EmmyLO skrev 2024-01-17 19:20:01 följande:
BaeA:
Vad fint att höra! Glad jag blir för dig att det kändes bra <3 Tråkigt när andra inte kan ha mer medkänsla eller kanske snarare fingertoppskänsla kring sånt här. Hur brukar du hantera det?
Ja, jag slutade med alkoholen helt i november. Men känner nu att jag drar mig för att träffa vänner och bekanta i sammanhang där det kommer att förekomma alkohol. Inte nödvändigtvis för att de skulle säga något men bara tanken av att de tänker och tror att jag skulle vara gravid gör så jag får prestationsångest. Vanligtvis tar jag gärna ett glas vin eller två efter jobbet, och festar gärna till det på middagar. Och då känns det som att det blir så tydligt jämfört med vissa vänner som även tidigare druckit alkoholfritt ibland.
Jag är nog orolig för att de ska tycka synd om mig och att det ska bli obekvämt. Jag håller helt med dig om att det inte är någon skam i det. Det har jag försökt prata med min sambo vars inledande reaktion på IVF var ganska negativ.
Åh, jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Vi är i liknande situation med stabila jobb som vi bytt till för att kunna ha familj, stort boende, stor bil, osv. Vi slog ju till på allt det just för att vi planerade för bebis. Vi får tänka att allt det där är färdig när det blir vår tur.
Vi valde Livio på Kungsholmen. Ni då?
Tack snälla <3 Ja, verkligen! Fattar om män kan vara lite klumpiga och inte vet vad man ska säga eller inte. Men kvinnor borde ha lite mer fingertoppskänsla, precis som du skriver! Jag kan bli rätt defensiv i sånna lägen, vilket är tråkigt men tänker sen när de får reda på vad en gått igenom är de de som får skämmas.. Kan relatera till det du skriver, har också dragit mig undan. Dels för att man inte känner sig som sig själv, jag känner mig trasig och olycklig så allt man gör känns ?fejk? och dels för att slippa dessa frågor. Men har ibland också bara tagit emot dryck och sedan inte druckit den. Fulla människor brukar glömma bort vem som dricker och inte efter ett tag, haha. Men älskar också vin, middagar och allt sånt! Men ens mind är ju någon annanstans.
Förstår, men där var jag rätt tydlig med att jag inte ville att de skulle tycka synd om mig, för får panik av sånt. Sa också att de inte skulle vara rädd för att fråga, prata om barn etc. Men att jag heller kanske inte alltid var mottaglig för att prata om resan och då stöta bort. Men fortsätt gärna fråga. Vad jobbigt med din sambo, han kanske bara behöver mer tid och sen landar i att det är ok att prata med någon vän om det. Detta har varit en sån learning för mig då jag ofta haft svårt att prata om mina känslor med andra.
Vi går på Eliva Clinic på Tegnérgatan.