• AndreaBD

Förälder i klassen är pedofil

SmulanFnulan skrev 2023-09-14 22:16:22 följande:

Vilka naiva människor det finns i den här tråden om ni på riktigt tror att pedofili går att "bota" genom samtalsbehandling.

Gällande din fråga så bör nog han och familjen redan vara under lupp i och med domen men gör även du en anmälan till soc. Börja inte blanda in rektorn och andra ur skolans personal för de kan ändå inget göra.

Kanske det. Men ingen kan veta om personen verkligen har en pedofil läggning. Inte alla som förgriper sig på barn har det. En dom på att personen har begått ett övergrepp säger inte att den här personen är pedofil.

Jag såg en gång siffror på detta, men minns inte exakt. Men det var i alla fall en ganska stor andel av såna brott mot barn där gärningsmannen bedömdes vara annat än pedofil. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ella) skrev 2023-09-14 22:05:41 följande:

Jag har domen så jag vet med 100% säkerhet.
    Jag tänkte inte på det där med förtal, tack, jag är bara så rädd.
    Jag är rädd för hans barns skull, för barnets kompisar som den tar med hem, och andra barn som kommer i kontakt med honom.
    Visst, han har avtjänat sitt straff och genomgått behandling men jag har ändå svårt att se att pedofiler blir helt helt botade.

Hur vet du att han är pedofil? En stor andel av övergrepp på barn begås av folk som inte är pedofila. Det finns många anledningar, t.ex. lättare offer, vågar inte säga emot eller är inte lika stark fysiskt. Någon som har mycket aggression i sig och vill känna makt över någon kan förgripa sig på ett barn. 

Står det kanske i domen att man har gjort rättspsykiatrisk undersökning och kommit fram till att han är pedofil? Annars är han antagligen INTE det. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-15 19:33:26 följande:

Sluta vara så naiv! Pedofili är inget som går att bota de kan med terapi stoppa sig själva från att begå övergrepp men de kommer alltid ha kvar sin läggning. Återfallsrisken är statiskt sätt hög. Det är inte jag som förstör pedofilens liv genom att berätta det gjorde han själv när han begick övergreppet. 

Skulle du själv låta ditt barn umgås med en dömd pedofil? Skulle du vara bekväm med att låta barnet sova över när bara pappan var hemma? 

VET vi att han är pedofil? Det gör vi inte. Det är ganska vanligt att övergrepp på barn begås av människor (män oftast) som inte är pedofiler. 
    Är alla som begår sexuella övergrepp mot barn pedofiler?

Nej. En allmän missuppfattning om sexuella övergrepp mot barn är att alla förövare är pedofiler, dvs personer som har en oftast medfödd sexuell preferens för barn. Det stämmer inte ? övergrepp begås i stor utsträckning av någon i barnets närhet som inte är pedofil, någon barnet har förtroende för och är beroende av som en familjemedlem, släkting eller granne. En del förövare är ?tillfällesförövare? som inte specifikt har en sexuell dragning till barn utan begår övergrepp för att de har möjligheten, exempelvis på en resa där hen känner sig befriad från samhällets normer och kontroll. I nio av tio fall är förövaren en man, men även kvinnor förgriper sig på barn. Och ungefär en tredjedel av övergreppen begås av andra minderåriga.

childhood.se/fakta-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/

Personen blir inte mer sympatiskt för det så klart. Men det kan vara skillnad då, vad som gäller att "bota" honom. 

• AndreaBD
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-15 19:54:21 följande:
    Hade du agerat och tänkt likadant om det gällde ditt egna barn? Som nämnts flera gånger tidigare så är pedofili en avvikande sexuell läggning. Hos flera pedofiler så stannar det vid att fantisera och kanske kolla på bilder och annat övergreppsmaterial. Den här "pappan" har redan bevisat att han gått från tanke till handling vilket är ett stort steg. Återfallsrisken hos individer likt honom är väldigt stor vilket talar starkare för att han kommer återfalla i liknande brottslighet igen än att han inte kommer göra det.
    Och vi vet inte om han är pedofil. Det kan vara så enkelt att han bara är en feg person som ville känna makt. Och då faller alla dessa funderingar. 
  • AndreaBD
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-16 10:20:07 följande:
    Men sluta nu för i helvete. Antingen så försöker du bara provocera eller så är du dum i huvudet på riktigt. Det spelar ingen som helst jävla roll vilken etikett du väljer att sätta på monstret, han har de facto VÅLDTAGIT ett barn under 10 år. Eller du kanske tror att en 7 åring kan lämna sitt samtycke? Pucko.
    Och Childhood Foundation är också dum i huvudet? Ingen har pratat om samtycke eller liknande överhuvudtaget, det har inte med den här diskussionen att göra . Är du insatt i ämnet, har du utsatta barn i din närhet? Det har jag. Och därför förstår jag naturligtvis oron. Men då är det bättre att göra en realistisk riskbedömning. Och informera sig hos såna ställen som har kunskap om det. 

Det är fortfarande lite oklart om den här mannen är farlig för barn i nuläget. Visst, det är ganska sannolikt att det finns en större risk. Även om han inte skulle vara pedofil. Han kan ju också vara farlig på samma sätt som en psykiskt labil person, eller som en person som tidigare har begått någon slags våldsbrott. 
  • AndreaBD

TS, tyvärr så är detta ett mycket svårt läge. Du vet inte vad det skulle kunna orsaka om du sprider något sånt. Inte bara den mannen utan även hans barn kan få sina liv förstörda. Och tyvärr så är det inte så här enkelt att göra en riskbedömning om någon fortfarande är farlig. 

Så även om du skulle vara villig att ta ett eventuellt straff för förtal så är det inte rimligt att sprida den informationen till alla i omgivningen.

Men jag kom just på ett alternativ - hur vore det om du skriver ett litet brev till HONOM och varna honom att han bör hålla sig ifrån andras barn. T.ex. så kan ju hans barn träffa kompisar hos dem. Om han vet att någon har ögonen på honom, men inte sprider info så länge han sköter sig? Där ska man kanske vara försiktig med hur man formulerar det, ifall han ändå får för sig att anmäla dig för det. 

• AndreaBD
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-16 10:47:44 följande:
    Hoppas verkligen inte att barnen som är utsatta i din närhet är under din försorg för du verkar helt oförmögen att skydda dem.
    DU är ute efter att provocera, eller hur! Jag har ett barn som var utsatt, men i motsats till alla andra föräldrar (det var många barn som var utsatta) såg jag tecknen och konfronterade gärningsmannen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Soc.) skrev 2023-09-16 10:49:41 följande:
    Instämmer till fullo. Men detr högst sannolikt att Andrea redan är under lupp av socialen så vi får hoppas att barnen fångas upp snabbt ifall det värsta skulle inträffa.
    Men vad säger du??? Mina barn är vuxna för länge sen! Du är inte någon socialsekreterare, annars så skulle du också ha en realistisk syn på saken. 
  • AndreaBD
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-16 10:59:52 följande:
    Så nu är dina vuxna barn skadade för resten av sina liv för att du blundade för farorna och förlät förövaren eftersom han inte var pedofil, utan begår man övergrepp på små barn så behöver det faktiskt inte bero på pedofil störning utan för att man vill känna makt. Återfallsrisken är enligt AndreaBD så pass låg att det bara är att fortsätta umgås med äcklet.
    Du är faktiskt här med egen nick? Jag anmäler förstås dina inlägg. 
  • AndreaBD
    Anonym (Petra) skrev 2023-09-16 11:47:48 följande:
    Mitt hjärta går sönder, vilket trauma, stackars barn😭 vilken tur att du agerade och tog tag i det vidriga äcklet! Blev han anmäld, dömd?
    Så klart. Men egentligen är det inte så lik det här fallen, för den mannen var udd, och lätt utvecklingsstörd. 

Här har vi en gärningsman som verkar ha ett fungerande liv med fru och barn. Det är inte omöjligt att han kan vara pedofil ändå, men det är inte lika sannolikt. Om TS har domen - kanske står det vad de kom fram till, vad hans motiv var alltså? Kanske kan man bekräfta eller utesluta pedofili där? 

Det kan funka att "varna" honom att man vet. Han har ju mer att förlora än "udda" personer. Man kan också titta på om det framgår utifrån domen om han verkar kunna kontrollera sig eller inte. Om det är någon som inte kan kontrollera sig - då är det inte så mycket nytta att varna honom. En person som har pedofil läggning kan förstås inte kontrollera sig lika bra. Det finns pedofiler som aldrig begår övergrepp, men en som har gjort det tidigare skulle jag inte heller lita på. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:06:37 följande:

Försvarar man övergrepp mot barn som du och Andrea är man inte mycket bättre själv! Jag tycker det är viktigt att rätt ord används en vuxen person som våldtar barn är pedofil, punkt! 

Och om man har så dålig läsförståelse så ska man kanske inte debattera? Eller väver du in en massa osanningar med flit? 

