• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (......)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 09:46:39 följande:

Personlige tycker jag pojkar bara är bråkiga och tråkiga egoister. Flickor är mysigare, roligare och mer empatiska.

De blir väl vad du uppfostrar dom till
  • Anonym (Maria)

Känner jag inte igen och jag skulle nog mest reagera efter din reaktion, om du verkar glad så skulle det göra mig glad. Och en del kvinnor föredrar ju söner.

Men kanske behövs det mer flickor med tanke på att en del klagar att det är så ont om dem och mansöverskott.

• Anonym (!!!)
    Anonym (......) skrev 2023-05-31 16:49:32 följande:
    De blir väl vad du uppfostrar dom till
    Skitsnack. Det finns skillnader mellan könen. Jag har inte uppfostrat några..
  • Anonym (SJ)

jag har två döttrar och väntar nu en son. Folk säger antar att det ska bli kul att det blir en pojk den här gången, vad kul att du ska få en pojk nu eftersom du har två flickor. 

Helt ärligt så bryr jag mig inte vad det är för kön. För könet på barnet avslöjar ju inte vem barnet blir sen. I det land vi lever så har barnen ändå den möjlighet att kunna vara den som den vill vara eller kan bli det den vill. 

• Anonym (Lika mycket värda)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 16:12:58 följande:
    Ja lite så känner jag med , tragiskt men sant 

Sedan människor som inte vill förstå har jag heller inte tid med , som du säger , totalt lönlöst att föra en diskussion med dem 
    Jag har ej läst igenom alla kommentarer men vill bara säga att den riktiga feminismen är någonting bra. Väldigt bra. Den har utvecklat kvinnans samhälle mycket, kvinnans rättigheter och jämställdhet. Tyvärr är inte feminismen vad den en gång var och stod för. Det finns (extremister) som med allt annat. Extremister går sällan att ha vettiga diskussioner med. Tänk på det
  • Anonym (Lika mycket värda)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 08:21:44 följande:
    Ja, det känns så otroligt roligt att han ska få ett syskon. Två små frön som får dela lekar och minnen. Det gör mig glad. Min son är precis som din, en människa jag älskar mer än jag kan sätta ord på. Han är verkligen helt fantastisk. 

Att jag också hört att många brödrapar blir väldigt tighta och är vänner vidare i livet känns också kul, även om det såklart inte är en garanti. Men att de kommer ha någon att vända sig till som de vuxit upp med och har en lång gemensam historia  med känns så bra.
    Förstår dig precis. Underbart!! Tänk såhär också att barn går att forma ganska mycket till det man vill. Ska göra allt jag kan för att uppfostra mina barn till att familjen är det viktigaste som finns och skapa starka kärleksfulla band då har man gjort allt man kan <3 bry dig inte om negativa kommentarer. Skit I dem! Dina barn är dina barn va fan spelar kön för roll. Finns människor som inte ens kan få barn :( kram till dig! P.S läs/bry dig inte om alla negativa kommentarer i denna tråden!
  • Anonym (M)
    Anonym (SJ) skrev 2023-05-31 21:25:47 följande:

jag har två döttrar och väntar nu en son. Folk säger antar att det ska bli kul att det blir en pojk den här gången, vad kul att du ska få en pojk nu eftersom du har två flickor. 

Helt ärligt så bryr jag mig inte vad det är för kön. För könet på barnet avslöjar ju inte vem barnet blir sen. I det land vi lever så har barnen ändå den möjlighet att kunna vara den som den vill vara eller kan bli det den vill. 

Det var samma sak för mig när jag väntade en son efter två döttrar, alla sa ?Vad kul med en pojke? osv..
    Så tror det handlar mer om att folk ofta säger att det är kul när det blir något annat än det man har, inte att det är roligare med döttrar. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (M) skrev 2023-06-01 08:25:44 följande:
    Det var samma sak för mig när jag väntade en son efter två döttrar, alla sa ?Vad kul med en pojke? osv..
    Så tror det handlar mer om att folk ofta säger att det är kul när det blir något annat än det man har, inte att det är roligare med döttrar. 

