• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (M)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 17:25:35 följande:
    Hahaha, du har inte upplevt tonårsbarn va?

Killar är rena semestern jämfört med tjejer i den åldern.
    Håller med.. 
  • Anonym (Pojkmamman)

Jag har faktiskt inte träffat nån med den inställningen. Vi har två pojkar och det blir inga fler barn. Vi är överlyckliga att vi ens fick levande barn! Det enda vi märkt är att folk tycker vi är för gamla, men det är ju inget att göra åt. Vi var så gamla som vi var när vi fick barn.
    Som med allt folk vräker ur sig så beror det på att de inte tänker först. Och då får man fräsa ifrån själv så de inser hur dumt det blev.
    Var glad för dina pojkar du!

• Anonym (Fyra döttrar)

Jag har fyra döttrar och är jätteglad för det. Jag upplevde det motsatta så jag undrar om det du känner är att man SKA vilja ha båda könen och typ bli besviken annars.
    Folk verkade tycka att blir det inte lite tjatigt och alltför mycket glitter och prinsessor hemma hos er När tjej tre och fyra kom. Det är förvisso väldigt tjejigt hemma hos oss i den traditionella bemärkelsen tjejigt för de har alla varit sådana. Mycket mer så än vad jag själv som mamma någonsin varit. jag har typ aldrig haft på mig klackskor och sminkar mig knappt. Men, jag är supernöjd med 4 tjejer! Jag har aldrig varit ledsen eller besviken eller önskat mig något annat.

• Anonym (Inio)
    Anonym (Fyra döttrar) skrev 2023-05-30 20:13:28 följande:

Jag har fyra döttrar och är jätteglad för det. Jag upplevde det motsatta så jag undrar om det du känner är att man SKA vilja ha båda könen och typ bli besviken annars.
    Folk verkade tycka att blir det inte lite tjatigt och alltför mycket glitter och prinsessor hemma hos er När tjej tre och fyra kom. Det är förvisso väldigt tjejigt hemma hos oss i den traditionella bemärkelsen tjejigt för de har alla varit sådana. Mycket mer så än vad jag själv som mamma någonsin varit. jag har typ aldrig haft på mig klackskor och sminkar mig knappt. Men, jag är supernöjd med 4 tjejer! Jag har aldrig varit ledsen eller besviken eller önskat mig något annat.

Samma sak där. Man ska vara tacksam för det man får. Får man fyra pojkar är man glad för det.  Får man fyra tjejer är man glad för det. Får man en av varje är man glad för det...
  • BeautifulLiz
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 17:39:24 följande:

Hade missat ditt inlägg men vad kul att höra från nån som dig bland alla som hävdar att en farmor inte kommer få en bra kontakt med barnbarnen.

Jag hade en jättefin kontakt med farmor och farfar som var extra barnvakter åt mig som liten (vi bodde nära) och jag besökte dem regelbundet tills de gick bort. Min man hr fortfarande regelbunden kontakt med sin farfar och och min pappa tog som sagt hand om farmor och farfar hela deras ålderdom och roddade med precis allt för dem. 

Jag ser mina barns farmor och farfar som viktiga i deras liv, varför skulle de inte vara det liksom? 

Det är klart att farmor och farfar är lika viktiga.
    Ta det bara lugnt och se fram mot din andra pojke!

{#emotions_dlg.flower}
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Döttrar)

Kan det hänga ihop med att en dag bli mormor? Kunna dela den upplevelsen på ett annat sätt med sin dotter än med en son?

• BeautifulLiz
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:43:39 följande:

Kan det hänga ihop med att en dag bli mormor? Kunna dela den upplevelsen på ett annat sätt med sin dotter än med en son?

Varför skulle man inte kunna dela det med sin son?
    Eller för den delen sin svärdotter?
    Eller båda två för den delen.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Döttrar)

Klart man kan men det blir ju inte på samma sätt. Din son kommer inte bära barnet. Sen kanske du blir nära din svärdotter men hon har ju ev sin mamma.

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:43:39 följande:

Känns som att man lägger väldigt mycket i just den delen. Dottern kanske inte vill ha barn eller såhittar hon ingen man att skaffa dem med i tid.

Kan säga att jag pratade en hel del med min svärmor när jag var gravid första gången med, på ett vis var det nästan enklare än med min mamma eftersom mamma lätt oroar sig för allt plus att det kändes nästan för privat. Med svärmor blev det annorlunda.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:50:23 följande:

Klart man kan men det blir ju inte på samma sätt. Din son kommer inte bära barnet. Sen kanske du blir nära din svärdotter men hon har ju ev sin mamma.

Eller så blir dottern som mig som tyckte det var bekvämare att prata med svärmor än med mamma.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?