EmmyLO skrev 2024-01-12 08:26:23 följande:
BaeA: Upplevde att det gick snabbare och mer smärtfritt än väntat. Jag opererades den 21 november och hade inte särskilt ont efteråt, mer en ömhet långt ned. Tog nog en alvedon senare under dagen och blödde väldigt lite. Däremot var jag väldigt seg och sömnig resten av dagen och klarade inte riktigt av att jobba, som jag dumt nog hade planerat.
Kan tillägga att det tidigt under utredningen misstänktes ett litet myom men att det inte kunde fastställas. Inledningsvis var läkarens inställning att den är så liten att den inte borde påverka kaviteten. Men jag ville få det utrett ytterligare och efter ett till UL, beslutade läkaren att det ändå skulle opereras för ?säkerhets skull?. För mig kändes det skönt att försöka skapa så goda förutsättningar som möjligt innan vi påbörjar vårt första landstingsfinansierade IVF-försök. Läste i mina journaler att det var ett submuköst myom, 1x1 cm.
Hur var det för dig? Det låter som att du kunde påbörja IVF-processen strax efter första operationen? 😊
Direkt efter uppvaket mådde jag sämre och blödde mer än sist (nov 22) men sedan så var jag också ?återhämtad? ganska snabbt vi flyg iväg över julen bara 4 dager efter. Sen under ?läkningen? kunde jag vid några tillfällen känna lite obehag i underlivet, men inte mer än så.
Nu ska vi se, så man minns. Tiden går så fort och långsamt. aug 21 började vi försöka, jag blev gravid på första försöket men fick tidigt MF. När det hade gått ett år och vi inte hade plussat sökte jag mig till en klinik för utredning. De kunde inte ser något avvikande förutom två små myom som ev. sågs som störande. Fick tid för operation ganska snabbt - nov 22. Efter det började vi med letrozol i 5-6 cykler. Men tyvärr tog det sig inte via det.
Fick då remissen för IVF maj 23 och valde samma klinik som vi gjort utredningen på. Det var ingen kö så fick börja direkt. Gjorde mitt första ÄP i juni 23.
Gick på ett kort protokoll typ 10 dagar totalt då jag har bra äggreserv och svarar bra. Menopur och Fyremadel. Första omgången fick jag ut 19 och 11 som blev befruktade men 0 till frysen. Var helt i chock och vid den tidpunkten visste jag inte så mycket om processen som jag vet nu.
Hade precis innan vårt första försök börjat läsa boken ISWTE och plöjt alla Vulverines seminarium innan de blev betalvägg. Fick så mycket bra information och personlig rådgivning som jag är så tacksam för. boostade kroppen med mycket vitaminer inför andra försöket som gjordes i augusti. Fick då 30 ägg varav 17 blev befruktade med 5 blastocyster till frysen. Gjorde återföring i stimulerad cykel av en blastocyst i september 23 men det tog sig tyvärr inte.
Fick sen avbryta min andra återföring pga de såg att de andra myomet som var så litet förra året hade vuxit till sig, är tydligen vanligt att de växer snabbare under hormonbehandling. Så därav en till op i december 23. Och nu väntar jag på återföring i feb 24, men i naturlig cykel.
lång men kort story, tack för du orkat läsa!