• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Tingel

Smörblomman: Nej det ser ut att dröja några månader? Vi åkte till kk igår och lämnade in hälsodeklarationen och sen måste vi genomgå utredning. Men vi vet ju att vi måste göra icsi. Förstår såklart att man ändå lär undersöka hur utgångsläget ser ut för mig, så just nu är vi i steget att försöka påskynda hela processen genom att göra fertilitetsutredningen hos Livio och bekosta den på egen hand🤭

Frågade tidigare i tråden angående att samtal med kurator ingår i utredningen, vilket vi tyclte lät konstigt och allt jag kan hitta är att detta enbart sker när man ska donera könsceller. Vi ringde och trippelkollade, men nog är ett kuratorssamtal något som alla gör sa hon - så då ska vi vänta på det också😅

• EFW
    Tingel skrev 2024-02-09 08:13:21 följande:

Smörblomman: Nej det ser ut att dröja några månader? Vi åkte till kk igår och lämnade in hälsodeklarationen och sen måste vi genomgå utredning. Men vi vet ju att vi måste göra icsi. Förstår såklart att man ändå lär undersöka hur utgångsläget ser ut för mig, så just nu är vi i steget att försöka påskynda hela processen genom att göra fertilitetsutredningen hos Livio och bekosta den på egen hand🤭

Frågade tidigare i tråden angående att samtal med kurator ingår i utredningen, vilket vi tyclte lät konstigt och allt jag kan hitta är att detta enbart sker när man ska donera könsceller. Vi ringde och trippelkollade, men nog är ett kuratorssamtal något som alla gör sa hon - så då ska vi vänta på det också😅

Så märkligt, vi har just gjort våran utredning (Södermanland) och här pratades inte med nån kurator. Vi blev ju erbjudna detta om vi behövde längre fram osv, men det var allt 😅
  • Fjällfärd
    Tingel skrev 2024-02-09 08:13:21 följande:

Vi har inte heller haft något kuratorsamtal under vår utredning, heller inte hört någon som haft det. Vi påbörjade också privat finansierad IVF på Livio (i Umeå). Har dock haft kontakt med kurator ändå pga krisstöd efter beskedet om min låga äggreserv, men det var helt på eget initiativ.
  • Fjällfärd

Något som jag försöker luta mig tillbaka på (även om det är svårt) är att forskning visar att man blir precis lika ledsen och det är lika jobbigt med ett dåligt besked (ex. missfall), oavsett om man har varit glad eller om man "garderat sig" och föreställt sig det värsta. Tvärt om har man kunnat se att de som varit glada har varit mer utvilade och kunnat ta det jobbiga då de haft mer energi för det. 

Så även om man vill förbereda sig för det värsta (ex. missfall eller misslyckat IVF försök) för att man tänker att det ska bli lättare att hantera sorgen och smärtan så hjälper det inte. Så det är med andra ord bättre att vara glad och njuta så länge man kan av att det verkar gå bra ❤️ (dock lättare sagt än gjort)

• Tingel

Fjällfärd & EFW:
    Det är märkligt.. Kanske beror på region då? Min sambo har genomgått en ivf/icsi för sisådär 7 år sedan i tidigare förhållande och hon på kk kunde se i hans journal att de hade haft ett samtal även då. Kan det vara så att man blandar ihop det med typ ett ?läkarsamtal?? Äh jag förstår ingenting, som att hela denna cirkus inte är omvälvande nog? 

Efter trippelkoll nu iaf så har jag bokat av mitt ultraljud och blodprov på onsdag då det inte hjälper oss i processen alls. Vi måste göra alla undersökningar och prover genom regionen för att få vår ivf finansierad. 

Segaste med allt är att det är kursatorsdelen som det är längst väntetid till och det som gör att vi måste vänta 3 månader till innan vi kan komma till Livio?

• Vito87

Fråga.

Jag gör IVF med PGT på sahlgrenska reproduktionsmedicin. 
    Jag ska för hoppningsvis få göra FET nästa vecka. Ägglossningtest borde visa "glad gubbe" imorgon lördag.
    Vart ringer man då?  De sa att jag skulle ringa när jag får omslag, men nu ser jag på hemsidan att de bara har telefontid måndag-fredag.
    Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Dags för första äggplocket nästa vecka för mig, känns bra att vara igång, men kommer såklart att bli besviken om det inte blir några befruktade ägg av det hela. Min läkare tog upp äggdonation redan innan vi började stimuleringen så det här känns som en chansning att det ska lyckas. 36 år och inga barn sedan tidigare, med lågt AMH. Gör det hela tillsammans med min man. Ovariell svikt orsaken till fertilitetsproblem. 

• Razorcrest

Vito87:

Oj, jag vet faktiskt inte vad som gäller. Har du testat att ringa idag och ge heads up att omslaget kan ske i helgen? Så gjorde jag när jag trodde min mens skulle starta under en helg :)

Tingel:

Låter märkligt! Har inte heller behövt gå till kurator eller liknande (bor i Stockholm). Utan har också blivit erbjuden det vid behov bara :)

Nu är jag förresten hemma från äggplocket :) Det gick över förväntan ändå! Det enda som var jobbigt var att de hade svårt att få in nålen till infarten innan plocket, blev många stick haha :(

Men personalen på Livio var så lugna och fina och tog hand om oss väl. Nu är jag hemma och vilar. Känner mig mest trött och lite öm i magen, men verkligen ingen fara.

Fick ut 14 ägg. Om en vecka får jag veta hur många som klarar sig till frysen. Kommer vara nerviga dagar! Imorgon tänkte jag i alla fall unna mig god mat och lite vin hehe. 

• EmmyLO

Razorcrest: Åh vad fint att höra att äggplocket gick över förväntan, och att ni fick så många ägg! Hur mår du nu? Är det fortfarande ömt i magen? Helt rätt att unna dig nu. Hoppas du fick dricka riktigt gott vin till maten, så välförtjänt! <3 

HoppOchFörtvivlan: Spännande med äggplock nästa vecka! Då har ni redan varit på ultraljud? Hoppas det såg bra ut och att ÄP ska gå bra! Själv blev jag inspirerad av det Fjällfärd skrev igår, använt det lite som mantra idag. Men såklart lättare sagt än gjort.

• Zingostardust

Började ju blöda i onsdags förra veckan. I söndags kom det som jag upplevde som ett missfall. Jag fick ont i magen, kände mig svag, sjuk och med tryck nedåt, sen kom klumpen. Sedan dess har allt varit upp och ner, för och emot. Har läst solskenshistorier men någonstans inte kunnat släppa det som hände. Det var ett typiskt missfall, förutom att jag inte hade någon större blödning. Graviditetstesterna har varit positiva, ett tag tyckte jag till och med att dom ökade. Idag, 10 dagar efter första blödningen kom och en vecka efter missfallet visade dock det ena testet negativt och testet med veckoindikator hade sjunkit. Nu är det definitivt ett missfall och jag börjar förbereda mig och se fram emot nästa insättning som kommer bli med ett av våra frysta små embryon. Jag hoppas innerligt att jag slipper blöda nästa gång, att nästa lilla pyre vill och kan växa bättre än vad denna kunde. 

Lycka till alla ni som gör äggplock och alla ni som ruvar. Håller tummarna att ni får må bra under processen och att era små fäster och växer. Hjärta

Svar på tråden IVF/ICSI 2024