• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Anonym (Petra)

Skrämmande ändå hur många som försvarar pedofilen 😬

Läste någon kommentar där man frågade om barnet var 4 eller 14, alltså vah? Det är väl inte ok att förgripa sig sexuellt på ett 14 årigt syskonbarn? Något barn alls?? Hursomhelst otroligt att så många i tråden backar upp pedofilen. Fast astidigt vet man inte hur många pedofiler man har omkring sig eller personer som inte ser allvarligt på sånt.

Jag kan också tycka synd om pedofilens barn efter en sådan spridning, kanske förlorar alla sina kompisar. Men förstår absolut oron ts har. Se till så att ditt barn inte går gen till denna familj och håll ögonen och öronen öppna. Du kanske kan prata endast med skolans rektor och kurator/skolsköterska.

• Tow2Mater
    Anonym (Petra) skrev 2023-09-15 01:53:34 följande:

Skrämmande ändå hur många som försvarar pedofilen 😬

Läste någon kommentar där man frågade om barnet var 4 eller 14, alltså vah? Det är väl inte ok att förgripa sig sexuellt på ett 14 årigt syskonbarn? Något barn alls?? Hursomhelst otroligt att så många i tråden backar upp pedofilen. Fast astidigt vet man inte hur många pedofiler man har omkring sig eller personer som inte ser allvarligt på sånt.

Jag kan också tycka synd om pedofilens barn efter en sådan spridning, kanske förlorar alla sina kompisar. Men förstår absolut oron ts har. Se till så att ditt barn inte går gen till denna familj och håll ögonen och öronen öppna. Du kanske kan prata endast med skolans rektor och kurator/skolsköterska.

Nej, men det är också stor skillnad. Dessutom är det också skillnad i sammanhanget beroende på vad specifikt som hände. Det måste du väl ändå se.
    Jag skulle också säga detär lite skillnad mellan om den har pappan vid tillfället var mycket yngre och det t ex handlade om en 14-åring, än vad han är i dag som älder med eget barn. Denna blinda häxjakt, utan att folk vet vad som hände, är ju absurd.
  • Anonym (3 procent  av alla män är pedofiler)

Någon skriver att TS ska vakta sin tunga och tänka på att hon kan bli anmäld för förtal. Enligt mig är det en otroligt naiv och rent utav ointelligent uppmaning till trådstartaren.

Om TS helt sonika berättar för andra föräldrar att hon har läst igenom en dom i vilken det framgår vad den här pappan är dömd för.. var i detta skulle det ligga något slags förtal? Alla domar i Sveriges tingsrätter är fria att tillgå för allmänheten. Så länge TS håller sig till det som står i domen kan hon inte anmälas för förtal.

Självklart bör skolpersonal och alla föräldrar som har barn i samma klass få reda på detta. Jag håller med om att det är synd om barnet som har en pappa som är pedofil. Men om alla får reda på detta så kan även det barnet skyddas. Tyvärr finns det ingen lag och inget regelverk som hindrar pedofiler från att bli pappor i Sverige. En dömd pedofil är fri att åka hem från BB med sin lilla bebis.

Jag vill tillägga och förtydliga att pedofili är en psykisk störning. En psykisk störning är inget man blir fri från bara för att man har avtjänat ett fängelsestraff. Den psykiska störningen pedofili finns kvar livet ut. Man beräknar att 3 % av alla män lider av denna störning. Så på 1000 män är alltså 30 stycken pedofiler. På 10 000 män är 300 stycken pedofiler. Hur många män bor det i din stad? Räkna lite på det.

Pedofili är så mycket mer förekommande än vad gemene man tror. Barn måste skyddas till varje pris, det är viktigt att ingen tystnadskultur råder. Varje pedofil bör hängas ut i informerande syfte så att barn kan skyddas.

• Anonym (Petra)
    Tow2Mater skrev 2023-09-15 03:38:33 följande:
    Nej, men det är också stor skillnad. Dessutom är det också skillnad i sammanhanget beroende på vad specifikt som hände. Det måste du väl ändå se.
    Jag skulle också säga detär lite skillnad mellan om den har pappan vid tillfället var mycket yngre och det t ex handlade om en 14-åring, än vad han är i dag som älder med eget barn. Denna blinda häxjakt, utan att folk vet vad som hände, är ju absurd.
    Ja det är stor skillnad, absolut. Ts verkar ju ha dragit ut hela domen så det verkar som hon har koll. Ja hade det varit som ett exempel någon gav att killen var 16+ och den minderåriga 14 eller nåt går inte ens att jämföra med en fullvuxen individ som förgripit sig sexuellt på sitt syskonbarn. Jag tycker inte man ska sprida detta över en hel skola så det stackars barnet till pedofilen blir helt utpekad kanske mobbad och utfryst. Men tycker absolut man ska vara rejält på sin vakt och ha koll på sitt barn samt prata endast med rektor om man känner stark oro.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (3 procent av alla män är pedofiler) skrev 2023-09-15 03:49:42 följande:

Någon skriver att TS ska vakta sin tunga och tänka på att hon kan bli anmäld för förtal. Enligt mig är det en otroligt naiv och rent utav ointelligent uppmaning till trådstartaren.

Om TS helt sonika berättar för andra föräldrar att hon har läst igenom en dom i vilken det framgår vad den här pappan är dömd för.. var i detta skulle det ligga något slags förtal? Alla domar i Sveriges tingsrätter är fria att tillgå för allmänheten. Så länge TS håller sig till det som står i domen kan hon inte anmälas för förtal.

Självklart bör skolpersonal och alla föräldrar som har barn i samma klass få reda på detta. Jag håller med om att det är synd om barnet som har en pappa som är pedofil. Men om alla får reda på detta så kan även det barnet skyddas. Tyvärr finns det ingen lag och inget regelverk som hindrar pedofiler från att bli pappor i Sverige. En dömd pedofil är fri att åka hem från BB med sin lilla bebis.

Jag vill tillägga och förtydliga att pedofili är en psykisk störning. En psykisk störning är inget man blir fri från bara för att man har avtjänat ett fängelsestraff. Den psykiska störningen pedofili finns kvar livet ut. Man beräknar att 3 % av alla män lider av denna störning. Så på 1000 män är alltså 30 stycken pedofiler. På 10 000 män är 300 stycken pedofiler. Hur många män bor det i din stad? Räkna lite på det.

Pedofili är så mycket mer förekommande än vad gemene man tror. Barn måste skyddas till varje pris, det är viktigt att ingen tystnadskultur råder. Varje pedofil bör hängas ut i informerande syfte så att barn kan skyddas.

Skit bra skrivet! Du fick med precis allt och exakt så jag egentligen tänker med. Det var så bra sammanfattat att jag skulle kunna sätta punkt för hela diskussionen här om man fick👏🏻 bästa och vettigaste kommentaren i hela tråden.
  • Anonym (Mini)

Det är likaså med kvinnliga pedofiler. Det är inte bara män som är det. Kvinnor  har det ännu lättare att smyga under radarn. Tänk på det. 
  • Anonym (Mini)

Tycker du ska vara lite försiktig. Tänk på barnets framtid. Givetvis är det fruktansvärt om det stämmer. Men alla dömda är inte skyldiga och många skyldiga blir friade.
    Ryktesspridning är fruktansvärt. O ja det är skillnad på ett barn och en tonåring beroende på vilken ålder mannen hade vid brottet. 
    Svår fråga, om han är en pedofil nej det kan inte botas men vissa kan leva med sin störning utan att göra ngt. 
    Tänk på barnet här först och främst då dennes liv kan raseras fullständigt av ryktesspridning även om det faktiskt nu hänt ngt före hen föddes.  Håll ögon och öron öppna. 
    Har du koll på andras ev. domar hos föräldrar och släkt som dina barn kan komma i kontakt med? Tänk på att de flesta döms inte. Utan finns lösa bland lärare, förskolepersonal, idrottstränare, religiösa föreningar, annat föreningsliv där ofta kontakt möjliggörs "fritt" med barn. 

• Anonym (Hin håle)

Om TS helt sonika berättar för andra föräldrar att hon har läst igenom en dom i vilken det framgår vad den här pappan är dömd för.. var i detta skulle det ligga något slags förtal? Alla domar i Sveriges tingsrätter är fria att tillgå för allmänheten. Så länge TS håller sig till det som står i domen kan hon inte anmälas för förtal..

Du är inte så bevandrad i det judiska eller hur? 
    Självklart kan TS bli dömd för förtal baserat på vad du skriver ovan och vad andra tipsat TS att göra. 
    Jag lägger mig inte i vad TS gör, situationen är dock extremt knivig just därför att hennes välmenande handling kan få henne själv dömd för just förtal. 
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Mini) skrev 2023-09-15 05:15:49 följande:
    Det är likaså med kvinnliga pedofiler. Det är inte bara män som är det. Kvinnor  har det ännu lättare att smyga under radarn. Tänk på det. 
    Finns absolut störda kvinnor med.
  • Anonym (sss)

Faktiskt kan man det. Även om en sak är sann så kan man bli anmäld för förtal, om syftet var att framställa en person i dålig dager. 

Om du tex skriver öppet på Facebook om att ditt ex misshandlat dig, så skulle den personen kunna anmäla dig för förtal, eftersom syftet med att sprida den infon var att varna andra för hen, att få andra att inte vilja vara vän med denne etc. Där syns man ju med namn och alla skulle veta vem ditt ex var. Hur sant det än är så är det syftet man tittar på. 

Du kanske har läst om hela cirkusen med Cicci Wallin och Fredrik Virtanen? Hon blev först fälld för förtal för att hon outat honom på just Facebook, anklagade honom där för våldtäkt. Sedan skrev hon en bok, nämnde inte hans namn men alla förstod ju att det var han. Först var det ett förlag som skulle ge ut den men de backade, vågade inte så hon gav ut den själv. Då väckte Virtanen åtal mot själva boken (yttrandefrihetsbrott), för förtal, men det ärendet vann hon. 

Till TS: Jag förstår din oro, men sitt lugnt i båten. Om personen har avtjänat sitt straff så har han och ingen kan göra något om man inte har misstankar om nya oegentligheter. 
    Du kan se till att ditt barn inte är hemma hos den familjen men starta inte någon ryktesspridning. 

Kontakta Soc kan man också göra, men inte för att anmäla (för du har inget att anmäla just nu), men där kan man fråga utan att ange den personens namn, hur man ska tänka när man fått veta det du fått veta. 

Jag antar det finns en mamma till hans barn? Om du möter henne i skolsammanhang kan du väl försöka pejla läget lite. Verkar hon vara en skör spillra till människa och inte klarar av att vara en bra förälder så kanske det är fog för orosanmälan. 

Jag arbetar själv inom skolan och förstås vore det fruktansvärt att få reda på det du vet. Jag känner faktiskt till en förälder till en av våra elever, men denne sitter i fängelse just nu. 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil