Anonym (Petra) skrev 2023-09-15 20:55:49 följande:
Jag håller med dig om det där med att folk försvarar pedofiler. Det är skrämmande man blir mörkrädd faktiskt. Man börjar undra vad man har för folk omkring sig ärligt talat.
En del tycker säkert att ett brott är ett brott oavsett och skall behandlas lika men hade jag fått reda på att en förälder tidigare är dömd för exempelvis grovt narkotikabrott eller liknande hade jag inte reagerat på samma sätt, visst allvarligt men hade inte gjort en grej av det. Jag hade hållit öron och ögon öppna osv men inte haft i näääääääääärheten samma oro som om föräldern har en allvarlig störning som pedofili. En pedofil förstör små barns liv för en evig framtid och går aldrig att ta bort. Barnet är skadat för livet.
Självklart spelar brottets art stor roll. Den som påstår annat fantiserar ju bara. För att ta något exempel från dom som sökt jobb hos mig.
En person var dömd till att köra rattfull han gick på behandling och jag anställde honom. En annan var dömd för bedrägeri och stöld. Jag anställde honom givetvis inte.
Om en person som begått ett övergrepp mot barn på riktigt skulle inse vad han gjort och verkligen ångra sig så skulle han givetvis hålla sig undan just barn, det finns massa i samhället att göra som inte involverar barn.
Att han skaffar egna barn och sedan finns i sammanhang med barn visar att han totalt saknar självinsikt och det finns allt fog för att informera omgivningen.