Sunflora skrev 2023-09-16 15:33:13 följande:
Hur kan du försvara sexuella övergrepp mot barn? Skulle du själv vara okej att lämna något av dina barn (när de var små) med någon som är dömd för övergrepp mot barn?
Självklart är man pedofil om en vuxen begår övergrepp mot små barn jag ger inte ett skit för en random länk med så många felaktigheter att jag inte vet vart jag ska börja. En person som inte tänder på barn gör det inte bara för att möjligheten finns.
Allvarligt?! Nej, självklart skulle jag inte det. Men där var inte diskussionen.
Poängen är att t.o.m. en majoritet av sexuella övergrepp mot barn begås av personer som inte är pedofiler. Nej, de gör det så klart inte för att möjligheten finns, utan t.ex. för att det är inte lika stor risk. Ett barn kan inte försvara sig lika bra. Ett barn kan skrämmas till tystnad lättare också. En sån person är - enligt min mening - ett ännu värre svin.
Varför kan det vara viktigt att konstatera att det kanske inte är en pedofil? För att det då inte finns samma risker. Det kanske finns risker, men kanske andra. Om man ska kunna bedöma vad det är för slags förövare, för att kunna bedöma risken, så måste man ju förstå vad han gärningsmannen är ute efter.