• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Anonym (självklart)

Jag upptäckte att en granne hade förgripit sig på två pojkar och blivit dömd för det. Han har också barn i en närliggande skola. Självklart berättade jag det för alla föräldrar jag känner i området. Ingen ska låta sina barn umgås med honom utan att veta sanningen om hans läggning. 

Inga dörrar ska öppnas för honom och hans känslor ligger längst ner på min lista av saker jag bryr mig om. 

• Xenia
    Anonym (självklart) skrev 2023-09-15 10:08:41 följande:

Jag upptäckte att en granne hade förgripit sig på två pojkar och blivit dömd för det. Han har också barn i en närliggande skola. Självklart berättade jag det för alla föräldrar jag känner i området. Ingen ska låta sina barn umgås med honom utan att veta sanningen om hans läggning. 

Inga dörrar ska öppnas för honom och hans känslor ligger längst ner på min lista av saker jag bryr mig om. 

Det handlar inte om brottslingens känslor utan om dels hans eget barn, dels om att du kan bli dömd för förtal.
  • Xenia
    SmulanFnulan skrev 2023-09-14 22:44:07 följande:
    Så om dottern är 14 år så är det lugnt menar du? Sen här tråden bara strålar av all dumhet som skrivs i den.
    Gällde det en könsmogen flicka är han en hebefil, inte pedofil. Fortfarande ett brott. Men det beror ju också på hans egen ålder. Det är värre om en 30-åring utnyttjar en 14-åring än om en 16-åring gör det.

Är TS barn 7 år så är det också viktigt om hon oroar sig för att det egna barnet (och klasskamraterna) riskerar att utsättas.  

Hon kan förstås se till att egna barnet inte går hem till den dömdes hem. Men man vet ju inte vilka som också är utövande pedofiler men inte upptäckta och dömda. Det viktiga är varna barnen i allmänhet (typ "Stopp min kropp").
  • Xenia
    SmulanFnulan skrev 2023-09-14 23:48:25 följande:
    Tro fan att de gjorde! Skönt att rättssystemet fungerar som det är tänkt ibland.
    Så tror att alla som blir misstänkta automatiskt alltid är skyldiga? Och du tror inte att någon någonsin blivit oskyldigt dömd? Och barn ljuger aldrig?
  • Sunflora

Vet du det här till 100%? Jag hade anmält till socialen, pratat med rektor och barnets lärare samt alla föräldrar i klassen. Det är jätteviktigt att alla berörda vet så mannen inte lämnas ensam med något barn. Ser att vissa nämner förtal, jag skulle gladeligen bli dömd för förtal om det innebar att jag räddade ett barn från sexuella övergrepp. 

• Xenia
    Sunflora skrev 2023-09-15 11:35:29 följande:

Vet du det här till 100%? Jag hade anmält till socialen, pratat med rektor och barnets lärare samt alla föräldrar i klassen. Det är jätteviktigt att alla berörda vet så mannen inte lämnas ensam med något barn. Ser att vissa nämner förtal, jag skulle gladeligen bli dömd för förtal om det innebar att jag räddade ett barn från sexuella övergrepp. 

Ja, om man är beredda att betala priset så... Ibland krockar lagen och ens moral.

"Gör vad du vill och betala för det" (dvs ta konsekvenserna) lär vara ett spanskt ordspråk.
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 08:39:23 följande:
    Vistas på skolan  bland barnen och vara med på lektioner och aktivieter?

Föräldrar ska inte vara på skolan under skoltid. De skolor som jag arbetade på fick föräldrar inte komma och gå som de kände för utan de fick gå till expeditionen och anmäla sig och sitt ärende. Sen tog jag kontakt med klassläraren. 
    Och aktiviteter, vilka då? Vilka följer föräldrar med på? Jag har två barn, det ena går i 6:an och det andra har gått ut grundskolan. Jag har inte varit med på någon aktivitet. Det jag har varit med på är utvecklingssamtal och föräldramöte. 

Hur mycket jag än ogillar pedofiler så är det inte ok att berätta för allt och alla hur som helst. Om man känner att man absolut måste lyfta det så får man ta det med rektorn. Och anonymt - nej! Antingen står man för det man har fått reda på eller så håller man tyst. 

En sak som du inte har tänkt på när du skrev ditt tips är barnet till mannen. Det barnet är oskyldigt. Att sprida ut till hela skolans personal om vad han är dömd för kommer att komma ut till eleverna förr eller senare och då kommer det stackars barnet att råka mest illa ut!
    Mina barn har haft skolutflykter där föräldrar följer med de har t.ex varit på Birka, olika museum och haft skogsutflykter. Min äldstas klass samlar också in pengar till klassresa och det har skett tillsammans med föräldrar och barnen (Utanför skoltid) 

Jag tycker det är hemskt att de finns de som bara står och tittar på och inte anser att det inte är deras ansvar att barn blir utsatta för sexuella övergrepp fast det enkelt hade kunnat förhindras. Hade du varit lika okej med det om det var ditt barn som riskerade att bli våldtagen? 
  • Sunflora
    Xenia skrev 2023-09-15 11:46:12 följande:
    Ja, om man är beredda att betala priset så... Ibland krockar lagen och ens moral.

"Gör vad du vill och betala för det" (dvs ta konsekvenserna) lär vara ett spanskt ordspråk.
    Det är jag absolut till 100% jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om ett barn blev utsatt för övergrepp och jag hade kunnat stoppa det. Sen är lagen åt helvete man måste få sprida saker som är sant. (Jag vet att man inte får det och jag tycker det är fel) 
  • AndreaBD
    SmulanFnulan skrev 2023-09-14 22:16:22 följande:

Vilka naiva människor det finns i den här tråden om ni på riktigt tror att pedofili går att "bota" genom samtalsbehandling.

Gällande din fråga så bör nog han och familjen redan vara under lupp i och med domen men gör även du en anmälan till soc. Börja inte blanda in rektorn och andra ur skolans personal för de kan ändå inget göra.

Kanske det. Men ingen kan veta om personen verkligen har en pedofil läggning. Inte alla som förgriper sig på barn har det. En dom på att personen har begått ett övergrepp säger inte att den här personen är pedofil.

Jag såg en gång siffror på detta, men minns inte exakt. Men det var i alla fall en ganska stor andel av såna brott mot barn där gärningsmannen bedömdes vara annat än pedofil. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ella) skrev 2023-09-14 22:05:41 följande:

Jag har domen så jag vet med 100% säkerhet.
    Jag tänkte inte på det där med förtal, tack, jag är bara så rädd.
    Jag är rädd för hans barns skull, för barnets kompisar som den tar med hem, och andra barn som kommer i kontakt med honom.
    Visst, han har avtjänat sitt straff och genomgått behandling men jag har ändå svårt att se att pedofiler blir helt helt botade.

Hur vet du att han är pedofil? En stor andel av övergrepp på barn begås av folk som inte är pedofila. Det finns många anledningar, t.ex. lättare offer, vågar inte säga emot eller är inte lika stark fysiskt. Någon som har mycket aggression i sig och vill känna makt över någon kan förgripa sig på ett barn. 

Står det kanske i domen att man har gjort rättspsykiatrisk undersökning och kommit fram till att han är pedofil? Annars är han antagligen INTE det. 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil