• Sunflora

Förälder i klassen är pedofil

Vet du det här till 100%? Jag hade anmält till socialen, pratat med rektor och barnets lärare samt alla föräldrar i klassen. Det är jätteviktigt att alla berörda vet så mannen inte lämnas ensam med något barn. Ser att vissa nämner förtal, jag skulle gladeligen bli dömd för förtal om det innebar att jag räddade ett barn från sexuella övergrepp. 

• Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 08:39:23 följande:
    Vistas på skolan  bland barnen och vara med på lektioner och aktivieter?

Föräldrar ska inte vara på skolan under skoltid. De skolor som jag arbetade på fick föräldrar inte komma och gå som de kände för utan de fick gå till expeditionen och anmäla sig och sitt ärende. Sen tog jag kontakt med klassläraren. 
    Och aktiviteter, vilka då? Vilka följer föräldrar med på? Jag har två barn, det ena går i 6:an och det andra har gått ut grundskolan. Jag har inte varit med på någon aktivitet. Det jag har varit med på är utvecklingssamtal och föräldramöte. 

Hur mycket jag än ogillar pedofiler så är det inte ok att berätta för allt och alla hur som helst. Om man känner att man absolut måste lyfta det så får man ta det med rektorn. Och anonymt - nej! Antingen står man för det man har fått reda på eller så håller man tyst. 

En sak som du inte har tänkt på när du skrev ditt tips är barnet till mannen. Det barnet är oskyldigt. Att sprida ut till hela skolans personal om vad han är dömd för kommer att komma ut till eleverna förr eller senare och då kommer det stackars barnet att råka mest illa ut!
    Mina barn har haft skolutflykter där föräldrar följer med de har t.ex varit på Birka, olika museum och haft skogsutflykter. Min äldstas klass samlar också in pengar till klassresa och det har skett tillsammans med föräldrar och barnen (Utanför skoltid) 

Jag tycker det är hemskt att de finns de som bara står och tittar på och inte anser att det inte är deras ansvar att barn blir utsatta för sexuella övergrepp fast det enkelt hade kunnat förhindras. Hade du varit lika okej med det om det var ditt barn som riskerade att bli våldtagen? 
  • Sunflora
    Xenia skrev 2023-09-15 11:46:12 följande:
    Ja, om man är beredda att betala priset så... Ibland krockar lagen och ens moral.

"Gör vad du vill och betala för det" (dvs ta konsekvenserna) lär vara ett spanskt ordspråk.
    Det är jag absolut till 100% jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om ett barn blev utsatt för övergrepp och jag hade kunnat stoppa det. Sen är lagen åt helvete man måste få sprida saker som är sant. (Jag vet att man inte får det och jag tycker det är fel) 
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 12:13:34 följande:
    Har man inte begärt in utdrag ur polisregistret när dessa föräldrar följer med?
    Jag får inte vistas i lokalen där vi har träningar för ungdomar utan att ha lämnat in ett. Så jag ser inte det som en svårighet. 

Självklart vill jag inte att mina barn råkar illa ut. Men en våldtäktsman kan finnas på cykelbanan på väg till barnets fotbollsträning likaväl som en förälder på skolan i så fall. 
    Jag vill inte heller att pedofiler ska traska runt i samhället hur som helst. Men livet är inte svart eller vitt. I det här fallet finns det ett barn som kommer att råka illa ut om folk börjar prata om det. Och var inte poängen att skydda barnen?

Nej, naturligtvis inte något sådant har jag aldrig hört talas om. Jag har aldrig hört talas om att någon behövt lämna in ett intyg för att hjälpa till vid träningar de kräver ju att föräldrar är engagerade. 

Självklart kan barnen råka illa ut när och var som helst men att lämna barnet tillsammans med någon som man vet är pedofil är en risk jag inte är villig att ta. 

Pedofilens barn måste socialen omhänderta eller ge mamman ensam vårdnad. Barnet får gärna komma hem till mig och leka jag dömer inte barnet överhuvudtaget och det hoppas jag att ingen annan gör heller. 

