• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (Zxc)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 09:46:39 följande:

Personlige tycker jag pojkar bara är bråkiga och tråkiga egoister. Flickor är mysigare, roligare och mer empatiska.

Haha, och jag tycker att flickor är gnälliga, gråtmild och besvärligare. 
    Pojkar är mer raka och rättfram, mycket lättare att förstå sig på. 
  • Anonym (A)

Fast för min man (och till viss del även mig) var det precis tvärtom när vi fick våran andra flicka...."åh nej, så synd att det inte blev en pojke". När vi sen fick tredje barnet och det blev en pojke då jublades det minsann! Min man la ut på facebook en sån "känner sig glädjefylld", utan att ha skrivit att vi fått barn eller vad det blev för kön. Men folk fattade ju att det var ett barn som kommit och jag kommer ihåg att det var någon som skrev "då blev det en pojke förstår jag".... Precis som att han inte hade känt sig glädjefylld om det blivit ännu en tjej!? Hmpfh....

• Anonym (Zxc)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 09:28:07 följande:
    Fast det känns som såna j*kla bullshitargument till del. Iaf de här med att ha kontakt och ta hand om. De män jag vet kring mig är jättemåna om sina föräldrar och far och morföräldrar och de försöker verkligen se till stt barnen ska få kontakt.

Kan det inte vara självuppfyllande? Att om man ser pojkar som att de inte kommer bry sig i framtiden är det det man förmedlar till sina söner.
    Du har helt rätt. 
    Mina, numera vuxna, söner är väldigt måna om mig och mitt välbefinnande. 
    De hjälper mig med allt jag kan önska, även ibland när jag inte ens bett om det. 
  • Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:05:25 följande:
    Som sagt. Nej. Det är personliga erfarenheter. Mina är verkligen HELT annorlunda här. Både från män i min egen generation och från min pappa som ringde farmor varje kväll när hon var äldre, besökte henne och farfar varje vecka, hjälpte dem med ALLT så de kunde bo kvar hemma livet ut, och såg till att alla vi syskon hade en jättefin relation med dem.
    Det är bra, jag vet tyvärr inga män eller söner som är så. Här står kvinnorna/döttrarna för alla former av kontakter/relationer. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (A) skrev 2023-05-30 10:12:00 följande:

Fast för min man (och till viss del även mig) var det precis tvärtom när vi fick våran andra flicka...."åh nej, så synd att det inte blev en pojke". När vi sen fick tredje barnet och det blev en pojke då jublades det minsann! Min man la ut på facebook en sån "känner sig glädjefylld", utan att ha skrivit att vi fått barn eller vad det blev för kön. Men folk fattade ju att det var ett barn som kommit och jag kommer ihåg att det var någon som skrev "då blev det en pojke förstår jag".... Precis som att han inte hade känt sig glädjefylld om det blivit ännu en tjej!? Hmpfh....

Intressant - har aldrig hört om det. De mammor med två döttrar i min närhet har bara fått applåder typ och stora leenden. Nu kanske det dock är männen som får de sura kommentarerrna där då, men om det nu är just det här att tjejer ska vara sååå mkt bättre att ha när man är gammal borde ju killarna också få de kommentarerna.
  • Anonym (Zxc)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:14:23 följande:
    Intressant - har aldrig hört om det. De mammor med två döttrar i min närhet har bara fått applåder typ och stora leenden. Nu kanske det dock är männen som får de sura kommentarerrna där då, men om det nu är just det här att tjejer ska vara sååå mkt bättre att ha när man är gammal borde ju killarna också få de kommentarerna.
    Min man säger att alla män innerst inne vill ha en son. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Postman skrev 2023-05-30 10:14:11 följande:
    Det är bra, jag vet tyvärr inga män eller söner som är så. Här står kvinnorna/döttrarna för alla former av kontakter/relationer. 
    Och i min vänkrets är det verkligen absolut inte så. Min bror pratar tom mer än jag med våra föräldrar på daglig basis (även om jag har god kontakt), min man ringer både föräldrar och farföräldrar ofta. Hans pappa besöker sina föräldrae varje vecka. Min pappa hjälpte sina föräldrar med allt. Manliga kollegor uppmärksammar sina föräldrar mkt och en manlig vän där mamman (pappan lever inte) bor långt bort ser till att hon får bo med familjen någon månad varje sommar så hon ska få en bra relation med barnen.

Så att män skulle ha en dålig relation till föräldrarna är totalt främmande för mig.
  • Postman
    Anonym (Maja) skrev 2023-05-30 10:05:41 följande:
    ...och hur många "min svärmor är fruktansvärd!!!"-trådar skrivna av kvinnor om sina makars mödrar ser man inte på forumet? Sällan det omvända, så gissningsvis är det nog vanligare att umgänget begränsas just med farmödrar (och farföräldrar) än åt andra hållet.

Jag vet nog ingen som direkt tycker att svärmor är pest men däremot så upplever jag att döttrar vänder sig till sina föräldrar  långt, långt mer än till sina svärföräldrar. 

Som farfar har jag jättesvårt att ta plats. som morfar får man långt mer utrymme. Detta är kanske nåt för kvinnor/mammor att fundera över   

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Zxc) skrev 2023-05-30 10:17:52 följande:
    Min man säger att alla män innerst inne vill ha en son. 
    Men om man då tar argumentet i tråden för flickor, att vuxna män inte hjälper eller har kontakt med sina föräldrar, betyder det då att män vill ha någon som dissar dem på äldre dar?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:19:44 följande:
    Och i min vänkrets är det verkligen absolut inte så. Min bror pratar tom mer än jag med våra föräldrar på daglig basis (även om jag har god kontakt), min man ringer både föräldrar och farföräldrar ofta. Hans pappa besöker sina föräldrae varje vecka. Min pappa hjälpte sina föräldrar med allt. Manliga kollegor uppmärksammar sina föräldrar mkt och en manlig vän där mamman (pappan lever inte) bor långt bort ser till att hon får bo med familjen någon månad varje sommar så hon ska få en bra relation med barnen.

Så att män skulle ha en dålig relation till föräldrarna är totalt främmande för mig.
    Och din brors barn är lika nära dina föräldrar som broderns frus föräldrar? 
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?