• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (Trams)

Det är snarare tvärtom. Det är pojkar som gäller.

• Anonym (Men hjälp)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 13:25:18 följande:
    Inte alls. Om man blir besviken över att det är en pojke för att man uttryckligen önskar sig döttrar för att man ?kommer närmre döttrar än söner? (ett vanligt argument) så är det en känslomässig inställning man har, och något man omedvetet kommer löpa risk att förmedla till sin/sina söner. Särskilt i fallen där man säger saker som ?men barn x blev till sist en dotter och då blev familjen komplett?. 

Så nej, inte konstig slutsats att en pojke som vet om att mamman önskade att han vore en tjej för att hon anser att tjejer är varelser hon känner kan anknyta bättre faktiskt känner av det här från henne. Inte konstigt alls.
    Oj vad du överanalyserar! Du kanske inte mår helt bra psykiskt nu under graviditeten? Det är inte alls ovanligt och något jag själv drabbades av.

Vårt första barn var för övrigt en flicka. När vi väntade tvåan fick jag kopiöst många kommentarer om att vi så klart måste hoppas på en pojke, för att få en av varje. Själv ville jag helst ha en flicka till, eftersom det var det vi hade och jag (i mitt graviddepressiva tillstånd) kände att jag ville ha något som jag redan kände till. Inte fan älskar jag min son mindre. Inte fan förmedlar det något till min son om att jag under graviditeten önskade mig en flicka. Varför skulle jag det? 

Jag sökte för övrigt hjälp för mitt psykiska mående under graviditeten. Det är det bästa jag gjort!
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Men hjälp) skrev 2023-05-30 14:34:26 följande:
    Oj vad du överanalyserar! Du kanske inte mår helt bra psykiskt nu under graviditeten? Det är inte alls ovanligt och något jag själv drabbades av.

Vårt första barn var för övrigt en flicka. När vi väntade tvåan fick jag kopiöst många kommentarer om att vi så klart måste hoppas på en pojke, för att få en av varje. Själv ville jag helst ha en flicka till, eftersom det var det vi hade och jag (i mitt graviddepressiva tillstånd) kände att jag ville ha något som jag redan kände till. Inte fan älskar jag min son mindre. Inte fan förmedlar det något till min son om att jag under graviditeten önskade mig en flicka. Varför skulle jag det? 

Jag sökte för övrigt hjälp för mitt psykiska mående under graviditeten. Det är det bästa jag gjort!
    Tack för gaslightingförsöket men nej tack. Jag mår bra.

Utgå inte bara från dig själv utan se vad jag skriver. Och man kan förmedla saker omedvetet. Om man är en kvinna som bsra vill ha döttrar och får söner och är besviken, så ja, tacka sjutton för att det kan påverka. Finns små pojkar som blir klädda i tjejkläder för att mamman inte fick det kön hon ville. Finns de med typ 4-5 pojkar och tillslut en flicka (deras egna ord) när familjen äntligen blev kompett. Förstå att vara en yngre pojke där och känna att om storebror blivit en flicka hade man inte funnits.
  • Anonym (Cha)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:
    Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

Om du hade en tjej och väntat en till tjej så skulle folk antagligen reagera likadant. Finns en slags förväntan att man ska ha en av varje.

Ville själv ha en pojk, fick en pojk. Tror att de som vill ha tjejer ses och hörs mest av någon anledning.
  • Anonym (därför)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 14:29:09 följande:

Det är fler tonårstjejer som mår skit. Att farföräldrar har sämre kontakt med barnbarn beror ju just på att sönerna inte står lika nära sina föräldrar som döttrarna.

I alla tider och fortfarande i stora delar av världen är pojkar viktigare. I Kina bränner man upp flickbebisar i hus. I Thailand säljer man döttrar till bordeller för att betala mediciner och utbildning för sönerna..

På tal om kön och empati: Om män hade lika mycket empati som kvinnor skulle inte världen se ut som den gör. Eller brottstatistiken..

Och vad får dig att tro att söner inte står lika nära sina föräldrar?
    Beror inte det snarare på hur föräldrarna valt att uppfostra sina barn?

I alla tider är det män som fått dra ut i krig för att försvara sin familj, faktiskt redan från då vi var apor. I Thailand säljer man döttrar till bordell pga FATTIGDOM, dvs det står mellan att alla hungrar ihjäl eller nån i familjen får dra in pengar på vilket jävla sätt det än går. Faktisk gjorde även vi något liknande vi med tidigare när söner skickades ut som knektar för att försörja resten av familjen. 

Angående empati så är du ute och cyklar där med för de ggr kvinnor haft makten så har de visat sig vara precis lika hänsynslösa som män...jag menar, jag skulle ju knappast klassa Margret Thatcher som en "empatisk" person. Om jag inte minns fel var det under hennes styre England drog ut i krig (falklandskriget).

Det vore bra om du kunde läsa på lite innan du kläcker ur dig saker för allt du skriver är ju ingen annat än ren BS.
  • Anonym (Men hjälp)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 14:39:58 följande:
    Tack för gaslightingförsöket men nej tack. Jag mår bra.

Utgå inte bara från dig själv utan se vad jag skriver. Och man kan förmedla saker omedvetet. Om man är en kvinna som bsra vill ha döttrar och får söner och är besviken, så ja, tacka sjutton för att det kan påverka. Finns små pojkar som blir klädda i tjejkläder för att mamman inte fick det kön hon ville. Finns de med typ 4-5 pojkar och tillslut en flicka (deras egna ord) när familjen äntligen blev kompett. Förstå att vara en yngre pojke där och känna att om storebror blivit en flicka hade man inte funnits.
    Du framstår så aggressiv, så det är svårt att tolka dig annorlunda.

