• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • AndreaBD
    Egon den stora skrev 2023-09-16 22:30:22 följande:
    Nej, sluta sprida det tramset. Det är inte olagligt att informera rektor eller föräldrar om att någon förgripit sig på barn. Du har fått det helt om bakfoten, eller har du själv möjligtvis något att dölja?
    Jo, och om du hade följt diskussionen, så hade du sett att det även påpekades att det är annorlunda i Sverige än i andra länder. Just i Sverige är det förtal, även om det är sant. Jag kan tänka mig att det kanske går bra att bara informera rektorn. Om man däremot informerar alla föräldrar, så är det definitivt förtal och straffbart. 
  • AndreaBD
    Egon den stora skrev 2023-09-16 22:35:51 följande:
    Det föräldrar behöver göra är att se till att barnen är säkra, inte analysera om en person som begått övergrepp mot barn är det ena eller andra.  Bättre att informera så att alla säkert vet.  Jag får uppdateringar när det flyttar in dömda personer eller om någon inom mitt postnummer döms för brott, men alla kanske inte har det så.
    Det låter iofs intressant - inte för mig, då mina barn är vuxna, men generellt. Jag är dock inte säker att det hjälper så mycket om du inte vet vem det är? Du får alltså bara veta att någon som är tidigare dömt har flyttat in i närheten, men inte vad personen heter? 

Njaa... jag kan tycka att riskbedömning är ganska användbar i såna situationer. Finns det så gott som ingen risk, så behöver man inte ta risken att orsaka en värre situation eller att bli straffad för förtal. Och jag säger inte att det inte finns risk just här, det har vi fortfarande inte tillräckligt med information för att kunna bedöma säkert. 
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2023-09-16 22:40:47 följande:

Har det framkommit vad exakt brottet bestod av?

Nej, tyvärr har TS inte skrivit det. 
    Anonym (Klo) skrev 2023-09-16 22:45:01 följande:

Han må ha avtjänat sin tid för brottet. Men skadan han orsakat barnet kommer ALDRIG försvinna. Barnet kommer få lida av detta hela sitt liv.

Du vet inte vad brottet bestod av. Kanske barnet inte ens är medvetet om att det utsatts för brott, tex om det handlat om nakenfotografering i smyg.

Själv blev jag utsatt för en blottare i 9-årsåldern. Jag insåg inte alls att det var något vuxna såg som förskräckligt. Min tanke var ungefär "vad märkligt att han har snoppen framme". Verkligen ingenting som påverkat mig i livet.

Obs - jag försvarar absolut inte gärningsmän!!
    Jag vänder mig emot alla känslostyrda tvärsäkra uttalanden om saker vi inte vet något om.
  • Anonym
    Egon den stora skrev 2023-09-16 22:46:35 följande:
    Antar att du läst om Ebba B som blev anmäld men inte dömd eftersom hon skrev på ett strafföreläggande om förtal då hon påpekat att motpartens företrädare hade begått övergrepp mot barn. Det hade inte med hennes mål att göra utan syftet var att sprida missaktning. 
    Att informera föräldrar med små barn att det det finns en dömd pedofil i området är relevant. 
    Ett strafföreläggande får man för att man begått ett brott och du blir dömd. Du får en dom. Så jo hon är dömd för förtal.
    Läs om strafföreläggande på polismyndigheten
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2023-09-16 23:13:38 följande:
    Jo om sånt sprider sig ändå, varför elda på ännu mer? För mig är det raka rör som gäller, gå till vederbörande själv och fråga om man behöver vara orolig. Hålla på att sprida saker anonymt är bara fegisar som gör enligt mig. Hade jag varit orolig, hade jag konfrontera personen ifråga utan massa skit snack inför andra. Jag tror man får det ärligaste svaret från ngn det gäller
    vad förväntar du dig att ett samtal med vederbörande?  Du frågar om han tänker begå fler övergrepp och han säger nej, då är allt lugnt? 
    Låter ju helt knäppt. 
  • Egon den stora
    AndreaBD skrev 2023-09-16 23:46:14 följande:
    Det låter iofs intressant - inte för mig, då mina barn är vuxna, men generellt. Jag är dock inte säker att det hjälper så mycket om du inte vet vem det är? Du får alltså bara veta att någon som är tidigare dömt har flyttat in i närheten, men inte vad personen heter? 

Njaa... jag kan tycka att riskbedömning är ganska användbar i såna situationer. Finns det så gott som ingen risk, så behöver man inte ta risken att orsaka en värre situation eller att bli straffad för förtal. Och jag säger inte att det inte finns risk just här, det har vi fortfarande inte tillräckligt med information för att kunna bedöma säkert. 
    Självklart får jag även personnummer och adress, inte bara namn. Du måste väl ändå vara medveten om att det finns sådana tjänster att prenumerera på? 
  • Anonym
    Egon den stora skrev 2023-09-17 22:26:40 följande:
    vad förväntar du dig att ett samtal med vederbörande?  Du frågar om han tänker begå fler övergrepp och han säger nej, då är allt lugnt? 
    Låter ju helt knäppt. 
    Ja eller hur.
    Eller att personen skulle erkänna att den tänker begå ett övergrepp?
  • Egon den stora
    Anonym skrev 2023-09-17 22:31:34 följande:
    Ja eller hur.
    Eller att personen skulle erkänna att den tänker begå ett övergrepp?
    Det känns som att detta är en väldigt viktig fråga för denna användare och att denna person verkar sakna självinsikt.  Kanske någon som själv begått övergrepp och sedan försöker släta över det. 
  • Xenia
    Egon den stora skrev 2023-09-17 22:26:40 följande:
    Låter ju helt knäppt. 
    Du missar helt poängen, som är att han inser att andra vet om hans brott. Det kan få honom att tänka sig för om han inser att folk har ögonen på honom.
  • Xenia
    Anonym (S) skrev 2023-09-15 17:41:15 följande:
    Svar från jurist på Lawline i en väldigt lik fråga som TS:
    lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-sprida-en-dom
    Frågan gällde något som hände för flera år sedan, precis som mannen TS berättar om.

"Att sprida en dom till grannar kan utgöra brottet förtal i 5 kap 1 § brottsbalken. Brottet består i att man utpekar någon annan som brottslig och att det görs i syfte att utsätta personen för andras missaktningar. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Detta innebär alltså att man kan göra sig skyldig till förtal genom att sprida ett domstolsbeslut, trots att personen är dömd för ett brott.

Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat."

Så jag tror att det skulle anses vara förtal utan att vara försvarligt om TS berättar för flera föräldrar. Om hon berättar för rektor mtp skolresor, vet jag inte.

Om det gått tio år sedan han dömdes så kan det betyda att han inte längre begår sådana brott. Eller så har han bara inte åkt fast.

Det är där den pedofila läggningen spelar in. Har han ingen sådan, så är det ju lättare att låta bli att fortsätta begå brott mot barn.

Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil