• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Anonym (Kim)

Du får sansa dig en aning, berätta definitivt inte för alla även om du har lust, du kan bli åtalad för förtal och det är inte någon rolig konsekvens.

• Anonym (Ve)

Jag hade lätt anmält detta. 

stackars oskyldiga barn som man inte vet hur han behandlar dem. 

våga göra det!!! 

• Anonym (K)

Hur har du fått det verifierat till 100% till att börja med?  Om du tänker göra något alls gäller det att det verkligen stämmer till 100% för om du sätter i gång något och det är ett misstag bör du drabbas minst lika hårt som en pedofil. Så vet du med 100% säkerhet eller bara 90% säkerhet eller ev lägre?

• Anonym (Nej!)
    Anonym (Ella) skrev 2023-09-14 21:23:23 följande:
    Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

Menar du att detta hände för längesedan alltså innan hans barn var fött?
    Om han är dömd för det antar jag att han också tjänat av sitt straff redan.
    Du kan inte veta om han gått i terapi och behandling.
    Ja det är självklart svårt att se en man som förgripit sig på ett barn men du ska inte gå ut med information till alla du räknade upp.
    Om han avtjänat sitt straff mm kan du själv bli åtalad för förtal så var försiktig med vad du säger till andra som skola mfl.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tom)

Han jobbar ju trots allt inte på skolan...
    Som andra sagt - oavsett sant eller falskt kan du dömas om du sprider det till en större mängd personer.
    Du kan fråga dig själv vad du egentligen vill få ut av att hänga ut personen, mer än att göra livet jobbigt för honom.

• Anonym (Emma)

Lugna ner dig nu.
    Vad exakt är du orolig för?   Att den dömda förälderns barn ska utsättas för övergrepp?    Att barnets andra förälder inte vet vad hen är dömd för? 
    Eller att den dömda föräldern ska utsätta andra barn för övergrepp,  tex om barnet leker med kompisar hemma eller har barnkalas?
    Jag kan förstå det senare, men samtidigt så är barnet oskyldigt till det som hänt, och hans pappa har avtjänat sitt straff och förhoppningsvis genomgått behandling.

• Anonym (Ella)

Jag har domen så jag vet med 100% säkerhet.
    Jag tänkte inte på det där med förtal, tack, jag är bara så rädd.
    Jag är rädd för hans barns skull, för barnets kompisar som den tar med hem, och andra barn som kommer i kontakt med honom.
    Visst, han har avtjänat sitt straff och genomgått behandling men jag har ändå svårt att se att pedofiler blir helt helt botade.

• Xlr8
    Anonym (Ella) skrev 2023-09-14 22:05:41 följande:

Jag har domen så jag vet med 100% säkerhet.
    Jag tänkte inte på det där med förtal, tack, jag är bara så rädd.
    Jag är rädd för hans barns skull, för barnets kompisar som den tar med hem, och andra barn som kommer i kontakt med honom.
    Visst, han har avtjänat sitt straff och genomgått behandling men jag har ändå svårt att se att pedofiler blir helt helt botade.

Var djävligt försiktig nu. Du planerar att göra något olagligt och får andra att göra olagliga saker i denna tråd. Mod bör ta bort tråden omedelbart 
  • SmulanFnulan

Vilka naiva människor det finns i den här tråden om ni på riktigt tror att pedofili går att "bota" genom samtalsbehandling.

Gällande din fråga så bör nog han och familjen redan vara under lupp i och med domen men gör även du en anmälan till soc. Börja inte blanda in rektorn och andra ur skolans personal för de kan ändå inget göra.

Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil