Agda90 skrev 2023-09-15 08:39:23 följande:
Vistas på skolan bland barnen och vara med på lektioner och aktivieter?
Föräldrar ska inte vara på skolan under skoltid. De skolor som jag arbetade på fick föräldrar inte komma och gå som de kände för utan de fick gå till expeditionen och anmäla sig och sitt ärende. Sen tog jag kontakt med klassläraren.
Och aktiviteter, vilka då? Vilka följer föräldrar med på? Jag har två barn, det ena går i 6:an och det andra har gått ut grundskolan. Jag har inte varit med på någon aktivitet. Det jag har varit med på är utvecklingssamtal och föräldramöte.
Hur mycket jag än ogillar pedofiler så är det inte ok att berätta för allt och alla hur som helst. Om man känner att man absolut måste lyfta det så får man ta det med rektorn. Och anonymt - nej! Antingen står man för det man har fått reda på eller så håller man tyst.
En sak som du inte har tänkt på när du skrev ditt tips är barnet till mannen. Det barnet är oskyldigt. Att sprida ut till hela skolans personal om vad han är dömd för kommer att komma ut till eleverna förr eller senare och då kommer det stackars barnet att råka mest illa ut!
Mina barn har haft skolutflykter där föräldrar följer med de har t.ex varit på Birka, olika museum och haft skogsutflykter. Min äldstas klass samlar också in pengar till klassresa och det har skett tillsammans med föräldrar och barnen (Utanför skoltid)
Jag tycker det är hemskt att de finns de som bara står och tittar på och inte anser att det inte är deras ansvar att barn blir utsatta för sexuella övergrepp fast det enkelt hade kunnat förhindras. Hade du varit lika okej med det om det var ditt barn som riskerade att bli våldtagen?