• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Agda90
    Xenia skrev 2023-09-15 10:10:42 följande:
    Det handlar inte om brottslingens känslor utan om dels hans eget barn, dels om att du kan bli dömd för förtal.
    Hur kan man bli dömd för förtal om det man säger är sant och dessutom finns svart på vitt?
  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-09-15 11:49:40 följande:
    Mina barn har haft skolutflykter där föräldrar följer med de har t.ex varit på Birka, olika museum och haft skogsutflykter. Min äldstas klass samlar också in pengar till klassresa och det har skett tillsammans med föräldrar och barnen (Utanför skoltid) 

Jag tycker det är hemskt att de finns de som bara står och tittar på och inte anser att det inte är deras ansvar att barn blir utsatta för sexuella övergrepp fast det enkelt hade kunnat förhindras. Hade du varit lika okej med det om det var ditt barn som riskerade att bli våldtagen? 
    Har man inte begärt in utdrag ur polisregistret när dessa föräldrar följer med?
    Jag får inte vistas i lokalen där vi har träningar för ungdomar utan att ha lämnat in ett. Så jag ser inte det som en svårighet. 

Självklart vill jag inte att mina barn råkar illa ut. Men en våldtäktsman kan finnas på cykelbanan på väg till barnets fotbollsträning likaväl som en förälder på skolan i så fall. 
    Jag vill inte heller att pedofiler ska traska runt i samhället hur som helst. Men livet är inte svart eller vitt. I det här fallet finns det ett barn som kommer att råka illa ut om folk börjar prata om det. Och var inte poängen att skydda barnen?
  • Anonym (Kimchi)

Men ge dig för fan. Du har absolut ingen upplysningsplikt. Även sp om f ha an är dömt har han tagit sitt straff. Det du vill göra går ut över hans barn och övriga familj. Hur skulle det se ut om alla med domar på sig skulle bli uthängda? 

En annan fundering är hur du fick reda på det. Kollade du Lexbase på varenda unges föräldrar? Det är väl sjukt om något. Sköt dig själv. Händer något med din familj ska du agera inte annars.

• Anonym (?)
    Sunflora skrev 2023-09-15 11:51:31 följande:
    Det är jag absolut till 100% jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om ett barn blev utsatt för övergrepp och jag hade kunnat stoppa det. Sen är lagen åt helvete man måste få sprida saker som är sant. (Jag vet att man inte får det och jag tycker det är fel) 
    Du utsätter hans barn för övergrepp om du sprider detta. Det kan du leva med?
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 12:13:34 följande:
    Har man inte begärt in utdrag ur polisregistret när dessa föräldrar följer med?
    Jag får inte vistas i lokalen där vi har träningar för ungdomar utan att ha lämnat in ett. Så jag ser inte det som en svårighet. 

Självklart vill jag inte att mina barn råkar illa ut. Men en våldtäktsman kan finnas på cykelbanan på väg till barnets fotbollsträning likaväl som en förälder på skolan i så fall. 
    Jag vill inte heller att pedofiler ska traska runt i samhället hur som helst. Men livet är inte svart eller vitt. I det här fallet finns det ett barn som kommer att råka illa ut om folk börjar prata om det. Och var inte poängen att skydda barnen?

Nej, naturligtvis inte något sådant har jag aldrig hört talas om. Jag har aldrig hört talas om att någon behövt lämna in ett intyg för att hjälpa till vid träningar de kräver ju att föräldrar är engagerade. 

Självklart kan barnen råka illa ut när och var som helst men att lämna barnet tillsammans med någon som man vet är pedofil är en risk jag inte är villig att ta. 

Pedofilens barn måste socialen omhänderta eller ge mamman ensam vårdnad. Barnet får gärna komma hem till mig och leka jag dömer inte barnet överhuvudtaget och det hoppas jag att ingen annan gör heller. 

• Sunflora
    Anonym (?) skrev 2023-09-15 13:11:43 följande:
    Du utsätter hans barn för övergrepp om du sprider detta. Det kan du leva med?
    Hur skulle jag utsätta barnet för övergrepp menar du? Det barnet är det barn jag är mest orolig för och det är de barn som har stört risk att bli sexuellt utnyttjad. Behövs det hade jag ställt upp som jour/familjehem tills de kunde lösa situationen hemma. 
  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-09-15 13:20:25 följande:

Nej, naturligtvis inte något sådant har jag aldrig hört talas om. Jag har aldrig hört talas om att någon behövt lämna in ett intyg för att hjälpa till vid träningar de kräver ju att föräldrar är engagerade. 

Självklart kan barnen råka illa ut när och var som helst men att lämna barnet tillsammans med någon som man vet är pedofil är en risk jag inte är villig att ta. 

Pedofilens barn måste socialen omhänderta eller ge mamman ensam vårdnad. Barnet får gärna komma hem till mig och leka jag dömer inte barnet överhuvudtaget och det hoppas jag att ingen annan gör heller. 

Det är lag på att lämna in utdrag ur polisregistret om man engagerar sig i föreningsliv mot barn. I klubben där jag är engagerad tar vi in utdrag på alla -  även ungdomstränarna som är 16!
  • Anonym (Mig)
    Agda90 skrev 2023-09-15 12:09:23 följande:
    Hur kan man bli dömd för förtal om det man säger är sant och dessutom finns svart på vitt?
    Därför att lagen inte tar hänsyn till om  det man säger är sant eller inte, lagen bryr sig bara om ifall man är ute efter att misskreditera den man pratar om och hur den personens liv påverkas av det.
  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-09-15 13:23:19 följande:
    Hur skulle jag utsätta barnet för övergrepp menar du? Det barnet är det barn jag är mest orolig för och det är de barn som har stört risk att bli sexuellt utnyttjad. Behövs det hade jag ställt upp som jour/familjehem tills de kunde lösa situationen hemma. 

Förstår du verkligen inte hur du utsätter barnet för övergerpp???

Genom att sprida informationen om barnets pappa till alla du anser behöva veta så kommer barnet att bli utsatt av andra barn och vuxna som får reda på det. Barnet kommer att bli behandlat som spetälsk och utsatt för mobbing. 

• LFF
    Sunflora skrev 2023-09-15 13:20:25 följande:

Det gör vi varje år, även jag som "bara" är kassör och egentligen inte har någon direkt koppling till barnen i träningssammanhang. 

Nej, socialen måste inte omhänderta en pedofils barn om inte övergrepp skett mot barnet. Man är inte förbjuden att ha barn bara för att man är en sexualförbrytare. 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil