• Tingel

IVF/ICSI 2024

Hej! Jag hoppar gärna med i denna tråd och delar denna resa tillsammans. Vi hoppas på att få sätta igång i februari/mars och kommer också ske genom ICSI. Vi vet att det är manlig faktor sedan tidigare. Men vi, tillsammans, har inte fått starta igång vår IVF-resa (landstingsfinansierad) på grund av min ålder förens nu i februari. Så mitt första steg är att ringa kvinnokliniken för undersökning och bara hoppas att de förstår vår situation och att det inte behöver dra ut så mycket på tiden. Vi vet ju att vi behöver gå denna väg redan. Rädd, nervös men otroligt redo för 2024! Skrattande

Tråkigt att höra för er som det inte gick vägen för denna gång.. Men jag är helt säker på att detta år är vårt år!

Masss: Vilken lycka att få se strecket! Grattis! Hoppas det går bra på ultraljudetHjärta När har du det?

• Tingel

EmmyLO: All denna väntan i den här resan alltså? Men när vi väl sitter där med första sprutan i handen kommer man säkert undra vart tiden sprang iväg😅 Jag hejar på er!!

Weysan: Härligt i det ohärliga att snart vara på gång! Vi sitter också i denna sits pga manlig faktor, obstruktiv azoospermi. Så de små krigarna har fått hjälp ut med hjälp av MicroTESE och 3 paket ligger i frysen på Livio i väntan på oss. Känner såklart enorm oro som du? Försöker leta efter positiva saker men trillar ändå in på det man inte vill höra eller läsa? Men det här är er och vårt år!!

Någon här som vet eller har erfarenhet kring hur prognoserna ser ut vid manlig faktor? 

• Tingel

EmmyLo: I februari blir jag berättigad landstingsfinansierad ivf. Tydligen är det ett krav att båda parter ska vara över 25, och jag är och var 24 när vi var på vårt första besök hos Livio. Det har varit ganska segt med denna onödiga väntan, som jag ändå tycker att det är.. Man får ju vara 18 för att adoptera😅 Det är inte direkt så att vi har kunnat hoppas på naturlig graviditet heller under denna tid.. Jaja, nu är det inte långt bort. Den 5/2 ringer jag kk för undersökning och hoppas vi får remiss till Livio hyfsat snabbt! Så lite tur i oturen att min sambo genomgått sin undersökning i tidigare förhållande ändå🙈

Hur lång tid tog det för er att komma dit ni är idag?

• Tingel

Kristina95: Förstår dig såklart med all denna väntan? Men nu är det nära! För oss är det också manlig faktor, men obstruktiv azoospermi, alltså inga spermier alls i utlösning. Men det hittades simmare genom microTESE så de ligger i frysen och väntar på oss🥹 

Han vill helst inte berätta för andra, men vi pratar väldigt mycket om det hemma när det behövs (speciellt nu när det verkligen börjar närma sig). Jag försöker nog vara så stöttande jag bara kan, och han tillbaks mot mig såklart. Däremot vill jag inte älta detta hela tiden med risk att äta upp förhållandet, så jag känner starkt behov att prata med någon annan nära. Dels för vår skull, men även för min egen då jag annars blir dränkt i mina egna tankar och oro. Jag har nämnt det till honom också att det kanske vore skönt att ventilera med någon av hans vänner, men tror det ligger mycket i skam kring det. Att de kanske känner att de tappat sin manlighet? Jag försöker påpeka att det är ju vanligare än man tror att andra sitter i samma sits som vi och tipsat om lite poddar han kan lyssna på om han vill höra någon annan man prata om sin situation, det kanske leder till att han vågar ta modet och berätta för någon, om han känner det behovet såklart!

• Tingel

Hur såg processen ut för er när ni gjorde utredningen? Träffar alla en kurator/beteendevetare? Kan bara hitta att det är krav vid donation. Kanske varierar beroende på landsting?

För ja, nu när vi är kvalificerade för ivf (pga ålder) ringde jag kvinnokliniken igår för att starta igång och fick tillbaka att det är väntetid på 3 (minst) månader till. Kände dock att jag inte orkar vänta ännu mer på admin och byråkrati så bokade tid för att göra utredningen på Livio istället. Och betala ur egen ficka för det.. Dock kunde inte regionen godkänna att Livio gör kuratorsdelen, vad det berodde på förstod jag inte riktig, men något om åtkomst till register😅

Är kuratorsdelen det första som sker under en utredning? Eller hur såg det ut för er alla? Har jag lite hopp om att få starta igång tidigare om jag fullföljer utredningen genom Livio istället? (Har fått tid redan nästa vecka för det)

• Tingel

EFW: Ja men det har ju jag också förstått nu när jag har Googlat sönder! Kan det ha något att göra med att han har nedfrusna sedan innan? Jag kanske borde ringa upp dom imorgon och se så det inte har blivit något missförstånd? 

• Tingel

Smörblomman: Nej det ser ut att dröja några månader? Vi åkte till kk igår och lämnade in hälsodeklarationen och sen måste vi genomgå utredning. Men vi vet ju att vi måste göra icsi. Förstår såklart att man ändå lär undersöka hur utgångsläget ser ut för mig, så just nu är vi i steget att försöka påskynda hela processen genom att göra fertilitetsutredningen hos Livio och bekosta den på egen hand🤭

Frågade tidigare i tråden angående att samtal med kurator ingår i utredningen, vilket vi tyclte lät konstigt och allt jag kan hitta är att detta enbart sker när man ska donera könsceller. Vi ringde och trippelkollade, men nog är ett kuratorssamtal något som alla gör sa hon - så då ska vi vänta på det också😅

• Tingel

Fjällfärd & EFW:
    Det är märkligt.. Kanske beror på region då? Min sambo har genomgått en ivf/icsi för sisådär 7 år sedan i tidigare förhållande och hon på kk kunde se i hans journal att de hade haft ett samtal även då. Kan det vara så att man blandar ihop det med typ ett ?läkarsamtal?? Äh jag förstår ingenting, som att hela denna cirkus inte är omvälvande nog? 

Efter trippelkoll nu iaf så har jag bokat av mitt ultraljud och blodprov på onsdag då det inte hjälper oss i processen alls. Vi måste göra alla undersökningar och prover genom regionen för att få vår ivf finansierad. 

Segaste med allt är att det är kursatorsdelen som det är längst väntetid till och det som gör att vi måste vänta 3 månader till innan vi kan komma till Livio?

Svar på tråden IVF/ICSI 2024