• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Zingostardust

Hej. 

Har följt tråden ett tag och hoppar in lite. Ruvardag 14 idag. Har känt mig så lugn och positiv hela tiden. Igår kom dock lite brunt blod. Väldigt lite, ingenting i trosskyddet. Idag lite mer, brunblandat i trosskyddet och mer färskt på pappret. Nu har det avtagit lite igen tror jag. 

Imorgon ska jag nog testa. Om det är negativt ska jag försöka att inte deppa ihop för mkt och testa igen på testdagen på tisdag. 

Jag önskar man kunde ha ett säkert sätt att veta.  

Ville bara skriva av mig nånstans till andra i samma sits. 

• Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-01 18:03:46 följande:

Hej. 

Har följt tråden ett tag och hoppar in lite. Ruvardag 14 idag. Har känt mig så lugn och positiv hela tiden. Igår kom dock lite brunt blod. Väldigt lite, ingenting i trosskyddet. Idag lite mer, brunblandat i trosskyddet och mer färskt på pappret. Nu har det avtagit lite igen tror jag. 

Imorgon ska jag nog testa. Om det är negativt ska jag försöka att inte deppa ihop för mkt och testa igen på testdagen på tisdag. 

Jag önskar man kunde ha ett säkert sätt att veta.  

Ville bara skriva av mig nånstans till andra i samma sits. 

Håller tummarna! Dessa dagar är verkligen hemska. Är det FE eller FET du ruvar på? Hjärta
  • Zingostardust
    Smörblomman24 skrev 2024-02-01 18:17:38 följande:
    Håller tummarna! Dessa dagar är verkligen hemska. Är det FE eller FET du ruvar på? Hjärta
    Tack! ❤️ och förlåt för mitt okänsliga första meddelande. Skrev i stress och massa saker runt omkring. 

Skickar styrkekramar till dig/er som det inte gick vägen för denna gång! Håller tummar å tår att nästa gång blir er tur! 💛 och stort lycka till till alla som påbörjat sprutbehandlingen. 💛

Visst var det du smörblomman som hade testdag/ruvardag i närheten av mig? Kanske nån mer? Jag har testdag den 6e egentligen. Hur går det för er? Några känningar eller annat? 

Vi gör vår första ivf. Det är ett FE som fick chansen att boa in sig den här gången. Har du/ni också det? 
  • Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-01 19:29:06 följande:
    Tack! ❤️ och förlåt för mitt okänsliga första meddelande. Skrev i stress och massa saker runt omkring. 

Skickar styrkekramar till dig/er som det inte gick vägen för denna gång! Håller tummar å tår att nästa gång blir er tur! 💛 och stort lycka till till alla som påbörjat sprutbehandlingen. 💛

Visst var det du smörblomman som hade testdag/ruvardag i närheten av mig? Kanske nån mer? Jag har testdag den 6e egentligen. Hur går det för er? Några känningar eller annat? 

Vi gör vår första ivf. Det är ett FE som fick chansen att boa in sig den här gången. Har du/ni också det? 
    Exakt! Testdag 8/2 :) tiden går så långsamt...jag hade kraftig mensvärk torsdag-fredag och sen dess bara molande värk till och från. Känns som mensen ska komma vilken sekund som helst. Inga ömma bröst. Hur känner du? Det är FET för oss, vårt första FE i december satte sig tyvärr inte Hjärta så detta är en 6dgr odlad liten som får chansen!
    Fick ni något till frysen om inte detta skulle gå vägen? (men nu håller vi tummarna att det gör det!!!) 
  • Razorcrest
    Micasto skrev 2024-02-01 17:07:23 följande:
    Jag tar sprutor just nu för första gången (Bemfola och Garnierlix). När jag bara tog Bemfolan kände jag lätt illamående framförallt under förmiddagarna men jag tycker det blivit bättre (eller så har jag blivit van?) sen jag började med Garnierlix. I övrigt känner jag mig något spänd i magen. Ska på UL imorgon så får se hur det går 😊
    Tack för svar och skönt at höra att du mår bättre :) Det är säkert jätteolika för alla hur man reagerar. Blir så osäker hela tiden på om jag gör rätt haha.

