Tingel: jag fattar - förstår verkligen frustrationen i att väntan.
För vår del har det gått fortare än jag trodde det skulle göra. Fick höra om en annan som fick vänta väldigt länge så hade förberett mig på att det skulle ta tid.
Tror mitt första samtal till Sophiahemmet var i februari 2023 eller mars, där jag förklarade vår situation. Sen påbörjade vi fertilitetsutredningen på Sophiahemmet i april, om jag inte minns fel. De fann inget som kunde förklara varför vi inte blivit gravida än hos någon av oss, allt såg bra ut och vi blev då erbjudna att gå vidare på remiss till klinik i slutet av maj om jag inte minns fel. Tvekade först pga jag så gärna vill bli gravid på egen hand, vilket känns fånigt såhär i efterhand. Men så tackade vi ja till remissen innan sommarledigheten, typ mitten av juni. Fick beslut om landstingsfinansierad behandling i augusti och valde Livio i slutet av augusti eller början av september kanske. På Livio gjordes några ytterligare undersökningar, främst pga något som misstänktes vara ett myom i livmodern men det gick inte att se tillräckligt tydligt. Läkaren beslutade inledningsvis (början av oktober typ) att låta det vara i och med att det inte kunde fastställas att det var ett myom och att det dessutom var så litet att det inte borde störa. Det var tänkt att vi skulle kliva på behandlingen i november.
Jag kände mig dock orolig för myomet, ville skapa så goda förutsättningar som möjligt, och bad Livio kolla igen, vilket läkaren gjorde. Och då beslutades det istället att göra en operation för att ta bort det eventuella myomet. Operationen skedde redan i slutet av november.
Long story, men i korthet - hade det inte gjorts en operation, hade det inte tagit mer än 5-6 månader från att Sophiahemmet skickade remissen till att behandlingen startade. Och då räknar jag med sommarledigheten som hamnade däremellan.