• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Mimmi88)

Omg, om 1,5 timma ska jag första sprutan. Bemfola och pergoveris. Jag är så nervös att jag snart kommer bajsa på mig

• Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-23 18:29:37 följande:

Omg, om 1,5 timma ska jag första sprutan. Bemfola och pergoveris. Jag är så nervös att jag snart kommer bajsa på mig

Heja dig!! Det kommer gå braaa! Jag ska också ta sprutan kl. 20. Min andra spruta. det känns mycket lugnare idag än vad det kändes igår. Hoppas du också kommer känna så efter du tagit idag. lycka till!!
  • Anonym (Mimmi88)
    Sofia1332 skrev 2024-01-23 18:51:35 följande:
    Heja dig!! Det kommer gå braaa! Jag ska också ta sprutan kl. 20. Min andra spruta. det känns mycket lugnare idag än vad det kändes igår. Hoppas du också kommer känna så efter du tagit idag. lycka till!!
    Gick det bra? Tog första sprutan bemfola nyss, nu ska jag ta pergoveris. Ska bara låta det gå 15 min emellan först. Herregud vad skakis jag var o ändå är jag sjuksköterska 😅
  • Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-23 20:05:16 följande:
    Gick det bra? Tog första sprutan bemfola nyss, nu ska jag ta pergoveris. Ska bara låta det gå 15 min emellan först. Herregud vad skakis jag var o ändå är jag sjuksköterska 😅
    Ja det gick bra för mig! Hur gick det att ta för dig? Jag tar menopur vet inte riktigt om det är samma som du tar men annat namn? Nålen är väl typ densamma🙈 dock tar jag bara en spruta än så länge, ska ta två sprutor from fredag! 
  • chawes

Hej Alla!

Jag var på Eliva Clinic i torsdags med min sambo och jag fick min mens idag. Hämtade ut medicinen jag fått dvs Menopur och Fyremadel. Jag väntar på behandlingsplanen då första sprutan (väl?) ska tas imorgon... 

Känner mig förväntansfull men tiden går som ni alla skriver, OERHÖRT lågsamt. 

har lite frågor:
    1. era bästa tips inför att ta dessa två mediciner? hur ont av dom kommer jag få? 
    2. vad är nästa steg efter mitt ultraljud om sex dagar? Äggplock? Gör det ont?
    3. hur många är är vanligast att man ska kunna plocka? 
    4. När ska min kille lämna spermieprov? 
    5. hur många av dom befruktade äggen återförs? Om fem blir bra embyin- sätt alla dessa in då eller kan jag spara några till ev fler barn längre fram?

Tack på förhand för att era svar :) Har många fler frågor men börjar såhär.

(skriv helst inte förkortningar för jag fattar typ inga Hjärta

C
  • Awesomeginger
    chawes skrev 2024-01-23 21:32:48 följande:

Hej Alla!

Jag var på Eliva Clinic i torsdags med min sambo och jag fick min mens idag. Hämtade ut medicinen jag fått dvs Menopur och Fyremadel. Jag väntar på behandlingsplanen då första sprutan (väl?) ska tas imorgon... 

har lite frågor:
    1. era bästa tips inför att ta dessa två mediciner? hur ont av dom kommer jag få? 
    5. hur många av dom befruktade äggen återförs? Om fem blir bra embyin- sätt alla dessa in då eller kan jag spara några till ev fler barn längre fram?

1. Bara att köra, fyremadel svider lite men är helt ok. 
    2. Förmodligen ett ultraljud  till, äggblåsorna ska bli ca 2 cm så dom kommer följa dom. Sen när dom är i rätt storlek ( cykel dag 16 för min del) blir det plock. Det gör olika ont för alla, tyvärr var mitt äggplock riktigt smärtsamt då de visade sig att jag var immun mot morfin. Men låter som för dom mesta att de inte är så farligt.
    3. Extremt olika, beror på ditt AMH (vet ej vad de är förkortning på, men din äggreserv) och dosering.
    4. Sperma lämnas några minuter innan äggplocket.
    5. I dom allra flesta fall är de bara ett embryo som dom återföra.
  • Smörblomman24
    chawes skrev 2024-01-23 21:32:48 följande:

Hej Alla!

har lite frågor:

Vad spännande att ni ska starta igång! Håller tummarna för er :)

Jag tog Bemfola och Ganirelix. Tog en på vardera sida av naveln, ta ut dem minst 30min innan från kylen, ju kallare desto mer känns de. Tycker sprutorna över lag var mycket lättare än jag föreställt mig och jag tog även de sista på mig själv vilket var en omöjlig tanke innan behandlingen. Embla - ett starkt tips för att få bort sticket!
    2. vad är nästa steg efter mitt ultraljud om sex dagar? Äggplock? Gör det ont
    Jag fick gå på rätt många ultraljud, de ser så att äggblåsorna växer som de ska, vissa får en kortare behandling medan vissa en längre, jag fick ett relativt lång. Fick ta sprutor i 13dgr totalt, sedan äggplock dag 16 har jag för mig. Tror jag var på 3 ultraljud innan de gav grönt ljus för att ta ovitrelle (den sista innan äggplocket). Själva äggplocket var jag livrädd för, inställd på det värsta. Men för mig var det hur lugnt som helst. Fick lugnande men i ärlighetens namn så hade det inte ens behövts. Medveten om att det är olika för alla, men för att lugna dig - det gick snabbt och kändes inget för mig. 

