• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Xenia
    Agda90 skrev 2023-09-15 12:09:23 följande:
    Hur kan man bli dömd för förtal om det man säger är sant och dessutom finns svart på vitt?
    För att sådan är den svenska lagen. Det har framgått flera gånger i tråden.

"det är brottsligt att utpeka någon som brottslig eller klandervärd, eller lämna uppgifter som är menade att utsätta denna personen för andras missaktning"

Det är förtal vare sig det är sant eller inte.

I andra länder så är det brottsligt bara om det är osant. Det verkar mera logiskt men så är det inte i Sverige. Kanske anses det i Sverige att om man avtjänat sitt straff ska man kunna gå vidare och inte s a s evigt straffas genom att omgivningen får veta om ens brott.
  • Sunflora
    Anonym (Casanova) skrev 2023-09-15 14:20:30 följande:
    Jojo... Men man får ju även passa sig så att man som "medmänniska" inte gör mer skada än nytta.

Att släppa lös dig på "fallet" känns ju som att släppa en kärnvapenbomb på en myrstack för att bli kvitt den. Myrstacken försvinner men skadeverkningarna på omgivningen blir inte obetydlig.

Du har ju redan anklagat honom för att "troligtvis" begå sexuella övergrepp på sina barn. Trots att du inte har en aning om något alls...

Sluta vara så naiv! Pedofili är inget som går att bota de kan med terapi stoppa sig själva från att begå övergrepp men de kommer alltid ha kvar sin läggning. Återfallsrisken är statiskt sätt hög. Det är inte jag som förstör pedofilens liv genom att berätta det gjorde han själv när han begick övergreppet. 

Skulle du själv låta ditt barn umgås med en dömd pedofil? Skulle du vara bekväm med att låta barnet sova över när bara pappan var hemma? 

• Sunflora
    Elin P skrev 2023-09-15 13:47:39 följande:
    Ja antagligen blir ju barnet helt utfryst i skolan och ingen kommer att få leka med barnet ifall alla vet. Det är därför jag menar att de kommer att få lov att flytta och det kan bli ännu värre för barnet då.
    Barnet skulle få komma hem till oss och leka i den situationen men mitt barn skulle inte få gå hem till dem. Barnen kan också leka i skolan och utomhus om det andra barnets mamma är med (bara inte pappan är närvarande) 
  • Rivjärnet92
    Anonym (Casanova) skrev 2023-09-15 17:20:19 följande:
    Eller så rör han inte ett hårstrå på något barn alls och den enda unge som får sitt liv förstört är hans unge pga din glappande käft.

Då finns det ett offer och en gärningsman. Offret är hans barn. Gärningsmannen är du.
    Hade du agerat och tänkt likadant om det gällde ditt egna barn? Som nämnts flera gånger tidigare så är pedofili en avvikande sexuell läggning. Hos flera pedofiler så stannar det vid att fantisera och kanske kolla på bilder och annat övergreppsmaterial. Den här "pappan" har redan bevisat att han gått från tanke till handling vilket är ett stort steg. Återfallsrisken hos individer likt honom är väldigt stor vilket talar starkare för att han kommer återfalla i liknande brottslighet igen än att han inte kommer göra det.
  • Anonym (Petra)
    Egon den stora skrev 2023-09-15 16:13:48 följande:
    Vad många som gör allt för att försvara pedofiler i dessa trådar. 
    Det är inte hela världen att bli misstänkt för förtal.  Att informera sina barns klasskompisar lär knappast räknas dit. 
    För han eget barns skull är det väl jättebra att många håller koll. 
    Jag håller med dig om det där med att folk försvarar pedofiler. Det är skrämmande man blir mörkrädd faktiskt. Man börjar undra vad man har för folk omkring sig ärligt talat.

En del tycker säkert att ett brott är ett brott oavsett och skall behandlas lika men hade jag fått reda på att en förälder tidigare är dömd för exempelvis grovt narkotikabrott eller liknande hade jag inte reagerat på samma sätt, visst allvarligt men hade inte gjort en grej av det. Jag hade hållit öron och ögon öppna osv men inte haft i näääääääääärheten samma oro som om föräldern har en allvarlig störning som pedofili. En pedofil förstör små barns liv för en evig framtid och går aldrig att ta bort. Barnet är skadat för livet.
  • Xenia
    Egon den stora skrev 2023-09-15 16:13:48 följande:
    Vad många som gör allt för att försvara pedofiler i dessa trådar. 
    Det är inte hela världen att bli misstänkt för förtal.  Att informera sina barns klasskompisar lär knappast räknas dit. 
    För han eget barns skull är det väl jättebra att många håller koll. 
    Kan du inte läsa innantill? Jag skrev ju att det var för att inte pedofilens eget barn skulle drabbas (av mobbning) och för att man kan bli dömd för förtal. Hur får du det till att jag "försvarar pedofiler"?

Inte ens om någon mördat är det tillåtet att berätta det.

Men det är klart om man är beredd att ta risken att bli dömd för förtal så...

Man kan tänka att pedofilen inte törs driva det till rättegång; då blir hans brott ännu mer känt.
  • Anonym (Skola)

Lawline har ju svarat på just frågan om när det räknas om förtal, som det redan länkats till i tråden.

?Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat?

Det är således en tolkningsfråga. Jag kan tycka att det är bra ledningen på skolan får informationen. TS kan skicka ett vanligt brev till dom med informationen. Kanske bifoga domen. Brevet kan vara anonymt. På så vis slipper hon själv bli anklagad för förtal, och ledningen har en viss sekretess, de kommer inte gå ut till alla föräldrar och informera men på den skola jag arbetar så hade man haft alla ögon och öron öppna, antagligen pratat med klassläraren, och den här pappan skulle inte få följa med på klassresor etc. I och med hans dom kan han inte få ett arbete där barn inkluderas eller vara tränare bland barn.

• AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-15 19:33:26 följande:

Sluta vara så naiv! Pedofili är inget som går att bota de kan med terapi stoppa sig själva från att begå övergrepp men de kommer alltid ha kvar sin läggning. Återfallsrisken är statiskt sätt hög. Det är inte jag som förstör pedofilens liv genom att berätta det gjorde han själv när han begick övergreppet. 

Skulle du själv låta ditt barn umgås med en dömd pedofil? Skulle du vara bekväm med att låta barnet sova över när bara pappan var hemma? 

VET vi att han är pedofil? Det gör vi inte. Det är ganska vanligt att övergrepp på barn begås av människor (män oftast) som inte är pedofiler. 
    Är alla som begår sexuella övergrepp mot barn pedofiler?

Nej. En allmän missuppfattning om sexuella övergrepp mot barn är att alla förövare är pedofiler, dvs personer som har en oftast medfödd sexuell preferens för barn. Det stämmer inte ? övergrepp begås i stor utsträckning av någon i barnets närhet som inte är pedofil, någon barnet har förtroende för och är beroende av som en familjemedlem, släkting eller granne. En del förövare är ?tillfällesförövare? som inte specifikt har en sexuell dragning till barn utan begår övergrepp för att de har möjligheten, exempelvis på en resa där hen känner sig befriad från samhällets normer och kontroll. I nio av tio fall är förövaren en man, men även kvinnor förgriper sig på barn. Och ungefär en tredjedel av övergreppen begås av andra minderåriga.

childhood.se/fakta-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/

Personen blir inte mer sympatiskt för det så klart. Men det kan vara skillnad då, vad som gäller att "bota" honom. 

• AndreaBD
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-15 19:54:21 följande:
    Hade du agerat och tänkt likadant om det gällde ditt egna barn? Som nämnts flera gånger tidigare så är pedofili en avvikande sexuell läggning. Hos flera pedofiler så stannar det vid att fantisera och kanske kolla på bilder och annat övergreppsmaterial. Den här "pappan" har redan bevisat att han gått från tanke till handling vilket är ett stort steg. Återfallsrisken hos individer likt honom är väldigt stor vilket talar starkare för att han kommer återfalla i liknande brottslighet igen än att han inte kommer göra det.
    Och vi vet inte om han är pedofil. Det kan vara så enkelt att han bara är en feg person som ville känna makt. Och då faller alla dessa funderingar. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil