• Kristina95

IVF/ICSI 2024

Hej! Jag hoppar gärna in här, då jag liksom många er, befinner mig på IVF-tågets långa resa. 

Jag och min sambo har försökt få barn ett tag, men det har inte tagit sig. Vi hoppades på en happy accident, men det blev en resa till Livio för fertilitetsutredning istället. Proverna visade manlig faktor. Vääldigt lågt spermieantal och bekräftad grav oligozoospermi. Vi påbörjade utredningen i September och har inte riktigt kommit igång med något än, trots privat. Mitt tålamod är sämre än vår fertilitet. 

Jag har fått fina resultat med något högt AMH på 8,9 vilket jag inte vet hur det påverkar. Säkert fine. Jag har också gjort en äggspolning där det verkade vara många ägg.

Vi inväntar fortfarande alla tester som sambon behöver genomgå, men ska påbörja IVF nu nästa menscykel privat. Orkar inte vänta på remissen i vad som verkar ta ett år här i Göteborg. 

Nu blir det till att vänta in nästa menscykel som börjar om typ 40 dagar (snark). 

Samt, ni med manlig faktor - hur mår era killar? Min sambo har varit rätt nere och instängd och jag undrar lite hur man ska stötta. Vill ju bara att han ska må bra, detta är ju ingens fel. 

• Kristina95

Fjällfärd- Grattis!!! fantastiskt o läskigt men helt underbart med ett sträck! 

Tingen- tack snälla för ditt fina svar! Skönt att inte vara ensamma i denna oklara resa! ????

ja alltså saker tar sån tiid, haha.. jag har noll tålamod, men snart så!! Skönt att ni fick ut simmare, det är ju en orolig väntan på det   där. Min kille skulle också göra Microtese men de hittade några få fungerande simmare nu senaste inlämningen, så hoppas dom funkar! de verkar ju simma baklänges åt alla håll och kanter förutom till ägget 😂.  Vi gör även kromosomtest nu hos Androlog- har ni också gjort det? 

Vi har berättat för alla våra närmaste, och fått olika stöd - men svårt att förstå för någon vad man genomgår när man inte har varit där själv. Jag har fina vänner, men dom flesta har småbarn eller är gravida, så det blir väldigt mycket bebissnack trots att de vet om vår situation. 

tror också på att prata mycket med varandra men inte älta. Den är svår när man tänker på det mycket. jag försöker att inte ta det på för stort allvar längre. Jag orkar inte det- och Det har varit en skön paus. Men nu börjar det klia i fingrarna när det finns någon typ av nedrökning till att det händer något på riktigt. 

när börjar ni med hormonsprutor? Hur går det för alla? Vad är status? ????

• Kristina95

Håller med att det är itudelat med att dela med sig av denna känsliga resa till vänner och familj. vänner har nästan varit den bästa stöttningen för oss. min pappa svarade när jag berättade -synd. När mamma blev gravid skakade jag bara i kallingarna och vips nio månader senare kom bebis. Helt otroligt okänsligt att säga till sin dotter i denna situationen haha.. men trots det känns det bättre att ha berättat. 

Vi kände att stöttningen och förståelsen till slut utspelar eventuell press och frågor. det kan vi ta och allra oftast är det skönt att få ventilera trots jobbiga frågor. 

Jag känner också att det är tillräckligt jobbigt och tufft att bara behöva genomgå det här- att göra det ensamt och behöva skämmas är inget jag kommer lägga på den redan tuffa resan. vill bara skicka med det - ingen förtjänar att gå in i den här redan tuffa resan med skam och press. detta Kan också vara ett ganska fint och rått kvitto på vilka ens vänner verkligen är- vilka som anpassar, stöttar och frågar.

jag funderar på att börja skriva dagbok för att ventilera dom allra djupaste tankarna. Är det någon annan som gör det? Tänker att det kan vara spännande att titta tillbaka på också. Och när man är i mål och har en bebis, säkert fint att kunna titta tillbaka på! 

• Kristina95

Längesedan jag skrev här också. Läst lite emellanåt och grattis alla som plussat och kramar alla som fått minus eller jobbiga besked. önskar att jag hade några uppdateringar själv men här händer ingenting. 

Vi sökte hjälp i Oktober-23 för IVF och jag väntar fortfarande på att få göra äggplock. Min mens är beräknad till helgen så lär inte bli äggplock som planerat den här månaden pga påsken som ligger så dumt till. Sååå tråkigt att vänta. och känns som att allt går så otroligt långsamt för oss? 

Någon annan som sitter på avbytarbänken och väntar ivrigt på att få springa runt på planen i hopp om en vinst? 

Kram! 

• Kristina95

Min mens kom också igår! Då kan vi följas åt 😍 Ska börja med sprutorna imorgon ❤️ Första ultraljud 1/4. andra ultraljud 4/4. Eventuellt äggplock 8/4. risk för överstimulering så behöver antagligen vänta en cykel innan insättning. 

jag ska ta Gonal-f och jag ä lite osäker på vilken tid man ska ta sprutorna? Det står lite blandat mellan 19-22. spelar säkert ingen större roll men vilken tid brukar ni andra köra sprutor på kvällen? 

och en till fråga. Vad är status för alla- hur går allt? ❤️

• Kristina95

Mycket som händer här i tråden - Jossan, ledsen för din skull ❤️ håller tummarna för att du återhämtar dig fint 🤍

liten uppdatering från mig- idag gjorde jag mitt första äggplock. Var lite nervös inför hur ont det skulle göra. Hade 25 st äggblåsor på senaste ultraljudet så har haft ont i magen de senaste dagarna. Äggplocket gick bra och det fanns 30 äggblåsor varav 27 St ägg. Vet inte vad som är bra eller dåligt men ont i magen och risk för överstimulering. Operationen var absolut hanterbar. 

ingen färsk återföring denna månad, tråkigt såklart. Så nu blir det en paus i 1-2 månader för att återföra förhoppningsvis fryst embryo därefter. Får se hur många som klarar sig och utvecklas. Spännande! 

min sambo har oligozoospermi så det är lite skarpt läge just för vår del huruvida vi lyckas befrukta äggen. Men jag håller hoppet uppe. 🙏 

hur lång tid tog det för er andra att få mensen när ni inte gjort en återföring samma månad? 

• Kristina95
    MarieJonsson skrev 2024-04-08 12:59:26 följande:
    Hej Kristina, 

vad härligt att höra att det äggplock gick bra!

Jag hade väldigt liknande erfarenhet som dig - stor mängd ägg vid äggplocket (34 st) och därmed ingen återföring denna månad. Fick du rekommendationen att ta cyclogest nu ett tag efteråt? Jag hade det utskrivet sedan tidigare och de rekommenderade mig att ta det efter plocket då det kan minska risken för överstimulering som jag förstod det. Min mens kom igår, 6 dagar efter äggplocket. Sen vet jag inte om cyclogesten påverkade ankomstdatumet för den något eftersom jag slutade med dom typ prick ett dygn innan.

sköterskan sa imorse att om jag hade fortsatt ta Cyclogest hade nog mensen dröjt lite till eftersom den kan uppehålla den, så jag är nöjd att jag pausade det i helgen då man såklart är ivrig att FET-datumet ska komma närmare! 

Hej! Ja det gick bra- blev dock en tur till gynakuten igår pga magont. Tydligen blivit extremt förstoppad av medicinerna - kul 🙃 men idag känns det bättre! 

Ja, då har vi lite likande - jag tror jag hade 33-34 äggblåsor totalt också (svettigt😮?💨) Hur mådde du dagarna efter äggplock? 

jag frågade om cyklogest, för jag har också hört att det minimerar risken för överstimulering, men enligt läkarna skulle jag inte ta detta utan sluta tvärt med alla hormoner och invänta nästa mens för planering av återföring. Man är ju såå taggad på återföring nu! 
    Ska du också köra letrozol som behandling före insättning? 

jag hoppas vi får fiiina embryon att sätta in! Och att FET-dagarna kommer snart! 🤍

• Kristina95

AliciaNN: skönt med mens! enda gången man blir glad för tant röd 😅 
    Jag vet inte heller hur man ska tänka med hur mensen kommer? har Du fått någon mer info kring återförandet? är det vanligt att man får ?efter äggplock-mens? och sen en till mens innan man preppar för ägglossningen som kommer i den. Eller räknar man från den första mensen som kommer efter äggplock? det kanske är olika. Men två mens till känns ju trögt haha.. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024