• Sunflora
    Anonym (?) skrev 2023-09-15 13:11:43 följande:
    Du utsätter hans barn för övergrepp om du sprider detta. Det kan du leva med?
    Hur skulle jag utsätta barnet för övergrepp menar du? Det barnet är det barn jag är mest orolig för och det är de barn som har stört risk att bli sexuellt utnyttjad. Behövs det hade jag ställt upp som jour/familjehem tills de kunde lösa situationen hemma. 
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 13:30:24 följande:
    Det är lag på att lämna in utdrag ur polisregistret om man engagerar sig i föreningsliv mot barn. I klubben där jag är engagerad tar vi in utdrag på alla -  även ungdomstränarna som är 16!
    Tränarna ja, inte föräldrar som hjälper till några gånger  per termin. 
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-09-15 13:33:03 följande:

Förstår du verkligen inte hur du utsätter barnet för övergerpp???

Genom att sprida informationen om barnets pappa till alla du anser behöva veta så kommer barnet att bli utsatt av andra barn och vuxna som får reda på det. Barnet kommer att bli behandlat som spetälsk och utsatt för mobbing. 

Vad bor du på för ställe där alla behandlar ett barn som troligtvis blivit utsatt för sexuella övergrepp som spetälsk? Det låter som ett vidrigt ställe att bo på hade det varit jag hade jag flyttat. 
  • Sunflora
    LFF skrev 2023-09-15 13:36:06 följande:
    Det gör vi varje år, även jag som "bara" är kassör och egentligen inte har någon direkt koppling till barnen i träningssammanhang. 

Nej, socialen måste inte omhänderta en pedofils barn om inte övergrepp skett mot barnet. Man är inte förbjuden att ha barn bara för att man är en sexualförbrytare. 

Jag pratar om föräldrarna som hjälper till några gånger per termin inte tränarna och de som är engagerade i styrelsen. Alla föräldrar förväntas hjälpa till om barnet spelar fotboll t.ex så en sådan regel skulle innebära att samtliga föräldrar lämnar in utdrag. 

Jag vet att socialen är urusel men det har blivit bättre sen Lilla hjärtat och man måste försöka och göra sitt bästa för barnet oavsett vilka man har emot sig det är ens skyldighet som medmänniska. 

• Sunflora
    Anonym (Casanova) skrev 2023-09-15 14:20:30 följande:
    Jojo... Men man får ju även passa sig så att man som "medmänniska" inte gör mer skada än nytta.

Att släppa lös dig på "fallet" känns ju som att släppa en kärnvapenbomb på en myrstack för att bli kvitt den. Myrstacken försvinner men skadeverkningarna på omgivningen blir inte obetydlig.

Du har ju redan anklagat honom för att "troligtvis" begå sexuella övergrepp på sina barn. Trots att du inte har en aning om något alls...

Sluta vara så naiv! Pedofili är inget som går att bota de kan med terapi stoppa sig själva från att begå övergrepp men de kommer alltid ha kvar sin läggning. Återfallsrisken är statiskt sätt hög. Det är inte jag som förstör pedofilens liv genom att berätta det gjorde han själv när han begick övergreppet. 

Skulle du själv låta ditt barn umgås med en dömd pedofil? Skulle du vara bekväm med att låta barnet sova över när bara pappan var hemma? 

• Sunflora
    Elin P skrev 2023-09-15 13:47:39 följande:
    Ja antagligen blir ju barnet helt utfryst i skolan och ingen kommer att få leka med barnet ifall alla vet. Det är därför jag menar att de kommer att få lov att flytta och det kan bli ännu värre för barnet då.
    Barnet skulle få komma hem till oss och leka i den situationen men mitt barn skulle inte få gå hem till dem. Barnen kan också leka i skolan och utomhus om det andra barnets mamma är med (bara inte pappan är närvarande) 
  • Sunflora
    AndreaBD skrev 2023-09-16 10:03:40 följande:
    VET vi att han är pedofil? Det gör vi inte. Det är ganska vanligt att övergrepp på barn begås av människor (män oftast) som inte är pedofiler. 
    Är alla som begår sexuella övergrepp mot barn pedofiler?

Nej. En allmän missuppfattning om sexuella övergrepp mot barn är att alla förövare är pedofiler, dvs personer som har en oftast medfödd sexuell preferens för barn. Det stämmer inte ? övergrepp begås i stor utsträckning av någon i barnets närhet som inte är pedofil, någon barnet har förtroende för och är beroende av som en familjemedlem, släkting eller granne. En del förövare är ?tillfällesförövare? som inte specifikt har en sexuell dragning till barn utan begår övergrepp för att de har möjligheten, exempelvis på en resa där hen känner sig befriad från samhällets normer och kontroll. I nio av tio fall är förövaren en man, men även kvinnor förgriper sig på barn. Och ungefär en tredjedel av övergreppen begås av andra minderåriga.

childhood.se/fakta-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/

Personen blir inte mer sympatiskt för det så klart. Men det kan vara skillnad då, vad som gäller att "bota" honom. 

