• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 10:36:54 följande:
    Jo - men det är enklare sagt än gjort att bara strunta i folk. Om man bara kunde det vore det ju aldrig problem med folk som retas, säger elakheter eller är oempatiska. Jag tycker det är jobbiga kommentarer, eftersom man ibland verkligen känner hur syyyynd de tycker det är om en. Jag vill inte ha de känslorna mot mig liksom.
    Jag kan förstå att det är irriterande men varför bry sig så mycket om vad andra tycker? Det enda viktiga är vad du själv tycker och som jag förstod det så är du glad över en pojke till. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker som en själv och som kommer med kommentarer och då får man lite på sin egen känsla man har och känna trygghet i det. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 10:34:34 följande:
    Jo - kanske - men det känns ju helt galet det med. Stackars stackars mig som får två barn. Gemene man kan vara tyst.

Den här iden om att det finaste är en av varje är ju helt befängd. 
    Ja jag menade inte att det var bättre på något sätt utan att det kan finnas en annan anledning till varför de säger så än att det beror på att det är just en pojke. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:35:50 följande:

Detta kan bero på att Sverige hör och häpna är ett sexistiskt land , för är du pojke eller man i Sverige står du lägre i kurs , så det där med jämställdhet är dravel.

Trösten i allt detta är dock att fler och fler tycks inse hur det ligger till , och då menar jag på forum som familjeliv eller Flashback , sedan har jag lite smått börjat höra folk säga detsamma också , och då har det inte sällan varit kvinnor själva som tycker det har gått överstyr. 

Sedan tycker jag att är nu könet på barnet så viktigt så har man två alternativ , byt inställning eller skaffa inte barn. 

Missade du historieundervisningen i skolan eller? Män har under alla tider i Sverige stått högre i kurs än kvinnor. Kvinnor fick förr i tiden inte ens utbilda sig. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:35:50 följande:

Detta kan bero på att Sverige hör och häpna är ett sexistiskt land , för är du pojke eller man i Sverige står du lägre i kurs , så det där med jämställdhet är dravel.

Trösten i allt detta är dock att fler och fler tycks inse hur det ligger till , och då menar jag på forum som familjeliv eller Flashback , sedan har jag lite smått börjat höra folk säga detsamma också , och då har det inte sällan varit kvinnor själva som tycker det har gått överstyr. 

Sedan tycker jag att är nu könet på barnet så viktigt så har man två alternativ , byt inställning eller skaffa inte barn. 

Flashback är ingen referens som du borde förlita dig på
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:45:22 följande:
    Jag vet mycket väl hur det har varit , men idag är läget ett annat. Och det har du bevisligen missat. Tycker du kan passa på att förklara varför ts behöver starta en sån här tråd öht 
    Nej det är uppenbart att du inte alls vet hur läget är idag.
    Idag är det fortfarande inte jämställt bland könen i Sverige. Trots att kvinnor i Sverige i högre utsträckning tar examen från universitet än män har män fortfarande högre lön för samma tjänst och erfarenhet.

Du hänger nog för mycket på Flashback, du borde utbilda dig och leva i den riktiga världen. Du verkar helt frånkopplad från verkligheten. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:45:22 följande:
    Jag vet mycket väl hur det har varit , men idag är läget ett annat. Och det har du bevisligen missat. Tycker du kan passa på att förklara varför ts behöver starta en sån här tråd öht 
    Dessutom så är pojkar det man vill ha i många länder runtom i världen och flickfoster aborteras därför i högre utsträckning än pojkfoster. Sverige är ett av fåtal länder där man sett att man möjligen önskar flickor i högre utsträckning. Så om man ska få den här tråden att handla om jämställdhet så är det snarare så att pojkar är högre i kurs generellt i världen- Trots att det är 2023. Alltså precis som det varit i urminnes tider. 

Jag tror på riktigt att du bor under en sten. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 13:20:27 följande:
    Jag kan förstå att det är irriterande men varför bry sig så mycket om vad andra tycker? Det enda viktiga är vad du själv tycker och som jag förstod det så är du glad över en pojke till. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker som en själv och som kommer med kommentarer och då får man lite på sin egen känsla man har och känna trygghet i det. 
    Därför att jag är människa och reagerar på folks kommentarer. Det gör ju de flesta. Om nån tex klippt en kort frisyr och nästan bara möts av ?ja jag tycker ju långt hår är finare då men alla kan ju inte ha det? så tror jag många ändå känner det inombords som en negativ känsla, även om man själv tycker sin frisyr är fin. Att aldrig ta åt sig eller beröras av folks bemötanden av en kräver att man är extremt stark ändå, och människor är sällan det konsekvent och alltid.

Det känns därför ändå bara så jäkla trist att få sånt bemötande.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 14:01:08 följande:
    Dessutom så är pojkar det man vill ha i många länder runtom i världen och flickfoster aborteras därför i högre utsträckning än pojkfoster. Sverige är ett av fåtal länder där man sett att man möjligen önskar flickor i högre utsträckning. Så om man ska få den här tråden att handla om jämställdhet så är det snarare så att pojkar är högre i kurs generellt i världen- Trots att det är 2023. Alltså precis som det varit i urminnes tider. 

Jag tror på riktigt att du bor under en sten. 
    Fast nu gällde  ju min tråd Sverige och bemötanden här.

Även om män fortsatt har högre lön än kvinnor också, så är det ändå så i min upplevelse att jag möts av nån (för mig ovälkommen) sympati att stackars mig som inte fick en flicka nu. Och det reagerar jag, och tydligen även andra, på.
  • Anonym (därför)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 14:22:02 följande:

jag går ur denna diskussion med dig , jag kan inte prata med någon som är fullkomligt hjärntvättad av svensk samhällets propaganda som du är , och ja , det är tack vare människor som du som svenska samhället ser ut som det gör. 

dessutom skrev du ju nu själv att flickor är möjligen mer önskvärda än pojkar i Sverige , så på den punkten tycks vi trots allt vara eniga

sedan tror jag vi pratar om lite olika saker möjligen , du pratar mer om formella rättigheter och jag mer om hur jag upplever att båda könen ses av många människor ute i samhället ( som tråden handlade om ursprungligen ) 

Och jag är helt med dig vad gäller att tex kvinnor generellt har lägre lön än män , det är i mina ögon helt galet. Detsamma gäller situationen ute i världen tex stora delar Afrika så behandlas flickorna som djur med könsstympning och annat 

Går inte att resonera med feminister, de är så totalt hjärntvättade att det är som att snacka med en vägg, de repeterar bara samma gamla propaganda om och om igen och diskussionerna går bara runt runt i cirklar.
  • ellibell
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 14:45:30 följande:
    Fast nu gällde  ju min tråd Sverige och bemötanden här.

Även om män fortsatt har högre lön än kvinnor också, så är det ändå så i min upplevelse att jag möts av nån (för mig ovälkommen) sympati att stackars mig som inte fick en flicka nu. Och det reagerar jag, och tydligen även andra, på.
    Det handlar ju om att man förväntas vilja ha en av varje. Och att man som mamma förväntas vilja ha en dotter. Det handlar inte om att folk tycker pojkar är värda mindre.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?