Stort lycka till på ultraljudet idag! Håller tummarna :)
  • Zingostardust

Vet inte varför jag inte kunde lägga ditt meddelande i texten här smörblomman, är helt nu på Familjeliv =p 

Vad kul att vi är så nära inpå! Jag hade jättekrafrig mensvärk i måndags på FM  och lite på tisdagen och sen dess har det avtagit och kommit och gått lite. Jag skulle haft mens i måndags i min vanliga cykel. Nu har jag nästan ingen menvärk alls. Inga ömma bröst eller andra symtom heller...förutom brunblandade flytningar. Hoppas det är ett gott tecken. Vi har ett barn sedan tidigare utan ivf, och med honom kände jag absolut ingenting. 

Vi fick två stycken till frysen så vi hoppas på nån av dom om det inte går vägen. ❤️ Har ni fler i frysen också? 

• Juliab
    Zingostardust skrev 2024-02-02 10:09:41 följande:

Vet inte varför jag inte kunde lägga ditt meddelande i texten här smörblomman, är helt nu på Familjeliv =p 

Vad kul att vi är så nära inpå! Jag hade jättekrafrig mensvärk i måndags på FM  och lite på tisdagen och sen dess har det avtagit och kommit och gått lite. Jag skulle haft mens i måndags i min vanliga cykel. Nu har jag nästan ingen menvärk alls. Inga ömma bröst eller andra symtom heller...förutom brunblandade flytningar. Hoppas det är ett gott tecken. Vi har ett barn sedan tidigare utan ivf, och med honom kände jag absolut ingenting. 

Vi fick två stycken till frysen så vi hoppas på nån av dom om det inte går vägen. ❤️ Har ni fler i frysen också? 

Hej!! 

Du skriver att ni har ett barn sedan tidigare utan ivf. Så ni har också upplevt sekundär barnlöshet? Vi går igenom det nu och har påbörjat utredning för att se om vi kan/ska fortsätta med IVF. 
    vill du berätta om er resa? Nyfiken på hur länge andra väntat och försökt med barn nr två och eventuella orsaker till svårigheter med andra barnet som man uppenbarligen inte hade med första. Om du inte vill dela med dig så är det förstås helt okej ❤️ 

• Zingostardust
    Juliab skrev 2024-02-02 13:09:59 följande:

Hej!! 

Du skriver att ni har ett barn sedan tidigare utan ivf. Så ni har också upplevt sekundär barnlöshet? Vi går igenom det nu och har påbörjat utredning för att se om vi kan/ska fortsätta med IVF. 
    vill du berätta om er resa? Nyfiken på hur länge andra väntat och försökt med barn nr två och eventuella orsaker till svårigheter med andra barnet som man uppenbarligen inte hade med första. Om du inte vill dela med dig så är det förstås helt okej ❤️ 

Hej Julia, 

Ja, det stämmer. Vi fick vår första efter 9 månaders försök. Han är född hösten 2020.  

Jag har hypotyreos, alltså problem med sköldkörteln sedan tonåren och hade höga värden när vi skulle börja försöka igen under våren 2022. Till sommaren samma år var värdena bättre så räknar som att vi började med nr 2 då. Vi körde med ägglosningsstickor med gubbarna från början av försöken. Hade ägglossning varje månad på stickorna förutom en gång, men då kanske jag missade den. Blev aldrig en graviditet. Jag hade funderat på att ta kontakt redan innan första graviditeten och skulle gjort det månaden därpå om det inte blivit något. Därför ville jag inte vänta mer än 1 år innan vi tog kontakt nu. 

Under sensommar/höst 2023 (om jag minns rätt) tog vi kontakt med ivf klinik och påbörjade utredning. Det visade sig att min ena äggledare var stängd och även att hans spermier var lite trötta. Så inte bästa kombinationen kanske. Dom sa att vi säkert kan själva om vi ville försöka lite till men att vi också var berättigade till IVF. Kostar ju dock om man redan har barn. Vi ville inte vänta så körde på med ivf och allt satte igång ganska fort. Två dagar efter nyår började jag med sprutorna. Nu är det snart testdag :) 

Hur ser er resa ut? ❤️
  • Juliab
    Zingostardust skrev 2024-02-02 13:43:15 följande:
    Hej Julia, 

Ja, det stämmer. Vi fick vår första efter 9 månaders försök. Han är född hösten 2020.  

Jag har hypotyreos, alltså problem med sköldkörteln sedan tonåren och hade höga värden när vi skulle börja försöka igen under våren 2022. Till sommaren samma år var värdena bättre så räknar som att vi började med nr 2 då. Vi körde med ägglosningsstickor med gubbarna från början av försöken. Hade ägglossning varje månad på stickorna förutom en gång, men då kanske jag missade den. Blev aldrig en graviditet. Jag hade funderat på att ta kontakt redan innan första graviditeten och skulle gjort det månaden därpå om det inte blivit något. Därför ville jag inte vänta mer än 1 år innan vi tog kontakt nu. 

Under sensommar/höst 2023 (om jag minns rätt) tog vi kontakt med ivf klinik och påbörjade utredning. Det visade sig att min ena äggledare var stängd och även att hans spermier var lite trötta. Så inte bästa kombinationen kanske. Dom sa att vi säkert kan själva om vi ville försöka lite till men att vi också var berättigade till IVF. Kostar ju dock om man redan har barn. Vi ville inte vänta så körde på med ivf och allt satte igång ganska fort. Två dagar efter nyår började jag med sprutorna. Nu är det snart testdag :) 

Hur ser er resa ut? ❤️

Tack! 

jag har inte hittat så många som beskriver sekundär barnlöshet så det är intressant att få veta vad andra har för ?orsaker?. 

Vår första blev plus på tredje försöket, så det gick ju snabbt. Helt utan ägglossningstester etc. Jag var 33 år då. Nu är vi inne på åttonde Cykeln och inte tillstymmelse till graviditet, så efter nyår kontaktade vi kliniken. Nu har jag trackat ägglossning och cykler på alla Sätt som finns tror jag och allt verkar fungera  Misstänker att det antingen handlar om min ålder/äggreserv eller min man. Mannen lämnade prov för två veckor sedan och jag för en vecka sedan. Vi får svar/samtal med läkare först 29 februari. De är helt fullbokade. 

Det är otroligt frustrerande att vänta på alla sätt och vis. Både att vänta på att det ska ta sig och att få svar. och jag tycker det är psykiskt påfrestande att min planering som jag så naivt hade gjort upp har gått åt h-vete. Jag trodde blint att det skulle gå lika enkelt som sist. 

Jag är 36 nu.

Har redan målat upp bilden av att vi aldrig kommer att kunna bli fyra. Samtidigt är jag otroligt tacksam för det barn jag har, hon är mitt allt. 

• EFW

Hej, 
    Jag är ny här men hänger en del i 35+ gruppen 😊 Jag och sambon har försökt att bli gravida i nästan ett år. Eftersom jag blir 40 nu i vår så sökte vi hjälp och det visade sig att det är manlig faktor som spökar hos oss. Jag har barn sedan innan så hade det lite på känn men tänkte att även min ålder kan spela in. Men men, mitt AMH värde ser bra ut så nu är det IVF på G. Jag väntar min mens runt den 20/2 och då går starten 😅 Vet inte alls hur jag ska hantera allt, nu är ju förväntningarna höga både hos mig och sambon att det kommer bli en bebis till nästa höst/vinter. Har nog aldrig förut hoppats så mycket på något i hela mitt liv ❤️🙈

Ville bara säga hej då jag tänkte börja hänga här också 😊

Svar på tråden IVF/ICSI 2024