Fast då tänker jag att man kan tänka till innan man säger något. Jag är 40, detta är sista barnet. Vad tänker man när man då liksom ska ?beklaga? på olika vis att det inte blev en dotter? På VILKET sätt tror man att det kommer vara en snäll kommentar. I vilken värld? (Och även en yngre person kan ju ha skäl som gör att två, eller en, är max. Tid, ekononi, förlossningsskador etc).

Jag och min man är superglada att vi hinner få två barn, det tog tid att få dem och det var stunder där jag kände att det kanske inte skulle gå. Så vi struntar ju i vad det är, utan är just glada att de kommer ha varann och att vi fick bli föräldrar till två härliga ungar liksom. Inte alla förunnat.

• Anonym (Maria)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-06-01 08:33:11 följande:

Fast då tänker jag att man kan tänka till innan man säger något. Jag är 40, detta är sista barnet. Vad tänker man när man då liksom ska ?beklaga? på olika vis att det inte blev en dotter? På VILKET sätt tror man att det kommer vara en snäll kommentar. I vilken värld? (Och även en yngre person kan ju ha skäl som gör att två, eller en, är max. Tid, ekononi, förlossningsskador etc).

Jag och min man är superglada att vi hinner få två barn, det tog tid att få dem och det var stunder där jag kände att det kanske inte skulle gå. Så vi struntar ju i vad det är, utan är just glada att de kommer ha varann och att vi fick bli föräldrar till två härliga ungar liksom. Inte alla förunnat.

Hon skrev inte att någon beklagade, utan att de sa att det var kul
  • Anonym (B)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-06-01 08:33:11 följande:

Varför bör man inte säga så då? Du menar att man inte får tycka att det är kul t.ex. med en av varje? 

när vi fick veta att vi skulle få en tjej sa nog folk det vill jag minnas. Vi hade en pojke innan. Skulle vi fått en pojke till skulle säkert folk sagt att det också var kul, praktiskt osv. 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 08:47:37 följande:

Varför bör man inte säga så då? Du menar att man inte får tycka att det är kul t.ex. med en av varje? 

när vi fick veta att vi skulle få en tjej sa nog folk det vill jag minnas. Vi hade en pojke innan. Skulle vi fått en pojke till skulle säkert folk sagt att det också var kul, praktiskt osv. 

Det är ju som sagt INTE min erfarenhet av hur folk reagerar att få två av samma om du läser trådstarten. 

Jag menar att man kan tänka. Om någon får olika, så kan man ju säga en positiv kommentar om det. Om någon fpr samma så kan man ge en positiv kommentar om det. Det är det här att beklaga eller ömka någon som jag tycker är ett oskick. (Typ samma fel som om någon fick en av varje och sa det, så skulle man kommentera att det ju var synd för då funkade ju inte kläderna, eller då skulle de inte bli lika tighta som två av samma.)

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Maria) skrev 2023-06-01 08:39:13 följande:
    Hon skrev inte att någon beklagade, utan att de sa att det var kul
    Jag som TS har upplevelsen att folk beklagade sig när jag sa att det ar två av samma. Jag vänder mig emot att man måste ge negativa kommentarer, även om de är av nån slags missriktad sympati. Finns ju inget fall där den hjälper.
  • Anonym (därför)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-31 20:10:10 följande:
    Skitsnack. Det finns skillnader mellan könen. Jag har inte uppfostrat några..
    Så mao har du ingen jävla aning om vad du skriver om men tror dig ändå veta bäst...  
  • Anonym (!!!)
    Anonym (därför) skrev 2023-06-01 10:22:23 följande:
    Så mao har du ingen jävla aning om vad du skriver om men tror dig ändå veta bäst...  
    Vad ville du mansplaina för mig nu? 
  • Anonym (därför)
    Anonym (!!!) skrev 2023-06-01 21:06:36 följande:
    Vad ville du mansplaina för mig nu? 
    Jag ville belysa hur ignorant du är i ämnet, sen kan du kalla det för vad du vill...
  • AstridElizabeth

Jag behöver inte gå längre än till min egen mamma för att förstå varför folk vill ha flickor. 

