Anonym (3 procent av alla män är pedofiler) skrev 2023-09-15 03:49:42 följande:
Om TS helt sonika berättar för andra föräldrar att hon har läst igenom en dom i vilken det framgår vad den här pappan är dömd för.. var i detta skulle det ligga något slags förtal? Alla domar i Sveriges tingsrätter är fria att tillgå för allmänheten. Så länge TS håller sig till det som står i domen kan hon inte anmälas för förtal.
Faktiskt kan man det. Även om en sak är sann så kan man bli anmäld för förtal, om syftet var att framställa en person i dålig dager.
Om du tex skriver öppet på Facebook om att ditt ex misshandlat dig, så skulle den personen kunna anmäla dig för förtal, eftersom syftet med att sprida den infon var att varna andra för hen, att få andra att inte vilja vara vän med denne etc. Där syns man ju med namn och alla skulle veta vem ditt ex var. Hur sant det än är så är det syftet man tittar på.
Du kanske har läst om hela cirkusen med Cicci Wallin och Fredrik Virtanen? Hon blev först fälld för förtal för att hon outat honom på just Facebook, anklagade honom där för våldtäkt. Sedan skrev hon en bok, nämnde inte hans namn men alla förstod ju att det var han. Först var det ett förlag som skulle ge ut den men de backade, vågade inte så hon gav ut den själv. Då väckte Virtanen åtal mot själva boken (yttrandefrihetsbrott), för förtal, men det ärendet vann hon.
Till TS: Jag förstår din oro, men sitt lugnt i båten. Om personen har avtjänat sitt straff så har han och ingen kan göra något om man inte har misstankar om nya oegentligheter.
Du kan se till att ditt barn inte är hemma hos den familjen men starta inte någon ryktesspridning.
Kontakta Soc kan man också göra, men inte för att anmäla (för du har inget att anmäla just nu), men där kan man fråga utan att ange den personens namn, hur man ska tänka när man fått veta det du fått veta.
Jag antar det finns en mamma till hans barn? Om du möter henne i skolsammanhang kan du väl försöka pejla läget lite. Verkar hon vara en skör spillra till människa och inte klarar av att vara en bra förälder så kanske det är fog för orosanmälan.
Jag arbetar själv inom skolan och förstås vore det fruktansvärt att få reda på det du vet. Jag känner faktiskt till en förälder till en av våra elever, men denne sitter i fängelse just nu.