• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Meddelande borttaget
  • Goneril

Det mesta har sagts i tråden, men kan tilläggas att man försöker hjälpa pedofiler på fängelser för att de ska avstå från att agera på sin läggning. Man använder ROS-metoden, länge ifrågasatt men numera tycks man se en svag förbättring av resultaten, alla pedofiler återfaller inte i brott. Många gör det dessvärre, pedofili är en psykriatisk diagnos som inte går att "bota", någonsin.                                                                                                          Man kan dock inte hålla pedofiler inlåsta hela livet, när straffet är avtjänat måste de släppas ut med  risk för återfall, vilket dessvärre förekommer.                                                                                                 De flesta pedofiler kommer aldrig i delo med rättvisan, de håller sin läggning hemlig och agerar aldrig någonsin på den, ingen i omgivningen känner till den, inte ens familjemedlemmar.                                                                                                      De som agerar och utsätter barn för övergrepp är ofta översexuella och lågbegåvade, detta enligt en överläkare på en anstalt med uppgift att rehabilitera fångar. (Tv-program för en del år sedan). Undantag förekommer, vissa är intelligenta och därför svårare att avslöja.                                                                                                  Förtal misskrediterar en person och är åtalbart, kan ge böter eller till och med fängelse om brottet uppdagas och anmäls. Det har ingen betydelse om det påstådda är sant eller ej.                                                                                                                                   I detta fall är det svårt att säga hur man ska hantera vetskapen om domen, någon föreslog att TS borde vända sig till rektorn men inte sprida informationen i vidare kretsar och inte på nätet, givetvis.

• Anonym (Paul)

Jag säger inte vad TS ska göra för jag har inte koll på vad som gäller med förtalsslagar. Men jag säger såhär: tänk om ett barn blir utsatt. Pedofiler söker sig till sammanhang där barn är. Hans fru/partner kanske inte vet att han är.dömd pedofil. Så skaffar Hhan barn och vips får han en räkmacka in till massa sammanhang där det kryllar av barn. Jag skulle göra något, men kolla upp lagar och regler först
     Samt försöka ha hänsyn till hans barn och familj. Men samtidigt måste man försöka skydda barn från från övergrepp om man kan. 

• Anonym (Josh Rouse)

Tycker du inte ska göra något överhuvudtaget. Tänk själv vilken soppa du kan bli indragen i med ryktesspridning och annat.

Du kanske får ett eget elände.

• Anonym (Pappa)

Det är förtal att sprida informationen till andra föräldrar, lärare, osv. Men sprid skiten anonymt istället. 

• Anonym (Josh Rouse)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-19 23:26:45 följande:

Det är förtal att sprida informationen till andra föräldrar, lärare, osv. Men sprid skiten anonymt istället. 

Eller sprid inget alls. Hade inte velat bi indragen i den konflikten.
  • Meddelande borttaget
  • Egon den stora
    Anonym (Josh Rouse) skrev 2023-09-19 23:33:31 följande:
    Eller sprid inget alls. Hade inte velat bi indragen i den konflikten.
    Jag skulle hellre bli indragen är att få reda på att ett barn blivit utsatt utan att jag gjorde något och då är jag normalt sett väldigt mycket för att inte bry sig om andras liv.
  • Egon den stora
    Anonym (Paul) skrev 2023-09-19 22:14:29 följande:

Jag säger inte vad TS ska göra för jag har inte koll på vad som gäller med förtalsslagar. Men jag säger såhär: tänk om ett barn blir utsatt. Pedofiler söker sig till sammanhang där barn är. Hans fru/partner kanske inte vet att han är.dömd pedofil. Så skaffar Hhan barn och vips får han en räkmacka in till massa sammanhang där det kryllar av barn. Jag skulle göra något, men kolla upp lagar och regler först
     Samt försöka ha hänsyn till hans barn och familj. Men samtidigt måste man försöka skydda barn från från övergrepp om man kan. 

Det är ju just det som jag försökte påpeka tidigare och som går emot förslag i tråden om att ge folk en andra chans osv.
    Hade han haft någon form av självinsikt och ångrat sig under straffet så hade han ju inte satt sig själv i en situation där det finns barn!
  • Anonym (Josh Rouse)
    SmulanFnulan skrev 2023-09-20 08:12:46 följande:
    Så bara för att du är ett fegt litet kräk som bara bryr dig om dig själv så tycker du att alla andra också ska vara det? Vilken härlig och altruistisk inställning du har till din omgivning, eller inte.
    Vilka ord du använder. Gissar att du är en regnbågsmänniska som tror på allas lika värde.
  • Rivjärnet92
    Anonym (Josh Rouse) skrev 2023-09-20 19:51:59 följande:
    Vilka ord du använder. Gissar att du är en regnbågsmänniska som tror på allas lika värde.
    Det är ju snarare du som är den där fega regnbågsmänniskan. De flesta av oss är nog av åsikten att en pedofil och tillika barnvåldtäktsman är längst ner på samhällsstegen.
  • AnnaSthlm

Skriv ut domen. Posta anonymt till skolan och till de föräldrar vars namn du känner till. 

• Anonym (Josh Rouse)
    AnnaSthlm skrev 2023-09-20 22:11:58 följande:

Skriv ut domen. Posta anonymt till skolan och till de föräldrar vars namn du känner till. 

Ska han dömas en gång till?
    Vilka mer domar bör man skicka till skolan?
    Vad mer bör man informera dem om?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Josh Rouse) skrev 2023-09-21 13:39:04 följande:
    Ska han dömas en gång till?
    Vilka mer domar bör man skicka till skolan?
    Vad mer bör man informera dem om?
    Han ska vara under uppsikt av skolan. Är inte alls ovanligt att pedofiler söker sig till platser där barn finns. Kemisk kastrering och terapi hade varit bra, men uppenbarligen är han inte kemiskt kastrerad eftersom han skapat ett barn och INTE heller håller sig borta från platser där barn vistas. Med andra ord bör skolor/förskolor ha information om pedofiler som vistas i deras miljöer, för barnens säkerhet. 
  • Anonym (Maja)

Pedofili går ju alltså inte att bota, även om de suttit av sitt straff. Det enda som varit hyfsat effektivt är ju terapi, kemisk kastrering och hålla sig undan barn - men han faller ju på minst två av dessa punkter.

• Anonym (.-.-.-.)
    Anonym (Usch) skrev 2023-09-18 20:19:29 följande:

Min sambo har en dömd pedofil på sitt jobb. Suttit 7 år. Dömd utom rimligt tvivel med DNA-besvisning och vittnesuppgifter. Tycker de behandlar psykfallet helt korrekt. Lägger dockor på hans plats i fikarummet. Nån sa nån gång "Jag och frun ska på bröllop i helgen, finns det nån som kan tänka sig vara barnvakt?? Jaa, INTE DU då, men nån annan??".
    Låt djungeltrumman glappa bara, sånt där ska inte gå obemärkt förbi! Pedofili "botas" inte, det är en sexuell läggning! Eller tror ni att homosexualitet också kan botas med lite terapi och några år på kåken?

FÖRSÖKER din sambo och hans kollegor att provocera fram att pedofilen begår fler övergrepp?
  • Anonym

Ja, du ska meddela skolledningen

• Anonym (Skola)

Hur har du valt att göra TS?

• Xenia
    Anonym (Usch) skrev 2023-09-18 20:19:29 följande:

Min sambo har en dömd pedofil på sitt jobb. Suttit 7 år. Dömd utom rimligt tvivel med DNA-besvisning och vittnesuppgifter. Tycker de behandlar psykfallet helt korrekt. Lägger dockor på hans plats i fikarummet. Nån sa nån gång "Jag och frun ska på bröllop i helgen, finns det nån som kan tänka sig vara barnvakt?? Jaa, INTE DU då, men nån annan??".
    Låt djungeltrumman glappa bara, sånt där ska inte gå obemärkt förbi! Pedofili "botas" inte, det är en sexuell läggning! Eller tror ni att homosexualitet också kan botas med lite terapi och några år på kåken?

Lynchmentalitet! Antar att du är jättestolt över din man och hans mobbarkompisar.

På vilket sätt gör de något bättre med detta uppförande? De känner sig antagligen jättebelåtna med sig själva för att de straffar en redan straffad man. "Hurra vad vi är bra, i motsats till honom!"

Hade det hänt på mitt jobb så hade jag gått till ledningen och bett dem stoppa mobbningen. En plats där man mobbar är dålig arbetsmiljö, oavsett vem man mobbar.

Det är en sak att man inte vill umgås privat med en sådan man. Men på jobbet ska man bortse från sina privata känslor och uppföra sig korrekt.

Tror de att mobbningen gör att han inte gör om det? Det kan få precis motsatt resultat. När en sådan typ mår dåligt, det är då det är största risken för att han begår brott mot barn.
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil