• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-18 16:04:28 följande:
    Du missar helt poängen, som är att han inser att andra vet om hans brott. Det kan få honom att tänka sig för om han inser att folk har ögonen på honom.
    Ja och ju fler desto bättre eller? Det är ju det vi pratar om.
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-18 16:50:28 följande:
    Frågan gällde något som hände för flera år sedan, precis som mannen TS berättar om.

"Att sprida en dom till grannar kan utgöra brottet förtal i 5 kap 1 § brottsbalken. Brottet består i att man utpekar någon annan som brottslig och att det görs i syfte att utsätta personen för andras missaktningar. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Detta innebär alltså att man kan göra sig skyldig till förtal genom att sprida ett domstolsbeslut, trots att personen är dömd för ett brott.

Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat."

Så jag tror att det skulle anses vara förtal utan att vara försvarligt om TS berättar för flera föräldrar. Om hon berättar för rektor mtp skolresor, vet jag inte.

Om det gått tio år sedan han dömdes så kan det betyda att han inte längre begår sådana brott. Eller så har han bara inte åkt fast.

Det är där den pedofila läggningen spelar in. Har han ingen sådan, så är det ju lättare att låta bli att fortsätta begå brott mot barn.

Nu tar du ju exempel på när informationen sprids till radom grannar.  Det kan säkert anses i en domstol att pensionärerna på hörnet inte har någon anledning att få höra att deras nya granne är pedofil.
    Hitta i stället ett exempel där man informerat lärare och rektor och se om någon dömts till förtal för detta. Det är ju det som vissa i tråden försöker hävda. Tror inte ens det går att hitta något exempel på nogåt där en person informerat föräldrarna i en klass-
  • Anonym (Usch)

Min sambo har en dömd pedofil på sitt jobb. Suttit 7 år. Dömd utom rimligt tvivel med DNA-besvisning och vittnesuppgifter. Tycker de behandlar psykfallet helt korrekt. Lägger dockor på hans plats i fikarummet. Nån sa nån gång "Jag och frun ska på bröllop i helgen, finns det nån som kan tänka sig vara barnvakt?? Jaa, INTE DU då, men nån annan??".
    Låt djungeltrumman glappa bara, sånt där ska inte gå obemärkt förbi! Pedofili "botas" inte, det är en sexuell läggning! Eller tror ni att homosexualitet också kan botas med lite terapi och några år på kåken?

• Anonym (3 procent  av alla män är pedofiler)

Yep, syftet är det som avgör huruvida det är förtal eller inte att upplysa andra i ens närhet om en persons dom/påföljd.

Om TS skulle berätta för andra föräldrar/lärare/skolsköterska/rektor.. tror ni då på fullaste allvar att SYFTET med det skulle vara att framställa den dömde pedofil-pappan i dåligt dager?

Knappast.

Det finns nog ingen förälder som skulle vilja att deras barn följer med sin kompis hem där det finns en pappa som är dömd för pedofili. Eller finns det? Vad är det för föräldrar i så fall?

Syftet är ju såklart att skydda barnen (alla barn, inte bara de egna). Det är även viktigt att rektor, skolsköterska och elevens lärare känner till domen så att de kan hålla ett vakande öga på det barn vars pappa är dömd.
    Informerandet kan skötas på ett diskret och snyggt sätt så att syftet ryms inom ramarna för barnens väl och ve.

TS, självklart måste du låta andra i din närhet få reda på domen (och då alltså på ett snyggt och diskret sätt). Inget barn förtjänar att utsättas, inget barn förtjänar att "offras".

Jag lämnar nu denna diskussion.

• Xenia
    Egon den stora skrev 2023-09-18 18:59:53 följande:
    Ja och ju fler desto bättre eller? Det är ju det vi pratar om.
    Det räcker ju att säga till den dömde typ "vi vet vad du gjort och vi håller ögonen på dig". Hur många "vi" är behöver man inte säga.
  • Anonym (M)
    Anonym (3 procent av alla män är pedofiler) skrev 2023-09-19 03:41:50 följande:

Yep, syftet är det som avgör huruvida det är förtal eller inte att upplysa andra i ens närhet om en persons dom/påföljd.

Om TS skulle berätta för andra föräldrar/lärare/skolsköterska/rektor.. tror ni då på fullaste allvar att SYFTET med det skulle vara att framställa den dömde pedofil-pappan i dåligt dager?

Knappast.

Det finns nog ingen förälder som skulle vilja att deras barn följer med sin kompis hem där det finns en pappa som är dömd för pedofili. Eller finns det? Vad är det för föräldrar i så fall?

Syftet är ju såklart att skydda barnen (alla barn, inte bara de egna). Det är även viktigt att rektor, skolsköterska och elevens lärare känner till domen så att de kan hålla ett vakande öga på det barn vars pappa är dömd.
    Informerandet kan skötas på ett diskret och snyggt sätt så att syftet ryms inom ramarna för barnens väl och ve.

TS, självklart måste du låta andra i din närhet få reda på domen (och då alltså på ett snyggt och diskret sätt). Inget barn förtjänar att utsättas, inget barn förtjänar att "offras".

Jag lämnar nu denna diskussion.

Syftet är inte relevant för brottet förtal.
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2023-09-19 12:14:35 följande:
    Syftet är inte relevant för brottet förtal.
    Syftet är i högsta grad relevant. 
  • Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2023-09-19 12:32:06 följande:
    Nej, syfte är inte ett av rekvisiten i brottet förtal.
  • FuckGoggleAskMe
    Egon den stora skrev 2023-09-19 12:32:06 följande:

Nej det är det inte, det räcker med att man sprider information med negativt innehåll för att det ska vara förtal.

Men jag skulle ändå ha berättat för de andra föräldrarna, hade varit värt eventuella böter. 

• Anonym (H)
    Egon den stora skrev 2023-09-17 22:26:40 följande:
    vad förväntar du dig att ett samtal med vederbörande?  Du frågar om han tänker begå fler övergrepp och han säger nej, då är allt lugnt? 
    Låter ju helt knäppt. 
    Ja hellre det än att anonymt skicka ngt som man tror stämmer. Bättre att stå för sin oro. Jag fattar naturligtvis att ett rykte om pedofeli skapsr starka känslor och mkt oro, men i detta läge får man ta sig samman för att inte sprida ryktet vidare som kanske inte ens är befogat alternativt skadar ett oskyldigt barn. Och nej, jag hade aldrig ifrågasatt detta anonymt då jag anser att man får stå för sin sak. Och ja, jag skulle kunna konfrontera vederbörandes om detta, då vet hen vad jag oroar mig för Och sagt mitt till den person det gäller - hellre det än att anklaga en ev oskyldig anonymt. Så fegt
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil