• Sofia1332

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Även jag hoppar in i denna tråd, remiss skickades till livio i november och imorgon ska vi få komma på vårt första läkarbesök och göra upp plan för behandling. Jag har endometrios och haft ett utomkvedshavandeskap i somras. Har svårt att har ?vanliga? menscyklar pga Endometriosen därav fick vi en remiss ganska snabbt via regionen trots min låga ålder på 23 år. Fint att kunna kommunicera med er som genomgår liknande samtidigt som en själv.
    Vill önska er alla ett stort lycka till!! 

• Sofia1332

stort grattis Fjällfärd!!

vi ska ha möte om sprutorna imorgon sedan är planen att börja med dom på måndag. känns så spännande att sätta igång.

Vi har valt att berätta för ett fåtal personer i vårt liv. Mest för att ha någon att prata med om man känner att de skulle behövas. Annars har vi valt att vara ganska sparsam med att berätta.. det är väl något typ av försvar eftersom man inte har någon aning om hur lång denna resa kommer bli. För min del tror jag att det hade känts som nån form av press ifall vi hade berättat de för fler än vad vi gjort idagsläget. 

• Sofia1332
    Weysan skrev 2024-01-18 19:10:47 följande:

Hej igen! 

Jag börjar med sprutorna imorgon. Ultraljud på onsdag den 24 januari för att se hur det ser ut med äggblåsorna och därefter boka in eventuellt äggplock 😊 

Riktigt nervös nu och skräcktankarna har ökat ju närmre vi kommer. Så rädd att det inte ska gå. 

Känner igen mig i det du beskriver. Man hinner tänka såå mycket och oftast är de ju de negativa tankarna som man lättare fastnar i. Man vill så gärna att det ska gå!! jag gör allt i min makt för att tänka en dag i taget och att verkligen inte försöka ta ut något i förskott... Det är svårt att tackla alla olika känslor! 
  • Sofia1332

Jag ska börja med fyremadel imorgon! Jag är mest nervös för sticket. Är inte spruträdd annars men jag blir orolig när det är någon ?okunnig? person dvs. Jag eller min sambo som ska sticka. Annat när man tar sprutor inom vården, där känner jag mig trygg. Men det blir nog en vanesak det med🙈 Någon som gjort detta innan som blev positivt överraskad över att ta sprutorna hemma? Dela gärna med er, tror de kan lugna mig och kanske någon annan i denna tråd❤️

• Sofia1332

nä nu skrev jag för fort.. det är ju såklart menopur jag ska börja med imorgon😅🙈

• Sofia1332
    J000ssan skrev 2024-01-21 10:40:18 följande:
    Åh spännande❤️❤️jag är mega rädd för sprutor blodprov och allt där till! Det var läskigt första gången men gick såååå bra! Den nålen är sååå tunn du känner den inte! Min sambo har tagit alla sprutor på mig båda omgångar! Och det är sån vanesak att till slut går det bara på auto! Du har inget att oroa dig för! Lycka till🙏❤️
    Åh tack snälla för peppen!!❤️ Kändes väldigt lugnande med dina ord. Tack för det!! Och stort grattis till era 5 stjärnor i frysen🌟 kram🙏🏻
  • Sofia1332

Hej på er! 

nu har jag tagit första sprutan av menopur. jag velade kanske en kvart innan men tillslut vågade jag!! (Ville av någon anledning hellre ta den själv än att min sambo skulle göra det). Tyckte att det gjorde lite ont men gick mycket bättre än förväntat. Så skönt att veta hur det känns, nu känner jag mig lugnare när det kommer till sprut-fronten. 

• Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-23 18:29:37 följande:

Omg, om 1,5 timma ska jag första sprutan. Bemfola och pergoveris. Jag är så nervös att jag snart kommer bajsa på mig

Heja dig!! Det kommer gå braaa! Jag ska också ta sprutan kl. 20. Min andra spruta. det känns mycket lugnare idag än vad det kändes igår. Hoppas du också kommer känna så efter du tagit idag. lycka till!!
  • Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-23 20:05:16 följande:
    Gick det bra? Tog första sprutan bemfola nyss, nu ska jag ta pergoveris. Ska bara låta det gå 15 min emellan först. Herregud vad skakis jag var o ändå är jag sjuksköterska 😅
    Ja det gick bra för mig! Hur gick det att ta för dig? Jag tar menopur vet inte riktigt om det är samma som du tar men annat namn? Nålen är väl typ densamma🙈 dock tar jag bara en spruta än så länge, ska ta två sprutor from fredag! 
  • Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-25 14:33:02 följande:

Hur många dagar efter sprutstart har ni fått göra er första VUL . Jag ska göra dag 8 i menscykeln.

Jag ska göra mitt första VUL imorgon. 5 dagar efter sprutstart! tog blodprov för östradiol idag men utifrån det verkar det som att jag ska fortsätta med samma dos menopur som innan (125), men får väl se vad ultraljudet visar imorgon!
    (har högt AMH och de tror därför att jag har ökad risk för överstimulering) 

har även en fråga till er. Har ni berättat för era arbetsplatser? jag har inte gjort de och vill inte göra det till en början. men tycker såklart att det är lite jobbigt att undanhålla saker.
  • Sofia1332

Jag vet faktiskt inte varför jag lämnade prov för östradiol😅 Någon annan som gjort det som kanske vet? undrade själv det men har inte tänkt på att fråga. Men värdet stiger ju närmre ägglossning man kommer. så det har väl kanske något med äggblåsorna att göra som de vill hålla koll på🤔 

• Sofia1332
    Awesomeginger skrev 2024-01-25 17:38:10 följande:

Sofia1332; jag har berättat på jobbet. Jobbar bara med kvinnor vilket kanske gör de lättare. Men kände att jag inte orkade lossas gå till tandläkaren eller lossas må bra när jag mår skit.
    Tycker de är väldigt skönt. 

Klokt!❤️
  • Sofia1332

Jag var på ultraljud idag (sprutdag 6) jag hade folliklar men dom var små. så jag antar att dosen menopur kommer att höjas för min del!

• Sofia1332

Någon här som kan beskriva hur ni känt under stimuleringen? Jag är på sprutdag 6 på menopur och i fredags började jag även med fyremadel. idag känner jag av äggstockarna väldigt väl, är svullen och har konstant smärta. (Samt mycket flytningar) som jag förstår det är det normalt?? hur känns de att bli överstimulerad vs inte? Är lite rädd för att bli överstimulerad eftersom livio sagt att jag har en ökad risk för det? ska ta blodprov imorgon och på tisdag ska jag på ultraljud nr2

• Sofia1332

Hej på er, 
    nu har jag varit på Ultraljud nr 2 (sprutadag 9) de kunde se 8 stycken äggblåsor på ena äggstocken men desto färre, 3 på höger.

Har ingen aning vad som är ?normalt? men jag tog de som nått dåligt att jag hade så mycket mindre aktivitet på höger äggstock.. många på vänster sida var över 10. Nu får jag bara vänta på att livio ska ringa.. 

• Sofia1332
    Awesomeginger skrev 2024-01-30 11:08:24 följande:

Sofia1332: vet inte vad som är vanligt, men för mig var de liknade, hade 3 st på höger där bara en blåsa var stor nog vid äggplock, medans på vänster hade jag 7 st som alla var i bra storlek. 
    Men man funderar ju, nu när vi testade själva förra månaden hoppades jag ju på att de var en väster månad 😅

Tack för ditt svar! Alltid skönt att höra att någon haft liknande situation. hur många ägg fick du ut då vid äggplock? 
    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap på höger sida (de vet inte om de var i äggledarn eller äggstocken), hcg stannade av redan på 98. Fick då ta en cellgiftspruta för att få bort resterna. började undra om det kan påverka att de är mindre aktivitet där.. men sånt kommer man ju aldrig kunna få svar på! Man får heja på vänster äggstock helt enkelt!!
  • Sofia1332

Tack för att ni tar er tiden att svara Fjällfärd & Awesomeginger🙏🏻❤️

Livio ringde precis!
    Jag ska sänka dosen från 137,5 till 125 och fortsätta så tills fredag. då blir det ett 3:e ultraljud för att se så att äggblåsorna växt på sig lite till. prel. Ägguttag blev därför framflyttat till måndag 5/2. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024