• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Elin P

Väldigt svårt dilemma. Jag hade gjort följande:
    - Berättat för klasslärare och rektor för att förhindra att denne förälder tex får följa med på klassresor eller dylikt. Och de kan ha extra ögon på honom om han är i skolan. 
    - Anmält till socialtjänsten anonymt. 
    - Informerat barnets mamma kanske genom att skicka domen till henne. Ifall hon faktiskt inte vet om det.

Om du sprider det helt officiellt tror jag risken är stor att denna familj måste ta med sig barnet och flytta till annan ort. Det går ju inte att leva på ett ställe om alla vet att man gjort sånt. Och måste familjen flytta så hamnar de kanske på ett ställe där ingen istället vet något och det kan ju bli ännu värre för både hans barn och andra barn. Så resonerar jag. 

• Elin P
    Agda90 skrev 2023-09-15 13:33:03 följande:

Förstår du verkligen inte hur du utsätter barnet för övergerpp???

Genom att sprida informationen om barnets pappa till alla du anser behöva veta så kommer barnet att bli utsatt av andra barn och vuxna som får reda på det. Barnet kommer att bli behandlat som spetälsk och utsatt för mobbing. 

Ja antagligen blir ju barnet helt utfryst i skolan och ingen kommer att få leka med barnet ifall alla vet. Det är därför jag menar att de kommer att få lov att flytta och det kan bli ännu värre för barnet då.
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 13:30:24 följande:
    Det är lag på att lämna in utdrag ur polisregistret om man engagerar sig i föreningsliv mot barn. I klubben där jag är engagerad tar vi in utdrag på alla -  även ungdomstränarna som är 16!
    Tränarna ja, inte föräldrar som hjälper till några gånger  per termin. 
  • Egon den stora

Självklart vill inte någon släppa iväg sitt barn för att leka i ett hus där det finns en pedofil. Det är väl  ren självbestämmande.  

Elin P skrev 2023-09-15 13:47:39 följande:
    Ja antagligen blir ju barnet helt utfryst i skolan och ingen kommer att få leka med barnet ifall alla vet. Det är därför jag menar att de kommer att få lov att flytta och det kan bli ännu värre för barnet då.självkl
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 13:33:03 följande:

Förstår du verkligen inte hur du utsätter barnet för övergerpp???

Genom att sprida informationen om barnets pappa till alla du anser behöva veta så kommer barnet att bli utsatt av andra barn och vuxna som får reda på det. Barnet kommer att bli behandlat som spetälsk och utsatt för mobbing. 

Vad bor du på för ställe där alla behandlar ett barn som troligtvis blivit utsatt för sexuella övergrepp som spetälsk? Det låter som ett vidrigt ställe att bo på hade det varit jag hade jag flyttat. 
  • Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2023-09-15 14:11:09 följande:

Självklart vill inte någon släppa iväg sitt barn för att leka i ett hus där det finns en pedofil. Det är väl  ren självbestämmande.  

Då får man väl kolla upp vem man släpper hem sitt barn till. Det är offentliga handlingar.
  • Sunflora
    LFF skrev 2023-09-15 13:36:06 följande:
    Det gör vi varje år, även jag som "bara" är kassör och egentligen inte har någon direkt koppling till barnen i träningssammanhang. 

Nej, socialen måste inte omhänderta en pedofils barn om inte övergrepp skett mot barnet. Man är inte förbjuden att ha barn bara för att man är en sexualförbrytare. 

Jag pratar om föräldrarna som hjälper till några gånger per termin inte tränarna och de som är engagerade i styrelsen. Alla föräldrar förväntas hjälpa till om barnet spelar fotboll t.ex så en sådan regel skulle innebära att samtliga föräldrar lämnar in utdrag. 

Jag vet att socialen är urusel men det har blivit bättre sen Lilla hjärtat och man måste försöka och göra sitt bästa för barnet oavsett vilka man har emot sig det är ens skyldighet som medmänniska. 

• Anonym (Casanova)
    Sunflora skrev 2023-09-15 14:17:33 följande:

Jag pratar om föräldrarna som hjälper till några gånger per termin inte tränarna och de som är engagerade i styrelsen. Alla föräldrar förväntas hjälpa till om barnet spelar fotboll t.ex så en sådan regel skulle innebära att samtliga föräldrar lämnar in utdrag. 

Jag vet att socialen är urusel men det har blivit bättre sen Lilla hjärtat och man måste försöka och göra sitt bästa för barnet oavsett vilka man har emot sig det är ens skyldighet som medmänniska. 

Jojo... Men man får ju även passa sig så att man som "medmänniska" inte gör mer skada än nytta.

Att släppa lös dig på "fallet" känns ju som att släppa en kärnvapenbomb på en myrstack för att bli kvitt den. Myrstacken försvinner men skadeverkningarna på omgivningen blir inte obetydlig.

Du har ju redan anklagat honom för att "troligtvis" begå sexuella övergrepp på sina barn. Trots att du inte har en aning om något alls...
  • Anonym (Ui)

Hur länge sedan var det? Hur gammal var han då?

• Anonym (Skola)

Jag jobbar på en skola där ett barn pappa just förgripit sig på andra barn. Inte barn på samma skola utan i ett annat sammanhang. Pappan hängdes ut på ett forum med namn och bild,  och barn på skolan kände igen honom och karusellen var igång.

Vad vi vet så har inte pappans eget barn blivit utsatt, men eleven har mått oerhört dåligt  pga vad pappan gjort såklart, men även pga vad andra elever sagt till hen. Barn är elaka och kommer med diverse påhopp, och barnet vars pappa begått handlingen har fått stå till svars för mycket. Tex blivit kallad pedofilunge.

Givetvis har vi på skolan jobbat med detta på olika sätt, men att gå ut med informationen till alla föräldrar osv som du tänker TS kommer först och främst skada hans barn. 

Jag håller med i frågan om att det är olämpligt att han är med som förälder på klassresor osv. Du kan informera ledningen och berätta vad du vet.

Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil