• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Sunflora
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 16:19:47 följande:
    Var det en våldtäkt det rörde sig om? 
    Ja, precis. 
    Xenia skrev 2023-09-16 16:19:51 följande:
    Vem har försvarat övergrepp? Ingen! Som sagt: FÖRKLARA ÄR INTE SAMMA SOM ATT FÖRSVARA

Men du är en mobbare som använder invektiv när du inte har några sakargument.

Nej, man behöver inte ha den pedofila läggningen för att man våldtar barn. Jag skrev ju att det är lika illa för offret. Det är viktigt att använda rätt terminologi.

Men du tycker det är viktigare att få skälla ut folk som vågar påpeka fakta. Du är tydligen så känslostyrd att du inte kan ta till dig fakta.
    Hellre en mobbare än en person som tycker pedofili är helt okej! Börjar man bortförklara och tycka att det är hemskt att personen kallas pedofil försvarar kan det. Rätt termologi är pedofil, det är fakta. punkt!!! Det är inte så att alla sitter på en inneboende vilja att våldta barn och allt som krävs är lite alkohol och att tillfälle ges. Våldtar man ett barn måste det ha varit något man velat hela tiden. 
  • Sunflora
    Anonym (?) skrev 2023-09-16 16:22:10 följande:
    I TS fall har ingen våldtäkt skett, såvida inte TS skrivit fel.
    Det är vad som står i trådstarten. 
  • Anonym (S)
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:06:37 följande:

Försvarar man övergrepp mot barn som du och Andrea är man inte mycket bättre själv! Jag tycker det är viktigt att rätt ord används en vuxen person som våldtar barn är pedofil, punkt! 

Att presentera fakta är inte detsamma som att försvara någon. Sök själv så upptäcker du att de som jobbar/forskar kring dessa frågor, (inte bara Childhood foundation) skiljer på begreppen.
    Övergrepp mot ett barn är fruktansvärt oavsett om personen lider av störningen pedofili eller om det finns annan orsak. Barnets liv blir förstört och den vuxne är en förövare oavsett men orsaken till varför personen genomfört övergreppet  är ju en viktig pusselbit för att jobba förebyggande (både i det enskilda fallet och i stort) och se till att personen inte begår nya övergrepp. För det är väl ändå det som är det viktigaste, eller hur? 

Vad är egentligen en pedofil? - ECPAT Sverige

Sexuella övergrepp mot barn ? Wikipedia

Vem blir pedofil? | Vårdfokus (vardfokus.se)

Expert: ?Pedofiler kan botas? | SVT Nyheter

?Så förstår vi pedofilerna? | SVT Nyheter

• Anonym (Hin håle)
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:57:18 följande:
    Nej. 
    Du bevisar att du inte är läskunnig. Bra, då får vi såklart en större förståelse för dina irrationella inlägg. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:06:37 följande:

Försvarar man övergrepp mot barn som du och Andrea är man inte mycket bättre själv! Jag tycker det är viktigt att rätt ord används en vuxen person som våldtar barn är pedofil, punkt! 

Och om man har så dålig läsförståelse så ska man kanske inte debattera? Eller väver du in en massa osanningar med flit? 

Försvar mot övergrepp - gör ingen här.
    Pedofil - vet vi inte om han är. 
    Våldtäkt - inte enligt TS
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2023-09-16 16:57:46 följande:
    Att presentera fakta är inte detsamma som att försvara någon. Sök själv så upptäcker du att de som jobbar/forskar kring dessa frågor, (inte bara Childhood foundation) skiljer på begreppen.
    Övergrepp mot ett barn är fruktansvärt oavsett om personen lider av störningen pedofili eller om det finns annan orsak. Barnets liv blir förstört och den vuxne är en förövare oavsett men orsaken till varför personen genomfört övergreppet  är ju en viktig pusselbit för att jobba förebyggande (både i det enskilda fallet och i stort) och se till att personen inte begår nya övergrepp. För det är väl ändå det som är det viktigaste, eller hur? 

Vad är egentligen en pedofil? - ECPAT Sverige

Sexuella övergrepp mot barn ? Wikipedia

Vem blir pedofil? | Vårdfokus (vardfokus.se)

Expert: ?Pedofiler kan botas? | SVT Nyheter

?Så förstår vi pedofilerna? | SVT Nyheter

Tack....

"En majoritet av övergreppen begås av personer som inte är pedofiler"
  • Anonym (Hin håle)
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:56:51 följande:
    Ja, precis. 
    Xenia skrev 2023-09-16 16:19:51 följande:
    Vem har försvarat övergrepp? Ingen! Som sagt: FÖRKLARA ÄR INTE SAMMA SOM ATT FÖRSVARA

Men du är en mobbare som använder invektiv när du inte har några sakargument.

Nej, man behöver inte ha den pedofila läggningen för att man våldtar barn. Jag skrev ju att det är lika illa för offret. Det är viktigt att använda rätt terminologi.

Men du tycker det är viktigare att få skälla ut folk som vågar påpeka fakta. Du är tydligen så känslostyrd att du inte kan ta till dig fakta.
    Hellre en mobbare än en person som tycker pedofili är helt okej! Börjar man bortförklara och tycka att det är hemskt att personen kallas pedofil försvarar kan det. Rätt termologi är pedofil, det är fakta. punkt!!! Det är inte så att alla sitter på en inneboende vilja att våldta barn och allt som krävs är lite alkohol och att tillfälle ges. Våldtar man ett barn måste det ha varit något man velat hela tiden. 
    Du debatterar ohederligt, du är extremt klandervärd i ditt beteende. 
    Du tror att det är till din fördel att slänga dig med starkt känsloladdadade skällsord, som för att skrämmas. 
    Likt folk förr blev kallade rasister för att de påtalade fakta. 

Nä skämmes på dig. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:56:51 följande:
     Börjar man bortförklara och tycka att det är hemskt att personen kallas pedofil försvarar kan det. 
    Det har väl inte EN ENDA person här gjort!
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 15:33:13 följande:

Hur kan du försvara sexuella övergrepp mot barn? Skulle du själv vara okej att lämna något av dina barn (när de var små) med någon som är dömd för övergrepp mot barn? 

Självklart är man pedofil om en vuxen begår övergrepp mot små barn jag ger inte ett skit för en random länk med så många felaktigheter att jag inte vet vart jag ska börja. En person som inte tänder på barn gör det inte bara för att möjligheten finns. 

Allvarligt?! Nej, självklart skulle jag inte det. Men där var inte diskussionen.

Poängen är att t.o.m. en majoritet av sexuella övergrepp mot barn begås av personer som inte är pedofiler. Nej, de gör det så klart inte för att möjligheten finns, utan t.ex.  för att det är inte lika stor risk. Ett barn kan inte försvara sig lika bra. Ett barn kan skrämmas till tystnad lättare också. En sån person är - enligt min mening - ett ännu värre svin. 

Varför kan det vara viktigt att konstatera att det kanske inte är en pedofil? För att det då inte finns samma risker. Det kanske finns risker, men kanske andra. Om man ska kunna bedöma vad det är för slags förövare, för att kunna bedöma risken, så måste man ju förstå vad han gärningsmannen är ute efter. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:57:18 följande:
    Verkligen inte. 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil