Inlägg från: theremustbeabetterway |Visa alla inlägg
  • theremustbeabetterway

IVF/ICSI 2024

Hej allihop!

Jag ska göra mitt andra äggplock i februari, börjar med korta protokollet idag. Gjorde ett äggplock för ett år sen som ledde till 7 embryon. De två första blev missfall, ett blev ingenting och fyra embryon överlevde sen inte upptiningen. Känns tungt att vara här igen då vi verkligen trodde att vi skulle få ett levande barn på 7 fina embryon. Den här gången kommer vi börja på en lite högre dos men annars är det nästan likadant. 

Någon annan som haft många embryon som inte överlevt upptiningen?

• theremustbeabetterway

Är det någon i den här tråden som väntar på att göra frysåterföring på nästa mens?

Vi väntar på återförande efter att vårt senaste äggplock slutade i totalfrys. Om den inte blir försenad bör den komma nån gång runt 18 mars vilket innebär insättning i början av april. 

• theremustbeabetterway

Chrystal, Razorcrest, LinneaWookie, EmmyLO och J000ssan - kul att följas åt! Hoppas att våra mensar inte blir så försenade. Har läst att cykeln kan bli konstig efter äggplock. Efter mitt senaste gjorde vi en färskåterföring som blev ett missfall så jag har ingenting annat att jämföra med själv. 

LinneaWookie: Jag kan på ett sätt förstå hur din sambo tänkte, men här hemma har vi gjort IVF sen förra årsskiftet och har inte riktigt ro att vänta en månad av en sån anledning, då det inte direkt känns som att det finns några garantier för att det ens blir ett barn. 😢

J000ssan: Jag kommer göra naturlig cykel denna gång med. Det blir tredje frysåterföringen för mig och fjärde återföringen totalt. Har du gjort några återföringar innan? Härligt med 5 till frys! Vi fick hela 8 stycken denna gång. Dock har vi gjort ett äggplock med 7 blastocyster i mars förra året och inget ledde till ett levande barn så förhoppningarna är ändå inte jättehöga. Men såklart vill jag att det ska gå. 

• theremustbeabetterway
    J000ssan skrev 2024-03-01 22:11:00 följande:
    Åh spännande!! förstår helt känslan! Fick 5 till frysen förra gången med! 2 klarade inte upptining och 2/3 insättningar blev kemiska graviditeter! Är så nervös nu men denna gång ändrade vi från gonal till menopur så hoppas på annorlunda utfall! Vi kör stimulerad trots ägglossning! Har en adenom på hypofysen så tar medicin men läkaren tyckte vi skulle fortsätta köra på stimulerat! så rädd det ska bli samma utfall igen men försöker ha hoppet uppe! denna gång hörde jag läkaren nämna AA emryon så håller alla tummar ❤️❤️🙏
    Usch vad jobbigt. Då har vi väldigt lika situationer. På första plocket blev det en kemisk, ett tidigt missfall och en som inte fäste. Sen var det 4 som inte klarade upptiningen vilket eventuellt var något fel i labbet (vi hoppas att de utreder det i skrivande stund, en läkare har hintat nåt om det). Får jag fråga vilken klinik du går till och när era embryon inte överlevde upptiningen? Fick ni nån förklaring till varför det hände?
  • theremustbeabetterway
    J000ssan skrev 2024-03-03 21:32:31 följande:

Nej men gud, det låter ju helt sjukt att labbet strulat, fyyyy💔💔
    vi går på rmc i Malmö, landstingsginansierat! De sa inget mer än att det var vanligt det kunde hända. Jag tänkte att 1 kanske inte skulle men 2 kändes mkt!:( de säger mest jag ska lita på statistiken att flera försök ger större chans, men det man känner är ju att man blir mer nerbruten för varje gång💔ifrågasatte om överaktivt immunförsvar osv och de sa de utreder det om man får flera missfall senare! 

var går ni och var i processen är ni nu?❤️

Vi går också på RMC Malmö och jag har pratat med en annan person som förlorat 3 embryon under upptiningen hos dem under 2023, så om jag var du skulle jag nog fundera på om det verkligen var otur bara! Vi håller på och funderar på om vi ska anmäla till patientnämnden. Kanske att det skulle kunna bli något av det ifall det var flera som anmälde samtidigt. Det är ju mer än 90 % överlevnad i vanliga fall så för oss var det ne extremt stor avvikelse från det normala. Men även för er, 2/5 som inte klarade upptiningen, är ju en avvikelse. Menar inte stt stressa upp dig, mest att informera! 
  • theremustbeabetterway

Razorcrest, BaeA och Sanavd: här är en till som gör FET om ungefär 3 veckor! Väntar på mensen nu efter äggplock och totalfrys. Det blir min fjärde återföring och kommer vara naturlig cykel igen. Är det nån av er som just gjort äggplock också? Jag är lite rädd att min mens och ägglossning kommer trilskas efter alla hormoner. Har trackat min ägglossning nu efter äggplocket och den kom liksom aldrig, i alla fall inte så tydligt. Är nu på CD27 och beräknad mens imorgon men eftersom ägglossningen inte var tydlig då det borde varit det vet jag inte om det verkligen blir nån mens nu. 

• theremustbeabetterway

Hemsk ledsen att höra om ditt besked J000ssan, det måste vara fruktansvärt att få det beskedet på ett ultraljud. Jag har bara haft missfall som kommit igång av sig själva hemma innan vi sett något på ultraljud, och även om det är otroligt jobbigt det med så är det i alla fall kroppen som visar vad som händer liksom.

Vi har precis efter massa snurrigheter fått veta att vi får göra FET nr 3 på lördag. Men jag är lite nervös då vi gör i naturlig cykel och helt utan några kontroller. Mina cykler har varit knasiga sen senaste äggplocket i början på februari och jag litar inte riktigt på att det verkligen är ägglossning nu då teststrecken varit så frma och tillbaka hela tiden jag har testat. Har därför inte jättehöga förhoppningar att det ska gå vägen denna gång. Men oavsett är det skönt att få prova i alla fall.

Någon mer som gör FET eller ET denna vecka? 

• theremustbeabetterway

Är två dagar från insättningsdatum, har börjat med Cyclogest sen igår och är SÅ TRÖTT! Minns inte att jag blivit såhär trött innan av progesteron men ser ju på biverkningar att det kan hända. 

Jag har även fått en annan dos denna gång och kommer öka från 1x400 mg 2ggr/dag till 2x400 mg 2ggr/dag från insättningen, dvs från 800mg/dag till 1600mg/dag. Har någon annan fått så hög dos av progesteron förut? Plus att jag kommer ta både vaginalt och rektalt Död Fasar lite för tvåveckorsperioden innan testdagen då jag måste ta dem utan att veta om det verkligen lönar sig haha. Sen fasar jag också lite för om det tar sig och jag måste fortsätta med dem i flera veckor till......

• theremustbeabetterway

Jag tror att jag kanske kanske fick ett litet positivt streck idag 5 dagar efter återföring. Känner mig överväldigad av det första positiva testet på nästan ett år. 2 IVF, 4 återföringar och 2 missfall. Vill så himla gärna att det är dags nu.

Svar på tråden IVF/ICSI 2024