Nu drar du upp extremer. Visst finns det folk som skaffar tio ungar för att få en dotter (eller son), men det hör ju knappast till vanligheterna. Vanligast är snarare att man önskar sig ett kön, får ett annat och är lika nöjd med det.

Det är klart att det finns pappor som försöker tvinga sina döttrar att enbart göra "pojksaker" också, men det vanligaste är ändå att familjens och barnens intressen styr, oavsett kön. Är man en familj som bor i stallet, får sannolikt barnen också göra så. Är man en familj som hänger på motortävling varje helg, hänger sannolikt barnen också på. 

Vår familj blev komplett när vår son föddes. Inte för att han var pojke, utan för att vi så tydligt kände att vår familj var klar då.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Men hjälp) skrev 2023-05-30 15:02:18 följande:
    Du framstår så aggressiv, så det är svårt att tolka dig annorlunda.

Nu drar du upp extremer. Visst finns det folk som skaffar tio ungar för att få en dotter (eller son), men det hör ju knappast till vanligheterna. Vanligast är snarare att man önskar sig ett kön, får ett annat och är lika nöjd med det.

Det är klart att det finns pappor som försöker tvinga sina döttrar att enbart göra "pojksaker" också, men det vanligaste är ändå att familjens och barnens intressen styr, oavsett kön. Är man en familj som bor i stallet, får sannolikt barnen också göra så. Är man en familj som hänger på motortävling varje helg, hänger sannolikt barnen också på. 

Vår familj blev komplett när vår son föddes. Inte för att han var pojke, utan för att vi så tydligt kände att vår familj var klar då.
    Åter igen, sluta tillskriv mig saker (psykisk ohälsa, aggressivitet) för att jag inte delar din syn på saken, för att förminska min syn. Tack. 

Jag lyfter de saker jag ser och hör och reagerar på. När jag läser många trådar på olika forum om mammor som innerligt vill ha flickor och är besvikna på stt det blir pojkar, men ?får försöka igen för en tjej!? och får sympatiserande kommentarer  och medlidande leenden av andra kvinnor när jag säger att det blir en pojke till - så reagerar jag på det jag ser. Särskilt när argumenten är att man som mamma inte kommer lika nära en son och sönerna inte kommer bry sig lika mkt i framtiden och att man inte lär få en bra relation med sina barnbarn. Dvs saker man faktiskt påverkar själv, inte ett förutbestämt öde för att det är en pojkbebis. Där ser jag en risk ja att om det blir så, har man sig själv att skylla som mamma.
  • Anonym (zoom)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 14:29:09 följande:

Det är fler tonårstjejer som mår skit. Att farföräldrar har sämre kontakt med barnbarn beror ju just på att sönerna inte står lika nära sina föräldrar som döttrarna.

I alla tider och fortfarande i stora delar av världen är pojkar viktigare. I Kina bränner man upp flickbebisar i hus. I Thailand säljer man döttrar till bordeller för att betala mediciner och utbildning för sönerna..

På tal om kön och empati: Om män hade lika mycket empati som kvinnor skulle inte världen se ut som den gör. Eller brottstatistiken..

Two wrongs don't make a right. 
    Bara för att det är så i resten av världen betyder väl inte att det är rätt att göra tvärtom? 

När ska vi se våra barn som individer istället för ett kön?
  • Anonym (!!!)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 14:53:00 följande:
    Och vad får dig att tro att söner inte står lika nära sina föräldrar?
    Beror inte det snarare på hur föräldrarna valt att uppfostra sina barn?

I alla tider är det män som fått dra ut i krig för att försvara sin familj, faktiskt redan från då vi var apor. I Thailand säljer man döttrar till bordell pga FATTIGDOM, dvs det står mellan att alla hungrar ihjäl eller nån i familjen får dra in pengar på vilket jävla sätt det än går. Faktisk gjorde även vi något liknande vi med tidigare när söner skickades ut som knektar för att försörja resten av familjen. 

Angående empati så är du ute och cyklar där med för de ggr kvinnor haft makten så har de visat sig vara precis lika hänsynslösa som män...jag menar, jag skulle ju knappast klassa Margret Thatcher som en "empatisk" person. Om jag inte minns fel var det under hennes styre England drog ut i krig (falklandskriget).

Det vore bra om du kunde läsa på lite innan du kläcker ur dig saker för allt du skriver är ju ingen annat än ren BS.
    Det är inte för att de svälter ihjäl de gör det för att pojkarna ska få ett bättre liv!

Du får komma med nåt mer än en enda psykopatkärring! Det förklara ju inte brottstatistiken eller hur..? BS här stod du själv för så läs på innan du skämmer ut dig och apa kan du vara själv..
  • Anonym (!!!)
    Anonym (zoom) skrev 2023-05-30 15:19:35 följande:
    Two wrongs don't make a right. 
    Bara för att det är så i resten av världen betyder väl inte att det är rätt att göra tvärtom? 

När ska vi se våra barn som individer istället för ett kön?
    Min poäng var att det ts klagar på är en droppe i havet.

Hon verkar inte tycka lika synd om alla tjejer som genom tiderna tom blivit mördade för sitt kön..
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?