Bakabulle90 skrev 2023-05-30 21:17:22 följande:
Jag tror mest folk utgår ifrån att man helst vill ha både och, och eftersom ni har en pojke så antar alla att ni önskar er en flicka. men enligt statistik så har du ändå lite rätt i att söner är mindre önskvärt (eller hur man ska uttrycka sig på ett smidigt sätt?) då det är större chans att man väljer att skaffa ett tredje barn om man har två pojkar, jämfört med om man har två flickor. I västvärlden alltså, nästan överallt i världen i övrigt, så är det tvärtom.
jag har själv en av varje. Innan barn så trodde jag att jag bara önskade mig flickor. Min första vart en flicka, andra vart en pojke. Och jag kan bara säga att kärleken till ens barn spelar könet ingen som helst roll. Men jag tycker det är lite roligare med en son.. jag har alltid trott att det roliga med barn är att köpa gulliga klänningar och borsta hår. Men nej! det roligaset med barn är att få uppfostra kloka individer och då tycker jag framförallt det är kul att få uppfostr en pojke till en god människa.
Det är ju jättetrist dock att det ska vara så, att ett kön ses som mindre önskvärt. Vi ville ha ett syskon till vår son, vilket inte var en självklarhet eftersom det tog ett tag innan han kom. Men det var drömmen, att de fick vara två.
Det knyter sig oclså i min mage när jag hör att folk ser pojkar som mindre önskvärda. Min son är den finaste, mjukaste, kramigaste lilla människa jag nånsin mött, som är snäll mot alla. Att nån skulle se en flicka som mer önskvärd bara pga kön känns helt bisarrt.