Försvar mot övergrepp - gör ingen här.
    Pedofil - vet vi inte om han är. 
    Våldtäkt - inte enligt TS
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2023-09-16 16:57:46 följande:
    Att presentera fakta är inte detsamma som att försvara någon. Sök själv så upptäcker du att de som jobbar/forskar kring dessa frågor, (inte bara Childhood foundation) skiljer på begreppen.
    Övergrepp mot ett barn är fruktansvärt oavsett om personen lider av störningen pedofili eller om det finns annan orsak. Barnets liv blir förstört och den vuxne är en förövare oavsett men orsaken till varför personen genomfört övergreppet  är ju en viktig pusselbit för att jobba förebyggande (både i det enskilda fallet och i stort) och se till att personen inte begår nya övergrepp. För det är väl ändå det som är det viktigaste, eller hur? 

Vad är egentligen en pedofil? - ECPAT Sverige

Sexuella övergrepp mot barn ? Wikipedia

Vem blir pedofil? | Vårdfokus (vardfokus.se)

Expert: ?Pedofiler kan botas? | SVT Nyheter

?Så förstår vi pedofilerna? | SVT Nyheter

Tack....

"En majoritet av övergreppen begås av personer som inte är pedofiler"
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:56:51 följande:
     Börjar man bortförklara och tycka att det är hemskt att personen kallas pedofil försvarar kan det. 
    Det har väl inte EN ENDA person här gjort!
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 15:33:13 följande:

Hur kan du försvara sexuella övergrepp mot barn? Skulle du själv vara okej att lämna något av dina barn (när de var små) med någon som är dömd för övergrepp mot barn? 

Självklart är man pedofil om en vuxen begår övergrepp mot små barn jag ger inte ett skit för en random länk med så många felaktigheter att jag inte vet vart jag ska börja. En person som inte tänder på barn gör det inte bara för att möjligheten finns. 

Allvarligt?! Nej, självklart skulle jag inte det. Men där var inte diskussionen.

Poängen är att t.o.m. en majoritet av sexuella övergrepp mot barn begås av personer som inte är pedofiler. Nej, de gör det så klart inte för att möjligheten finns, utan t.ex.  för att det är inte lika stor risk. Ett barn kan inte försvara sig lika bra. Ett barn kan skrämmas till tystnad lättare också. En sån person är - enligt min mening - ett ännu värre svin. 

Varför kan det vara viktigt att konstatera att det kanske inte är en pedofil? För att det då inte finns samma risker. Det kanske finns risker, men kanske andra. Om man ska kunna bedöma vad det är för slags förövare, för att kunna bedöma risken, så måste man ju förstå vad han gärningsmannen är ute efter. 
  • AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:57:18 följande:
    Det är vad som står i trådstarten. 
    Verkligen inte. 
  • AndreaBD
    SmulanFnulan skrev 2023-09-16 18:46:31 följande:

Kanni sluta diskutera hårklyverier som inte har någon som helst betydelse i ts fall? Så jävla respektlös av er att fortsätta diskutera om förövaren är pedofil eller inte. Diskutera det nu VET, inte det ni tror er veta. För i helvete.

Problemet är ju att man borde veta ännu lite mera säkert hur stor risken är och vad personens motiv var när han begick tidigare brott. Då kan man bedöma bättre om det skulle räcka att varna personen att sköta sig och att hålla sig borta från andras barn, eller om det verkligen vore läge att sprida det till alla. Det senare är ju olagligt. 
  • AndreaBD
    Egon den stora skrev 2023-09-16 22:30:22 följande:
    Nej, sluta sprida det tramset. Det är inte olagligt att informera rektor eller föräldrar om att någon förgripit sig på barn. Du har fått det helt om bakfoten, eller har du själv möjligtvis något att dölja?
    Jo, och om du hade följt diskussionen, så hade du sett att det även påpekades att det är annorlunda i Sverige än i andra länder. Just i Sverige är det förtal, även om det är sant. Jag kan tänka mig att det kanske går bra att bara informera rektorn. Om man däremot informerar alla föräldrar, så är det definitivt förtal och straffbart. 
  • AndreaBD
    Egon den stora skrev 2023-09-16 22:35:51 följande:
    Det föräldrar behöver göra är att se till att barnen är säkra, inte analysera om en person som begått övergrepp mot barn är det ena eller andra.  Bättre att informera så att alla säkert vet.  Jag får uppdateringar när det flyttar in dömda personer eller om någon inom mitt postnummer döms för brott, men alla kanske inte har det så.
    Det låter iofs intressant - inte för mig, då mina barn är vuxna, men generellt. Jag är dock inte säker att det hjälper så mycket om du inte vet vem det är? Du får alltså bara veta att någon som är tidigare dömt har flyttat in i närheten, men inte vad personen heter? 

Njaa... jag kan tycka att riskbedömning är ganska användbar i såna situationer. Finns det så gott som ingen risk, så behöver man inte ta risken att orsaka en värre situation eller att bli straffad för förtal. Och jag säger inte att det inte finns risk just här, det har vi fortfarande inte tillräckligt med information för att kunna bedöma säkert. 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil