• Awesomeginger

IVF/ICSI 2024

Hej allihopa, hoppas att de är okej att jag hoppar in här.
    Startade min IVF resa redan i augusti men blev ingen återföring fören i oktober ilsket fantastiskt  nog tog sig! Tyvärr slutade de med missfall i November. Kändes otroligt ledsamt, orättvist och varit rätt arg på situationen. Börjar sakta landa i de och försöker ladda om för en ny återföring i naturlig cykel om ca en månad, då vi får tillbaka vårat andra och sista två blastocyster i frysen. 
    Hoppas verkligen de tar sig och ännu mer att den vill vara med hela vägen 2024 blir bebis år! 

Masss: Grattis till pluset ❤️

Pieohmy och smörblomman24: Hoppas de är eran tur nästa gång. Är som sagt inte super vanligt att de går på första försöket. Men förstår att man blir extremt besviken.

Tingel: Skönt att ni äntligen får komma igång nu.

• Awesomeginger
    Smörblomman24 skrev 2024-01-08 10:11:54 följande:

Håller tummarna för er också! Vad jobbigt med missfall, kan inte ens föreställa mig den känslan :( 

Är det nu i februari som ni tänkt köra återföringen? Så spännande! Läs länken Masss skickade, lite bra fakta och ger lite hopp www.linne.se/resultat/ 

Hoppas verkligen att du aldrig behöver gå igenom det! Önskar ingen dena fysiska och framförallt den psykiska smärtan.

Ja blir i februari, hade ägglossning i fredags så blir om nästan exakt en månad. Vill bara att tiden ska springa iväg nu. Vill bra komma igång igen, vet inte hur ni känner men väntan mellan olika delar blir man knäpp på! Vill att tiden ska gå snabbt, men man vill inte att tiden ska gå för man vill inte bli äldre.
  • Awesomeginger

Smörblomman24: Det var kliniken som ville att jag hade en cykel innan för att så kroppen och de mentala fick återhämta sig efter missfallet. Men just nu önskar jag att jag hade återföring nu i veckan. Men varit hos psykol för att komma framåt efter missfallet vilket gör att jag känner mig redo redan nu.
    Spännande om de blir feta redan denna cykel, bara pang på, gu va skönt! 

BaeA: Skönt att operationen gick bra och kul att vi har återföring vid unifär samma tid och kan förhoppningsvis följs under ruvningen sen.

MrsXy:  Blir lite osäker vad jag hade, men tror de var Gonal-för 300 och Menopur 150, eller om de var tvärt om 😅. Har ett AMH på 1,9 och fick ut 6 st ägg. Har du börjat med injektionerna?

• Awesomeginger
    MrsXy skrev 2024-01-09 20:47:22 följande:

Åh ok ! 
    Tror de kör doser utefter ålder, AMF, antal äggblåsor samt vikten.. Jag fick Menopur, eg 337 men dosen är sänkt. Har Amh 1,2.. Men som sagt varit gravid väldigt många ggr så inga problem med att bli gravid, men får missfall... .
    Nej ska börja i nästa vecka troligen :O Hämtat ut allt idag och är såå nervös :D 

Kommer de utför PGT/PGD på era embryon då eller hur minskar risken för missfall via IVF?
    Förstår att du är nervös, ska inte säga att injektionerna någons är roliga men man vänjer sig och de blir rutin! Kommer gå jätte bra! 

Ah man ser ju att alla får olika doser och helt olika resultat så väldigt individuellt.
  • Awesomeginger

MrsXy: Vad synd! Tänkte att man kanske fick rätt till de efter upprepade missfall. Tycker de är så synd att man inte kan få det testade även om man skulle behöva betala själv.
    Hoppas verkligen att IVFen hjälper!

• Awesomeginger
    Fjällfärd skrev 2024-01-13 17:19:52 följande:
    Awesomeginger skrev 2024-01-09 20:19:39 följande:

Smörblomman24: Det var kliniken som ville att jag hade en cykel innan för att så kroppen och de mentala fick återhämta sig efter missfallet. Men just nu önskar jag att jag hade återföring nu i veckan. Men varit hos psykol för att komma framåt efter missfallet vilket gör att jag känner mig redo redan nu.
    Spännande om de blir feta redan denna cykel, bara pang på, gu va skönt! 

BaeA: Skönt att operationen gick bra och kul att vi har återföring vid unifär samma tid och kan förhoppningsvis följs under ruvningen sen.

MrsXy:  Blir lite osäker vad jag hade, men tror de var Gonal-för 300 och Menopur 150, eller om de var tvärt om 😅. Har ett AMH på 1,9 och fick ut 6 st ägg. Har du börjat med injektionerna?

Får jag fråga vilken enhet era AMH värden är uppgett i, om ni vet? Och vilken ålder är ni?

Mina prover har visat på AMH värde 0.28 (2pmol/l) respektive 0.58 (4.2 pmol/l) och jag är 34år så det är väldigt låga värden. Väldigt nervös över hur jag kommer att respondera på hormonbehandlingen. Är planerad för Gonal-f 300.
    Jag är med 34 år med, detta är vad de står på 1177, så vet inte vilken av ovan de är:
    P?AMH
    Resultat: 1,9 mikrog/LGraf
    Referensintervall: Se kommentar
    Medicinsk bedömning kvinnor, korrelation S-AMH till antalet antrala folliklar (AFC); =<0,68 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC 0-7. 0,68-2,3 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC 8-15. >2,3 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC >15.
  • Awesomeginger

Jag tycker de är super jobbigt med barn, och speciellt bebisar. Många av våran vänner vet om vad vi går ignom och sagt rakt ut till dom att jag inte orkar träffas med barnen. Så dom jobbar för ett få barnfri tid vilket jag uppskattar. Men önskar att vi varit här för typ år sen, då hade ingen barn och inga aktiviteter hade någon barn fokus. 
    Men vi möts inte upp lika mycket med några av våra vänner, en följd av vi inte druckit alkohol sen i Juli. 
    Tycker de är skönt att folk vet, men har med sagt åt dom att dom inte kommer få veta några detaljer fören vi är ibveckan 12..Vilket jag bröt vid missfallet. Då jag ställde in massa saker vi hade planerat tre dagar efter som jag inte orkade med.

• Awesomeginger
    Kristina95 skrev 2024-01-19 07:13:30 följande:

Håller med att det är itudelat med att dela med sig av denna känsliga resa till vänner och familj. vänner har nästan varit den bästa stöttningen för oss. min pappa svarade när jag berättade -synd. När mamma blev gravid skakade jag bara i kallingarna och vips nio månader senare kom bebis. Helt otroligt okänsligt att säga till sin dotter i denna situationen haha.. men trots det känns det bättre att ha berättat. 

Vi kände att stöttningen och förståelsen till slut utspelar eventuell press och frågor. det kan vi ta och allra oftast är det skönt att få ventilera trots jobbiga frågor. 

Jag känner också att det är tillräckligt jobbigt och tufft att bara behöva genomgå det här- att göra det ensamt och behöva skämmas är inget jag kommer lägga på den redan tuffa resan. vill bara skicka med det - ingen förtjänar att gå in i den här redan tuffa resan med skam och press. detta Kan också vara ett ganska fint och rått kvitto på vilka ens vänner verkligen är- vilka som anpassar, stöttar och frågar.

jag funderar på att börja skriva dagbok för att ventilera dom allra djupaste tankarna. Är det någon annan som gör det? Tänker att det kan vara spännande att titta tillbaka på också. Och när man är i mål och har en bebis, säkert fint att kunna titta tillbaka på! 

Jag skriver någon form av dagbok, började med de redan inandas IVF,  när vi hade försökt i 10 månder utan något och jag började känna hopplöshet. Skriver fortfarande, men inte lika ofta som förr. 
    Vid jul läste jag lite om den och de var tungt att se " till jul är allt jag önskar att vara gravid" när jag inte var det. 
    Men måste säga att jag mår mycket bättre nu pyiskt än precis innan vi drog igång med IVF. Då kändes allr mörkt och som vi aldrig skulle lyckas. Även om jag vet att vi kanske in lyckas så har jag en bra känsla av att de här kommer gå och ett hopp. Det hade jag inte då. 

På de du sa om ett kvitto på vilka som stöttar eller inte finns de en släkt medlem på min sambos sida som inte verkar förstå alls att vissa saker år känsliga och att vi inte orkar ses. Men svårt att bryta där.
  • Awesomeginger

Fy fan EmmyLo, vet inte vad ska säga. Men vet att du inte är ensam, ta en break från babyshower planer. De är så mycket ångest och förtvivel som ligger så nära en.

Alla saker angående proccesen så prata med läkaren, dom lyssnar och tar in vad ni säger! 

Men våga känna allt, om de inte släpper så prata med någon om den kan ta ett större ansvar under babyshowern. Du ska inre behöva göra sånt som får dig att må såhär! 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024