Väldigt olika, vissa kan bli överstimulerade och få massor av äggblåsor. Till mig sa dem att allt över 7 ser dem som ''bra''. Jag fick 13 varpå 11 befruktades och 3st odlades till dag fem, en sattes in dag 5 och 2 odlades vidare till dag 6 och frystes in. 

Vi fick instruktioner om 90 min innan ägguttaget

Ett vad jag förstår det som, om man inte har någon speciell anledning till att få fler eller att embryona inte ser så starka ut. 

Får man inte så många befruktade så brukar man köra återföringen på 2-3dgr odlade embryon (utgår från min klinik, alla gör säkert lite olika) men om man har flera fina ägg som odlas på så kan de fortsätta att odla dem till blastocyst, som vi fick. Då på dag 5 görs en återföring. De andra två odlades till dag 6, men ett sånt blastocyst måste frysas för att sedan återföras i nästkommande cykel. Vad jag förstår så kan man göra återföring på dag 2,3, 5 och 6.

• Anonym (Ljuslyktan)

Hej @Smörblomman24 Här finns en till som ruvar, RD2 och tiden kan inte gå långsammare! Första inlägget jag gör i detta forum, förstår inte riktigt hur man taggar någon, men hoppas du ser ändå :) Läst igenom den här tråden och vi har ganska så lik situation verkar det som, så kände att jag gärna ville skriva, så du vet att vi är flera :) Detta är också mitt andra försök, gjorde äggplock och återföring av färsk blastocyst i November, tyvärr negativt resultat och blev rätt så knäckt. Tog en paus pga julledighet och gör nu FET1. Jag har också fått Ovitrelle som lutalfasstöd denna gången, istället för progesteron. Hittills har jag inte känt av några symptom alls. Förra gången så hade jag inte heller så mycket symptom under ruvardagarna, så känner helt ärligt inte världens optimism för att det ska funka den här gången heller :( men vet att det bara är RD2, och inga symptom behöver nödvändigtvis inte vara något dåligt, så ska försöka sitta lugnt i båten och skriver av mig här istället.

Hur har din upplevelse varit hittills? Känner du av några symptom? 

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-24 14:40:49 följande:

Hej @Smörblomman24 Här finns en till som ruvar, RD2 och tiden kan inte gå långsammare! Första inlägget jag gör i detta forum, förstår inte riktigt hur man taggar någon, men hoppas du ser ändå :) Läst igenom den här tråden och vi har ganska så lik situation verkar det som, så kände att jag gärna ville skriva, så du vet att vi är flera :) Detta är också mitt andra försök, gjorde äggplock och återföring av färsk blastocyst i November, tyvärr negativt resultat och blev rätt så knäckt. Tog en paus pga julledighet och gör nu FET1. Jag har också fått Ovitrelle som lutalfasstöd denna gången, istället för progesteron. Hittills har jag inte känt av några symptom alls. Förra gången så hade jag inte heller så mycket symptom under ruvardagarna, så känner helt ärligt inte världens optimism för att det ska funka den här gången heller :( men vet att det bara är RD2, och inga symptom behöver nödvändigtvis inte vara något dåligt, så ska försöka sitta lugnt i båten och skriver av mig här istället.

Hur har din upplevelse varit hittills? Känner du av några symptom? 

Hej Ljuslyktan! Vad kul att du hittade hit :D så skönt att få skriva av sig med någon i samma sits, det hjälpte mig något enormt sist.

Då verkar vi verkligen gjort samma resa hitintills! De hittade heller inget avvikande på er under undersökningarna?

Och vad spännande att du också fått köra ovitrelle istället för progrsteronsupparna, de var hemska! Känner med dig i sorgen när det inte satte sig på första försöket, men med statistiken i handen så är det inte så konstigt. Jag håller verkligen tummarna för oss denna gång! Har ni fler kvar i frysen sen OM det här inte skulle gå vägen? 

Jag har inga känningar öht just nu, hade lite molade värk imorse och lite huvudvärk, men det hade jag hela helgen också - så antar att det är från sprutan och inget annat. Man blir nästan galen av den här väntan! Sist ruvade jag över jul/nyår = hemskt. Massa ledigtid och massa tid att bara sitta och känna efter! Känns bättre nu plus att det är i en naturlig cykel. Antar att din mens också blev väldigt uppskjuten vid första försöket? Jag har egentligen 27dgr men hade 37dgr cykel då. 

Jag mådde som du beskriver vid första gången också, hade inga känningar. Men jag skrev med en tjej sist som hade samma ruvdag som mig nästan och hon kände inget men blev gravid! Så vi får hålla tummarna nu :D 

btw Angående taggen, du trycker på ''citera'' på inlägget du vill svara på Skrattande

Svar på tråden IVF/ICSI 2024