• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:05:40 följande:
    Du ska kanske själv ta ansvar för dina relationer till dina barn, även sonen/sönerna.
    Varför skriver du såhär? Du har ingen aning om vad jag gör eller inte gör. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Klarice) skrev 2023-05-30 11:25:26 följande:

Jag tycker det låter som din tolkning att folk reagerar negativt? Ingen verkar ha sagt "Åh vad synd, stackars dig", utan har hummat något neutralt, vilket är de flesta människors reaktion eftersom det är ditt barn och de mest frågat för att vara artiga. Jag tror att du projicerar din egen reaktion på din omgivning.

Nej. Jag kan vara glad och pepp och ändå få ett eh jaha hm ok till svar. Eller ett ?jaha? ja en av varje hade ju annars varit kul, det tycker jag har varit roligast?. 

Sett till svaren här i tråden verkar ju folk också ofta hoppas lite i smyg på tjejer med pga olika skäl så jag tror nog min känsla stämmer här.
  • Anonym (Sanna)
    Postman skrev 2023-05-30 11:23:14 följande:

Absolut, jag håller med dig att det är mest logiskt att flickorna vänder sig till sin egna mamma. Jag har inte sagt att det är mammornas fel MEN eftersom det är mammorna som styr med relationerna och deras män underordnar sig sina fruar så tycker jag nog allt att mammorna har ett ansvar att jobba för att de inte tar över så totalt. 

Det faller heller inte i god jord om man försöker påverka en svärdotter att man vill ha mer tätare relation. Det kan väcka märkliga känslor hos svärdöttrar och man har då gått in på minerad mark. 

Varför vända dig till svärdottern? Vänd dig till din son istället. Varför har du så dålig relation till din son? 

Detta handlar mkt om att många män lämnar över den sociala biten till kvinnan istället för att själv ta sitt ansvar för sina relationer, både till sin ursprungliga familj nen även till sina barn. Du ska vara ett föredöme till dina barn. 

• Anonym (Klarice)
    Postman skrev 2023-05-30 11:23:14 följande:

Absolut, jag håller med dig att det är mest logiskt att flickorna vänder sig till sin egna mamma. Jag har inte sagt att det är mammornas fel MEN eftersom det är mammorna som styr med relationerna och deras män underordnar sig sina fruar så tycker jag nog allt att mammorna har ett ansvar att jobba för att de inte tar över så totalt. 

Det faller heller inte i god jord om man försöker påverka en svärdotter att man vill ha mer tätare relation. Det kan väcka märkliga känslor hos svärdöttrar och man har då gått in på minerad mark. 

Du skriver "svärdotter". - du anser alltså att det är svärmodern, alltså kvinnans roll att ta kontakt med den yngre kvinnan? Var är mannen i allt detta? 

Jag har själv kontakt med min mamma. Jag låter maken sköta kontakten med sin mor. Jag åker ofta till min mamma med barnen (maken stannar oftast hemma). Maken åker sällan till sin mamma. Jag hindrar honom inte, men jag ser det inte som min roll att styra upp deras möten. Jag föreslår att han ska åka dit ibland, men inte mer än så.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:31:39 följande:

Varför vända dig till svärdottern? Vänd dig till din son istället. Varför har du så dålig relation till din son? 

Detta handlar mkt om att många män lämnar över den sociala biten till kvinnan istället för att själv ta sitt ansvar för sina relationer, både till sin ursprungliga familj nen även till sina barn. Du ska vara ett föredöme till dina barn. 

Som sagt, om sönerna vuxit upp med en mamma som hellre önskat sig en dotter och uttryckt att det är lättare att knyta band till en dotter - hur tror du det påverkat dem hela livet?

Det här behöver ju brytas. Män får ta ansvar för sina relationer och kvinnor sluta skylla på att döttrarna är såå mkt enklare att hitta en bra kontakt med.

• Anonym (H)

Är väl för de vet du redan har en pojke. De tillhör väl vanligheten att man vill ha en av varje

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Klarice) skrev 2023-05-30 11:32:25 följande:
    Du skriver "svärdotter". - du anser alltså att det är svärmodern, alltså kvinnans roll att ta kontakt med den yngre kvinnan? Var är mannen i allt detta? 

Jag har själv kontakt med min mamma. Jag låter maken sköta kontakten med sin mor. Jag åker ofta till min mamma med barnen (maken stannar oftast hemma). Maken åker sällan till sin mamma. Jag hindrar honom inte, men jag ser det inte som min roll att styra upp deras möten. Jag föreslår att han ska åka dit ibland, men inte mer än så.
    Vi styr upp saker gemensamt här. Men vi anser också att båda mor/farföräldrarna är lika viktiga. Jag vill att våra barn ska ha en god relation med mina föräldrar och med makens. Maken vill samma sak. 
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:31:39 följande:

Att vända sig till männen spelar sällan roll, de blir ändå överkörda av sina fruar. Kvinnorna har ofta monopolet på den sociala biten.

Män underordnar sig alltid när det kommer till dessa frågor. 

• Anonym (M)

Tråkigt att det har varit så för dig har inte riktigt upplevt det själv .. Har två döttrar och sen fick jag en son och när jag berättade om honom sa de flesta ?Gud vad kul , äntligen en pojke? osv.. Kanske det mest är för att det är samma kön som det barnet du redan har? Såklart är det absloulg inte en ursäkt för att vara negativ men ändå.. 

• Anonym (LESS MAMMA)

Så summerade slutsatser, något tillspetsat, då av allt ur tråden:

Män vill ha en son. Kvinnor en dotter för att det är enklare att knyta an. Och att det är tråkigt att de ickeanknytna männen som hellre skulle fått vara döttrar inte har lika god kontakt på äldre dar som de önskade döttrarna.( Wonder why?) Männen som vill ha en son är dock obrydda över den här ickekontakten på äldre dagar. Eller så kanske män inte vill ha kontakt på äldre dagar.

Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?