Mina bröder hälsar i princip aldrig på våra föräldrar. Även om de är i närområdet. Tar inget ansvar alls för att barnen ska få en relation med farmor och farfar. Firar aldrig någon högtid med våra gamla föräldrar. Verkligen aldrig. Mina bröders fruar vurmar för sina föräldrar, såklart.  ?Det är skittråkigt att vara farmor!? sa min gamla mor frustrerat för inte så länge sedan. ?Jag skickar julklappar varje år men få varken en inbjudan eller en påhälsning!? Om det är lathet, att de inte orkar stå på sig mot sina fruar eller något annat vet jag inte. 

Mamma och pappa är världens bästa och ställer upp i vått och torrt för mig och mina bröder. Men det är BARA jag som reser och hälsar på. 

Jag har två pojkar och två flickor och älskar alla mina barn. När flickorna kom kände jag en oerhörd lättnad och lycka. Om mina söner gör som mina bröder så har jag två döttrar som förhoppningsvis kommer hälsa på mig, bjuda in mig och hjälpa mig. 

• Anonym (LESS MAMMA)
    AstridElizabeth skrev 2023-06-05 00:44:04 följande:

Jag behöver inte gå längre än till min egen mamma för att förstå varför folk vill ha flickor. 

Mina bröder hälsar i princip aldrig på våra föräldrar. Även om de är i närområdet. Tar inget ansvar alls för att barnen ska få en relation med farmor och farfar. Firar aldrig någon högtid med våra gamla föräldrar. Verkligen aldrig. Mina bröders fruar vurmar för sina föräldrar, såklart.  ?Det är skittråkigt att vara farmor!? sa min gamla mor frustrerat för inte så länge sedan. ?Jag skickar julklappar varje år men få varken en inbjudan eller en påhälsning!? Om det är lathet, att de inte orkar stå på sig mot sina fruar eller något annat vet jag inte. 

Mamma och pappa är världens bästa och ställer upp i vått och torrt för mig och mina bröder. Men det är BARA jag som reser och hälsar på. 

Jag har två pojkar och två flickor och älskar alla mina barn. När flickorna kom kände jag en oerhörd lättnad och lycka. Om mina söner gör som mina bröder så har jag två döttrar som förhoppningsvis kommer hälsa på mig, bjuda in mig och hjälpa mig. 

Eller så blir du en mamma som sönerna vill hälsa på och behandlar alla exakt lika så.

Kan nollställa din erfarenhet med min: Min bror besöker mina föräldrar varje vecka och äter middag. Han bor längre bort från dem än jag gör. Jag besöker dem ibland men hör mer av mig på sms då jag har småbarn och mindre tid och ork än min bror. Min man uppmuntrar mig att vi ska åka och hälsa på mina föräldrar oftare än jag själv orkar. Men jag pratar ofta med dem. Min man bor långt från sina föräldrar men ringer dem regelbundet och vi tar foton som de får för att ha koll på barnbarnen med. Vi åker till hans föräldrar på semester npgra gånger per år och umgås mycket för att de ska få en relation med sina barnbarn trots avståndet.

Om mina söner gör som min man eller bror kommer jag ha två söner som hälsar på, bryr sig, ställer upp och finns där.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    AstridElizabeth skrev 2023-06-05 00:44:04 följande:

Det jag också vänder mig emot med tankesättet är att man helt ignorerar glädjen ett barn för med sig i många år. För att man själv kanske inte får besök av barnbarn och barn när man blir gammal. Det är som att det är det enda man skaffar barnen för då; avlastning och arbetshjälp när man är skruttig själv. Strunt i all lycka en hel uppväxt med barn som lär sig gå, kramas, springer emot en på förskolan med en kram, skrattar åt ens fuldans, lär sig läsa, gör mål i ett lag, målar en teckning. Det viktiga är om de kommer ställa upp för en när man blir gammal.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?