• Anonym (Skola)

Förälder i klassen är pedofil

Jag jobbar på en skola där ett barn pappa just förgripit sig på andra barn. Inte barn på samma skola utan i ett annat sammanhang. Pappan hängdes ut på ett forum med namn och bild,  och barn på skolan kände igen honom och karusellen var igång.

Vad vi vet så har inte pappans eget barn blivit utsatt, men eleven har mått oerhört dåligt  pga vad pappan gjort såklart, men även pga vad andra elever sagt till hen. Barn är elaka och kommer med diverse påhopp, och barnet vars pappa begått handlingen har fått stå till svars för mycket. Tex blivit kallad pedofilunge.

Givetvis har vi på skolan jobbat med detta på olika sätt, men att gå ut med informationen till alla föräldrar osv som du tänker TS kommer först och främst skada hans barn. 

Jag håller med i frågan om att det är olämpligt att han är med som förälder på klassresor osv. Du kan informera ledningen och berätta vad du vet.

• Anonym (Skola)

I brottsbalken angående förtal står följande:

?Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.?

• Anonym (Skola)

Lawline har ju svarat på just frågan om när det räknas om förtal, som det redan länkats till i tråden.

?Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat?

Det är således en tolkningsfråga. Jag kan tycka att det är bra ledningen på skolan får informationen. TS kan skicka ett vanligt brev till dom med informationen. Kanske bifoga domen. Brevet kan vara anonymt. På så vis slipper hon själv bli anklagad för förtal, och ledningen har en viss sekretess, de kommer inte gå ut till alla föräldrar och informera men på den skola jag arbetar så hade man haft alla ögon och öron öppna, antagligen pratat med klassläraren, och den här pappan skulle inte få följa med på klassresor etc. I och med hans dom kan han inte få ett arbete där barn inkluderas eller vara tränare bland barn.

• Anonym (Skola)

Hur har du valt att göra TS?

Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil