på att Livio ska ringa, borde vara idag eller imorgon. Den här väntan har typ varit det jobbigaste hittills. Går in och kollar min journal hela tiden för att se om de skrivit något där, men inga uppdateringar (såklart haha). Fy, vill bara veta nu!
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-15 08:48:49 följande:
    Det låter absolut som det är något på gång! :) Så spännande med ultraljudet också! Du får berätta hur det gick sen imorgon om du vill :)

Jag väntar på att Livio ska ringa, borde vara idag eller imorgon. Den här väntan har typ varit det jobbigaste hittills. Går in och kollar min journal hela tiden för att se om de skrivit något där, men inga uppdateringar (såklart haha). Fy, vill bara veta nu!
    Ja, gud vad jag hoppas att det ska se bra ut imorgon! Har haft fertilt sekret sedan i tisdags och EXTREMT ömma bröst sen igår, så jag går runt och nojar över att ägglossning ska ske närsomhelst eller än värre att det har skett. Men det ska väl inte kunna hända när man tar Ganerilix 🙈 Uppdaterar imorgon!

Åh jag förstår verkligen det, måste vara en sån nervös väntan. Hoppas de ska ringa snart! 🙏🙏 Och håller tummarna! Ni fick ju många ägg, gjordes ICSI på några av dem? Du nämnde att det fanns risk för överstimulering pga ditt AMH-värde, får jag fråga vad det ligger på? Du behöver verkligen inte svara om du inte vill ❤️
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-15 12:21:28 följande:
    Ja, gud vad jag hoppas att det ska se bra ut imorgon! Har haft fertilt sekret sedan i tisdags och EXTREMT ömma bröst sen igår, så jag går runt och nojar över att ägglossning ska ske närsomhelst eller än värre att det har skett. Men det ska väl inte kunna hända när man tar Ganerilix 🙈 Uppdaterar imorgon!

Åh jag förstår verkligen det, måste vara en sån nervös väntan. Hoppas de ska ringa snart! 🙏🙏 Och håller tummarna! Ni fick ju många ägg, gjordes ICSI på några av dem? Du nämnde att det fanns risk för överstimulering pga ditt AMH-värde, får jag fråga vad det ligger på? Du behöver verkligen inte svara om du inte vill ❤️
    Håller alla tummar för er! <3 Jag hade precis samma sak den sista tiden med sprutorna så det verkar vara vanligt haha. 

Bara för att jag skrev sådär ovanför ser jag nu att läkaren har uppdaterat journalen (inte ringt ännu). Av de 14 äggen blev 9 befruktade normalt, men bara 2 stycken klarade sig till frysen. Lite besviken att det är så få, men också jättelättad att ha fått några embryon i alla fall. Jag vet faktiskt inte om ICSI, ska fråga det när dom ringer :) Ingen fara alls! Jag har 8,5 i AMH :)
  • Pippisen

Hej! 

Hoppar gärna in i denna tråd :). Har läst igenom alla inlägg och håller verkligen tummarna för er alla. Vilka superhjältar ni är allihopa! 

Jag är 32 år gammal och har två barn från ett tidigare förhållande (10 och 14 år). Jag och min nuvarande sambo vill gärna ha ett gemensamt barn och har försökt aktivt i två år utan resultat. Vi gjorde vår utredning i somras som inte visade någonting avvikande. Fick vår remiss godkänd innan jul och landade i att vi vill köra igång med ivf på en gång. 

Så nu inväntar vi mensen som ska komma i helgen. Då kör vi igång med menopur. Är spänd och förväntansfull! :) 

• Sanavd

Jag hoppar in här i tråden då jag också är mitt uppe i IVF-karusellen.

Jag började med min första stimulering den 1 februari. Fick Gonal 225, Galirelix samt Gonapektyl då jag blev överstimulerad. Visste innan behandlingstart att det mest sannolikt skulle bli totalfrys då jag har högt AMH värde och så blev det. 
    Behandlingen gick över förväntan och jag mådde väldigt bra bortsett från de tre sista dagarna då jag hade väldigt ont i magen.

I tisdags 13/2 gjorde jag äggplocket och även det gick över förväntan. Gjorde inte alls särskilt ont och mådde bra efter, inte behövt någon smärtlindring. Ut kom 20 ägg varav 10 blev befruktade. Jag vet ännu inte hur många som går till frysen då det bara gått två dagar. Antar de meddelar det först efter helgen. 

Just nu brottas jag med känslor av otålighet! Jag förstår att totalfrys måste göras pga min hälsa men tycker det är så jobbigt att behöva vänta i minst 1,5 månad (först invänta ?bortfallsblödningen?? och efter det den andra mensen). I det stora hela må det vara nada men tiden går så sjukt långsamt nu när man är igång men ändå måste vänta. Hur får man tiden att gå egentligen? 😥

• Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Återföring idag, dag 3. Alla fem ägg som befruktades delar sig som förväntat, vilket känns bra. Får se om några går att frysa sedan. Testdag 28/2. Försöker hålla mig lugn och inte drömma för mycket, men känns skönt att ha kommit så här långt i alla fall. 

• EFW
    Pippisen skrev 2024-02-15 17:58:23 följande:

Hej! 

Hoppar gärna in i denna tråd :). Har läst igenom alla inlägg och håller verkligen tummarna för er alla. Vilka superhjältar ni är allihopa! 

Jag är 32 år gammal och har två barn från ett tidigare förhållande (10 och 14 år). Jag och min nuvarande sambo vill gärna ha ett gemensamt barn och har försökt aktivt i två år utan resultat. Vi gjorde vår utredning i somras som inte visade någonting avvikande. Fick vår remiss godkänd innan jul och landade i att vi vill köra igång med ivf på en gång. 

Så nu inväntar vi mensen som ska komma i helgen. Då kör vi igång med menopur. Är spänd och förväntansfull! :) 

Hej och välkommen 🤗 

Då ligger vi ganska lika, jag får nog mensen i början på nästa vecka (tisdag) och kör då igång med gonal F. Jag lever också med en ny man som ej har barn sedan tidigare. Här blev diagnosen manlig faktor (för få spermier) Så vi ska göra Ivf icsi 😊 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024