Hur kan du försvara sexuella övergrepp mot barn? Skulle du själv vara okej att lämna något av dina barn (när de var små) med någon som är dömd för övergrepp mot barn? 

Självklart är man pedofil om en vuxen begår övergrepp mot små barn jag ger inte ett skit för en random länk med så många felaktigheter att jag inte vet vart jag ska börja. En person som inte tänder på barn gör det inte bara för att möjligheten finns. 

• Meddelande borttaget
  • Sunflora
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 16:19:47 följande:
    Var det en våldtäkt det rörde sig om? 
    Ja, precis. 
    Xenia skrev 2023-09-16 16:19:51 följande:
    Vem har försvarat övergrepp? Ingen! Som sagt: FÖRKLARA ÄR INTE SAMMA SOM ATT FÖRSVARA

Men du är en mobbare som använder invektiv när du inte har några sakargument.

Nej, man behöver inte ha den pedofila läggningen för att man våldtar barn. Jag skrev ju att det är lika illa för offret. Det är viktigt att använda rätt terminologi.

Men du tycker det är viktigare att få skälla ut folk som vågar påpeka fakta. Du är tydligen så känslostyrd att du inte kan ta till dig fakta.
    Hellre en mobbare än en person som tycker pedofili är helt okej! Börjar man bortförklara och tycka att det är hemskt att personen kallas pedofil försvarar kan det. Rätt termologi är pedofil, det är fakta. punkt!!! Det är inte så att alla sitter på en inneboende vilja att våldta barn och allt som krävs är lite alkohol och att tillfälle ges. Våldtar man ett barn måste det ha varit något man velat hela tiden. 
  • Sunflora
    Anonym (?) skrev 2023-09-16 16:22:10 följande:
    I TS fall har ingen våldtäkt skett, såvida inte TS skrivit fel.
    Det är vad som står i trådstarten. 
  • Sunflora
    Anonym (S) skrev 2023-09-16 16:57:46 följande:
    Att presentera fakta är inte detsamma som att försvara någon. Sök själv så upptäcker du att de som jobbar/forskar kring dessa frågor, (inte bara Childhood foundation) skiljer på begreppen.
    Övergrepp mot ett barn är fruktansvärt oavsett om personen lider av störningen pedofili eller om det finns annan orsak. Barnets liv blir förstört och den vuxne är en förövare oavsett men orsaken till varför personen genomfört övergreppet  är ju en viktig pusselbit för att jobba förebyggande (både i det enskilda fallet och i stort) och se till att personen inte begår nya övergrepp. För det är väl ändå det som är det viktigaste, eller hur? 

Vad är egentligen en pedofil? - ECPAT Sverige

Sexuella övergrepp mot barn ? Wikipedia

Vem blir pedofil? | Vårdfokus (vardfokus.se)

Expert: ?Pedofiler kan botas? | SVT Nyheter

?Så förstår vi pedofilerna? | SVT Nyheter

Fakta är att man är pedofil om man våldtar barn att börja säga något annat är att förminska händelsen. Men om vi går på din linje, skulle du vara helt okej med att lämna ditt barn ensam med någon som bara begått övergrepp mot barn? För är personen inte pedofil är det ju lugnt enligt dig. Hemskt att förskolan diskriminerar som de gör nu, de som begår övergrepp mot barn ska visst få jobba där för vem säger att de är pedofiler?! 
  • Sunflora
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 17:14:15 följande:
    Du debatterar ohederligt, du är extremt klandervärd i ditt beteende. 
    Du tror att det är till din fördel att slänga dig med starkt känsloladdadade skällsord, som för att skrämmas. 
    Likt folk förr blev kallade rasister för att de påtalade fakta. 

Nä skämmes på dig. 
    Och skäms, skäms på förskolan som diskriminerar de som begår övergrepp mot barn. De ska givetvis få jobba där och vara ensamma med barnen för de är minsann inte pedofiler. Du kanske kan anställa dem som barnvakt för att väga upp? 
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil