• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Postman skrev 2023-05-30 10:20:40 följande:

Jag vet nog ingen som direkt tycker att svärmor är pest men däremot så upplever jag att döttrar vänder sig till sina föräldrar  långt, långt mer än till sina svärföräldrar. 

Som farfar har jag jättesvårt att ta plats. som morfar får man långt mer utrymme. Detta är kanske nåt för kvinnor/mammor att fundera över   

Det här gör mig så arg för er som lever med det. Min svärfar får jättegärna leka med min son, jag blir lika glad varje gång han ringer och de pratar i telefon. Han är så himla glad i sitt barnbarn och det gör mig som mamma jätteglad att se.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:
    Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

Fast det ÄR det inte. Du får sluta lyssna på sånt helt enkelt. 
    Det är nog bara att de flesta tänker sig att man kanske har en av varje. Jag har också två pojkar. 

Men du får ta ansvar för din egen reaktion. Att känna det som ett svart hål är liksom inte sunt - DU är väl glad för ditt barn oavsett vad andra säger, eller hur? 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Maja) skrev 2023-05-30 10:22:44 följande:
    Och din brors barn är lika nära dina föräldrar som broderns frus föräldrar? 
    Min bror har inga barn och vill inte ha. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (qqq) skrev 2023-05-30 10:23:41 följande:
    Fast det ÄR det inte. Du får sluta lyssna på sånt helt enkelt. 
    Det är nog bara att de flesta tänker sig att man kanske har en av varje. Jag har också två pojkar. 

Men du får ta ansvar för din egen reaktion. Att känna det som ett svart hål är liksom inte sunt - DU är väl glad för ditt barn oavsett vad andra säger, eller hur? 
    Ja, självklart. Men energitjuvar är ändå energitjuvar.
  • Anonym (Stolt flickmamma)

Otrevligt av folk att inte glädjas med dig. Jag tycker det är roligt när andra ska få BARN, oavsett pojke eller flicka, 

Dock för egen del har jag alltid bara velat ha flickor, och jag hade blivit besviken om jag inte fått döttrar. Jag ville verkligen inte ha pojkar. Därmed inte sagt att jag inte älskat dem om de blivit söner. Nu fick jag två döttrar och jag är så innerligt glad att jag hade sådan tur. Men nej, jag har inga argument för varför jag känner så, jag bara gör det och jag behöver inte övertyga någon om någonting alls. Bara skratta mig lycklig över mina döttrar. 

• Anonym (Zxc)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:21:26 följande:
    Men om man då tar argumentet i tråden för flickor, att vuxna män inte hjälper eller har kontakt med sina föräldrar, betyder det då att män vill ha någon som dissar dem på äldre dar?
    Fast det argumentet stämmer inte. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Stolt flickmamma) skrev 2023-05-30 10:25:34 följande:

Otrevligt av folk att inte glädjas med dig. Jag tycker det är roligt när andra ska få BARN, oavsett pojke eller flicka, 

Dock för egen del har jag alltid bara velat ha flickor, och jag hade blivit besviken om jag inte fått döttrar. Jag ville verkligen inte ha pojkar. Därmed inte sagt att jag inte älskat dem om de blivit söner. Nu fick jag två döttrar och jag är så innerligt glad att jag hade sådan tur. Men nej, jag har inga argument för varför jag känner så, jag bara gör det och jag behöver inte övertyga någon om någonting alls. Bara skratta mig lycklig över mina döttrar. 

Men någonstans måste ju känslan komma ifrån? 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Zxc) skrev 2023-05-30 10:25:51 följande:
    Fast det argumentet stämmer inte. 
    Nej exakt. Då ksn det ju inte stämma - min poäng. 
  • Anonym (qqq)
    Postman skrev 2023-05-30 10:20:40 följande:

Jag vet nog ingen som direkt tycker att svärmor är pest men däremot så upplever jag att döttrar vänder sig till sina föräldrar  långt, långt mer än till sina svärföräldrar. 

Som farfar har jag jättesvårt att ta plats. som morfar får man långt mer utrymme. Detta är kanske nåt för kvinnor/mammor att fundera över   

Jag (kvinna) kan ändå tycka det inte är så märkligt. Är man själv kvinna, har nyss fött barn, känner sin egen mamma bättre än svärmor (logiskt) och man har en bra relation till sin egen mamma, så är det inte så konstigt om man vänder sig mer till henne än till svärmor. Ens egen mamma har ju fött en själv och man vet hur man själv växte upp och kanske då gärna tar råd från sin mamma. Däremot pappan till barnet, får ju ta ansvar för att relationen till hans föräldrar är bra, lika väl som jag tar ansvar för att relationen är bra till mina föräldrar. 

Det kan väl ändå inte vara de nyblivna mammornas "fel" om maken inte har så bra relation till sina föräldrar? Du skriver att det kanske är något för mammorna att fundera över - ja ok, men det är ändå inte hennes huvudansvar, eller? Det får man i så fall resonera om i paret - hur man gör med farmor/farfar/mormor/morfar? 

Tittar jag på mina syskon och mina föräldrar så har alla oavsett kön, haft superbra relation till min mamma (hon är både mormor och farmor - en sån där underbar gammal förskolefröken som alla ungar älskar). Mina bröders partners har inte haft bra relationer till sina mödrar utan faktiskt hellre vänt sig till vår mamma - så visst finns det undantag. 
  • fjanten

Ohyfsat att säga sådant, även om jag kan förstå att man tänker det. Många kvinnor vill ju gärna ha döttrar eller en av varje, och då projicerar personer väl det på dig (andra kvinnor tycker synd om dig för att du säkert önskat dig en dotter, män tycker synd om dig för de vet att du säkert ville ha en dotter hellre om det gått att välja). Jag själv ville gärna ha en dotter, så jag förstår känslan, men skulle _aldrig_ säga det till någon som väntade en pojke (om nu inte den gravida själv började prata om att denne gärna velat ha en dotter). Fast i det läget hade jag nog snarare försökt lista allt positivt med söner (jag har tre söner, två döttrar), för att inte personen skulle hålla på och vara negativ över den saken. En önskan om ett kön är ju inte mer än just en önskan, man älskar ju barnet man får och skulle ju inte byta bort barnet mot ett av annat kön när barnet väl kommit.

Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?