• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (Döttrar)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 20:52:42 följande:
    Känns som att man lägger väldigt mycket i just den delen. Dottern kanske inte vill ha barn eller såhittar hon ingen man att skaffa dem med i tid.

Kan säga att jag pratade en hel del med min svärmor när jag var gravid första gången med, på ett vis var det nästan enklare än med min mamma eftersom mamma lätt oroar sig för allt plus att det kändes nästan för privat. Med svärmor blev det annorlunda.
    Ja det är såklart väldigt individuellt. Jag delade ingenting med min svärmor ang graviditet dels för att hon inte visade något vidare intresse och för att jag står väldigt nära min mamma. 
    Men jag tror mkt av det hänger på det. Sen har jag vänner som endast har döttrar där de fått den omvända reaktionen, att det vore ju skoj, speciellt för pappan om han fick en son..
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:57:30 följande:
    Ja det är såklart väldigt individuellt. Jag delade ingenting med min svärmor ang graviditet dels för att hon inte visade något vidare intresse och för att jag står väldigt nära min mamma. 
    Men jag tror mkt av det hänger på det. Sen har jag vänner som endast har döttrar där de fått den omvända reaktionen, att det vore ju skoj, speciellt för pappan om han fick en son..
    Jag står jättenära mamma, vi hörs otroligt ofta. Men det blev ändå nästan obekvämt att prata graviditet med henne, så jag var tacksam för min svärmor då. 
  • BeautifulLiz
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:50:23 följande:

Klart man kan men det blir ju inte på samma sätt. Din son kommer inte bära barnet. Sen kanske du blir nära din svärdotter men hon har ju ev sin mamma.

Det där ligger i dåtid för mig.
    Jag är väldigt nära båda föräldrarna till mina barnbarn.  Hjärta

Jag är inte här för att bråka eller så, jag vill bara tala om hur fint det faktiskt kan bli när man står nära både sina barn och deras respektive.

Är väldigt tacksam för min svärdotter, min son kunde inte valt en bättre fru eller mor till sina barn.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Tvärtom för mig)
    Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:36:05 följande:

Beter sig män likadant när du säger det?
    jag tänker att folk överlag tänker att det är lättare att känna koppling till ett barn av samma kön som en själv. Mammor hoppas ofta på en liten flicka, och pappor på en son att spela fotboll med.
    I verkligheten blir det ofta tvärtom när barnen kommer, pojkar är ofta mammiga och flickor blir pappas lilla ögonsten de måste skydda från världen.

Det är ett tufft samhälle för flickor att växa upp i med allt hemskt män utsätter dem för och som man som mamma vill skydda dem emot men det är ett enormt ansvar att uppfostra vettiga män som inte beter sig som en stor del av tidigare generationer, att tex lära dem ta hand om sig själva och behandla alla med respekt och acceptera ett nej.

Jag önskade en fotbollstjej men fick en kille som inte gillar fotboll. Det spelar ingen roll egentligen men det är lite roligt att det blev så. Det viktigaste i slutändan är att barnen får växa upp och bli vad de vill utan massa krav p g a det kön de har.

Det finns tyvärr massa hemskt när man har pojkar också. Det är mycket större risk för pojkar att utsättas för brott än för tjejer. De flesta brott begås av män och tyvärr är även de flesta brottsoffer också män. Jag tror jag hade oroat mig mindre om jag haft tjejer istället för pojkar för tjejer har inte samma krav på sig att vara macho. Macho-idealet leder en hel del pojkar in i farliga situationer.
  • Bakabulle90

Jag tror mest folk utgår ifrån att man helst vill ha både och, och eftersom ni har en pojke så antar alla att ni önskar er en flicka. men enligt statistik så har du ändå lite rätt i att söner är mindre önskvärt (eller hur man ska uttrycka sig på ett smidigt sätt?) då det är större chans att man väljer att skaffa ett tredje barn om man har två pojkar, jämfört  med om man har två flickor. I västvärlden alltså, nästan överallt i världen i övrigt, så är det tvärtom. 

jag har själv en av varje. Innan barn så trodde jag att jag bara önskade mig flickor. Min första vart en flicka, andra vart en pojke. Och jag kan bara säga att kärleken till ens barn spelar könet ingen som helst roll. Men jag tycker det är lite roligare med en son.. jag har alltid trott att det roliga med barn är att köpa gulliga klänningar och borsta hår. Men nej! det roligaset med barn är att få uppfostra kloka individer och då tycker jag framförallt det är kul att få uppfostr en pojke till en god människa. 

• Anonym (herregud)

Men ser du inte TS, att folk är lika goda kålsupare åt alla håll? Folk klagar på att pojkar är bråkiga och jobbiga. Folk klagar på tjejer här i tråden också att de är jobbiga, vänta till tonåren och BLA BLA BLA. Du verkar missa alla som skriver att de inte ville ha tjejer och hur jobbiga de är. Det blir pajkastning åt alla håll och alla vill försvara sitt genom att ge igen. Tro mig, får du två flickor får du höra det också, att nog önskade ni väl en son. 

• Anonym (Frida)

Ärligt talat tycker jag att pojkar är så mycket tråkigare än flickor. De allra flesta flickbarn jag känner är smarta, påhittiga, är intresserade av allt möjligt både typiskt "killiga" grejer som typ superhjältar och sport till typiskt "tjejiga" grejer såsom att pyssla och djur. 
    Pojkbarnen däremot är högljudda, stökiga, har dåligt ordförråd, slåss, tycker bara om att springa runt och brottas eller knuffas. Ja tjejerna har helt enkelt mycket mer personlighet och är roligare att vara med! 
    Tror att det är biologiskt faktiskt, pojkar föds med massa testosteron som de måste ta ut någonstans och då blir det såklart genom att springa runt och slåss. 

I vuxen ålder tycker jag dock att män och kvinnor är lila trevliga att ungås med. Så bara man orkar genomlida de första 20 åren med sina söner kam det nog va trevligt! 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Bakabulle90 skrev 2023-05-30 21:17:22 följande:

Jag tror mest folk utgår ifrån att man helst vill ha både och, och eftersom ni har en pojke så antar alla att ni önskar er en flicka. men enligt statistik så har du ändå lite rätt i att söner är mindre önskvärt (eller hur man ska uttrycka sig på ett smidigt sätt?) då det är större chans att man väljer att skaffa ett tredje barn om man har två pojkar, jämfört  med om man har två flickor. I västvärlden alltså, nästan överallt i världen i övrigt, så är det tvärtom. 

jag har själv en av varje. Innan barn så trodde jag att jag bara önskade mig flickor. Min första vart en flicka, andra vart en pojke. Och jag kan bara säga att kärleken till ens barn spelar könet ingen som helst roll. Men jag tycker det är lite roligare med en son.. jag har alltid trott att det roliga med barn är att köpa gulliga klänningar och borsta hår. Men nej! det roligaset med barn är att få uppfostra kloka individer och då tycker jag framförallt det är kul att få uppfostr en pojke till en god människa. 

Det är ju jättetrist dock att det ska vara så, att ett kön ses som mindre önskvärt. Vi ville ha ett syskon till vår son, vilket inte var en självklarhet eftersom det tog ett tag innan han kom. Men det var drömmen, att de fick vara två.

Det knyter sig oclså i min mage när jag hör att folk ser pojkar som mindre önskvärda. Min son är den finaste, mjukaste, kramigaste lilla människa jag nånsin mött, som är snäll mot alla.  Att nån skulle se en flicka som mer önskvärd bara pga kön känns helt bisarrt. 

• Anonym (pojkmamma)

för att dom är vidriga

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 21:24:09 följande:

Ärligt talat tycker jag att pojkar är så mycket tråkigare än flickor. De allra flesta flickbarn jag känner är smarta, påhittiga, är intresserade av allt möjligt både typiskt "killiga" grejer som typ superhjältar och sport till typiskt "tjejiga" grejer såsom att pyssla och djur. 
    Pojkbarnen däremot är högljudda, stökiga, har dåligt ordförråd, slåss, tycker bara om att springa runt och brottas eller knuffas. Ja tjejerna har helt enkelt mycket mer personlighet och är roligare att vara med! 
    Tror att det är biologiskt faktiskt, pojkar föds med massa testosteron som de måste ta ut någonstans och då blir det såklart genom att springa runt och slåss. 

I vuxen ålder tycker jag dock att män och kvinnor är lila trevliga att ungås med. Så bara man orkar genomlida de första 20 åren med sina söner kam det nog va trevligt! 

Hahaha nej. Min son skulle motbevisa dig på en sekund. Mild, kramig och älskar både sina bilar, sin docka och sitt leksakskök. 

Tror en hel del av vad du beskriver också är föräldrar. En tjej som är killig och gillar typiska kill-leksaker uppmjntras somen tuff tjej. Killen som leker med dockor och är mjuk blir retad och föräldrar kommenterar. På det viset har tjejer mer frihet i sina uttryck än killar.

De stökigaste på förskolan vi har har för övrigt varit tjejer, som både bitits och klösts.Testosteronnivåer hos småbarn är väl för övrigt lika hög hos båda könen?

Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?