EmmyLO skrev 2024-01-14 13:59:48 följande:
BaeA: Utan att vara läkare, tycker jag verkligen att det ger positiva vibbar att du kunnat bli gravid flera gånger, även om det var tidigare, men förstår samtidigt att det kan ge lite ångest i efterhand. Man tar beslut utifrån det man vet för stunden där och då så jag hoppas du är snäll mot dig själv här. Jag håller tummarna för att denna återföring ska gå bra!
Grym du är som läst på så mycket! Jag har bara läst på lite, bl.a. på Vulverine, men inte tagit mig an böcker. Jag har varit orolig över att jag ska bli helt insnöad och inte kunna tänka på något annat än min fertilitet (vilket jag i och för sig knappt kan längre). Hoppades, och intalade mig själv, länge att det skulle ta sig naturligt under tiden som vi väntade på att sätta igång behandlingen (från juni till nu) men har fått inse att det inte kommer att hända. Eftersom vi nu ska sätta igång med behandlingen kanske det är lika bra att go all in, så man inte slösar på sina försök. Vad var det för hälsotest du gjorde för att få reda på vilka näringsämnen du hade brist på?
Jag vet sedan tidigare att jag har ganska bra järnvärden men klickade precis hem D-vitamin och Omega 3, även om det inte lär hinna verka inför ÄP, beräknad slutet av februari...
Får jag fråga hur ÄP kändes för din del, gjorde det ont?
Ja, jag hoppades verkligen att det var myomet som försvårade graviditet, och hyste så mycket förhoppningar om att bli gravid efter operationen. Men nu har jag haft två cykler efter operationen då vi har lagt in en ytterligare växel och legat mycket kring ÄL men också genom hela cykeln, 2-3 gånger i veckan, men ändå inte lyckats bli gravid. Därutöver var läkarens bedömning att myomet var så litet och satt på ett sätt som inte borde påverka fertiliteten negativt, vilket jag tolkar som att att det sannolikt är något annat. Och det enda som man ännu inte har kunnat testa, i och med att vi inte har påbörjat behandlingen ännu, är väl äggkvaliteten? Som jag förstått på en kompis som också gör IVF ser man det först när befruktning skett och hur det befruktade ägget utvecklas?
Tack, vad fint skrivit ut av dig! Det är så lätt att kan ifrågasätter allt i denna process och hur man inte fungerar när man tycker att man gör allt rätt och det är så enkelt för många andra i en omgiven. Men du har rätt, man har så mycket press på sig själv i mycket annat så dumt att skuldbelägga. Är tacksam att också ha detta forum där man kan få insikter och stöd från andra som går igenom samma sak, även om varje resa är individuell. Kan verkligen rekommendera att läsa Rebecca Fetts bok It?s start With the Egg. Den boken borde alla läsa oavsett om man genomgår IVF eller inte ä, för den är bara så intressant och inte så teknisk även om den är baserad på endel forskning. Jag har den som vägvisare än idag. Jag tror dock att det är ?sunt? att nörda ned sig lite för att förstå vad just sin kropp mår bra av och lära känna den ännu bättre. Jag trodde jag gjorde det, men de jag trodde var vanliga för min kropp var symptom på avvikelser.
Jag gjorde HerCare?s stora test via Medisera. Här får man dock bli sin egna läkare och inte tro blint på det som står inom referensen, mycket sån info lärde jag mig från Vulverine och hennes seminarium.
För mig var ÄP kämpigt och då har jag ändå hög smärttröskel, men hon sa att det är lite jobbigare om man har många blåsor. jag försökte bara andas och be om mer morfin när det var jobbigt. Det är absolut hanterbart, men man är ju glad när det är över!
Jag kan absolut relatera till det, men och andra sidan så är ju inte två cykler efter op så långt tid! Nej, precis det ju först efter. Men fint att kunna dela resan med en vän, även om det är kämpigt.
Även om vitaminerna inte kommer göra störst skillnad nu så tycker jag absolut att du ska ta dem, det skadar inte. Dessa tillskott tog jag för att stärka äggkvaliten, vet att det är en hel del, men kändes bra och var rekommendationer från boken och andra som genomgått/går IVF.
Pre ÄP 3 mån +
Advanced Nutrient, Alpha Lipoic Acid, Basic Prenatal, Järn, C-vitamin bioflav, D-vitamin, NAC, Zinc, Magnesium, Q10, Vitamin E, flytande Omega3.
Pre FET
Basic Prenatal, Q10, Järn, C-vitamin, D-vitamin, L-argenine, Vitamin E, Zinc, Magnesium