BaeA skrev 2024-01-14 17:03:17 följande:
Tack, vad fint skrivit ut av dig! Det är så lätt att kan ifrågasätter allt i denna process och hur man inte fungerar när man tycker att man gör allt rätt och det är så enkelt för många andra i en omgiven. Men du har rätt, man har så mycket press på sig själv i mycket annat så dumt att skuldbelägga. Är tacksam att också ha detta forum där man kan få insikter och stöd från andra som går igenom samma sak, även om varje resa är individuell. Kan verkligen rekommendera att läsa Rebecca Fetts bok It?s start With the Egg. Den boken borde alla läsa oavsett om man genomgår IVF eller inte ä, för den är bara så intressant och inte så teknisk även om den är baserad på endel forskning. Jag har den som vägvisare än idag. Jag tror dock att det är ?sunt? att nörda ned sig lite för att förstå vad just sin kropp mår bra av och lära känna den ännu bättre. Jag trodde jag gjorde det, men de jag trodde var vanliga för min kropp var symptom på avvikelser.
Jag gjorde HerCare?s stora test via Medisera. Här får man dock bli sin egna läkare och inte tro blint på det som står inom referensen, mycket sån info lärde jag mig från Vulverine och hennes seminarium.
För mig var ÄP kämpigt och då har jag ändå hög smärttröskel, men hon sa att det är lite jobbigare om man har många blåsor. jag försökte bara andas och be om mer morfin när det var jobbigt. Det är absolut hanterbart, men man är ju glad när det är över!
Jag kan absolut relatera till det, men och andra sidan så är ju inte två cykler efter op så långt tid! Nej, precis det ju först efter. Men fint att kunna dela resan med en vän, även om det är kämpigt.
Även om vitaminerna inte kommer göra störst skillnad nu så tycker jag absolut att du ska ta dem, det skadar inte. Dessa tillskott tog jag för att stärka äggkvaliten, vet att det är en hel del, men kändes bra och var rekommendationer från boken och andra som genomgått/går IVF.
Pre ÄP 3 mån +
Advanced Nutrient, Alpha Lipoic Acid, Basic Prenatal, Järn, C-vitamin bioflav, D-vitamin, NAC, Zinc, Magnesium, Q10, Vitamin E, flytande Omega3.
Pre FET
Basic Prenatal, Q10, Järn, C-vitamin, D-vitamin, L-argenine, Vitamin E, Zinc, Magnesium
Ja, det finns nog inte något man ännu inte har ifrågasatt. Den där pressen på sig själv är så svår att hantera... Men efter man har tänkt alla de tusen tankarna får man påminna sig om att man har gjort och gör så gott man kan.
Låter som att ÄP var rätt jobbigt, är väldigt nervös inför den. Eller ja, hela behandlingen med sprutor osv. också. Men det är verkligen som du säger, skönt att ha ett forum att dela och stötta kring känslor och erfarenheter. Det är ingen i vår umgängeskrets som känner till att vi har gjort utredningen och ska påbörja IVF. Det är framför allt för att min sambo tycker det känns jobbigt att andra ska veta att vi kämpar, och jag förstår honom ändå och vill respektera det. Men det blir lätt väldigt ensamt.
Men nu har jag klickat hem It starts with the Egg! Och har även köpt Omega 3, D-Vitamin och Thorne Prenatal som jag ska börja ta, utöver Q10 och Folsyra. Kanske kopplar på ytterligare allteftersom. Stort tack för tips! Uppskattar verkligen det.