Inlägg från: Anonym (Stolt flickmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stolt flickmamma)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Otrevligt av folk att inte glädjas med dig. Jag tycker det är roligt när andra ska få BARN, oavsett pojke eller flicka, 

Dock för egen del har jag alltid bara velat ha flickor, och jag hade blivit besviken om jag inte fått döttrar. Jag ville verkligen inte ha pojkar. Därmed inte sagt att jag inte älskat dem om de blivit söner. Nu fick jag två döttrar och jag är så innerligt glad att jag hade sådan tur. Men nej, jag har inga argument för varför jag känner så, jag bara gör det och jag behöver inte övertyga någon om någonting alls. Bara skratta mig lycklig över mina döttrar. 

Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:27:00 följande:
    Men någonstans måste ju känslan komma ifrån? 
    Ja, den gör den ju. Men jag kan liksom inte argumentera för den eller försöka rättfärdiga den. Jag bara känner så. Om man ska börja jämföra flickor med pojkar så blir det ju mest en massa stereotyper och könsroller, och det vet jag faktiskt inte om jag kan stå för heller. Jag vill uppfostra flickor till starka, smarta och trygga kvinnor. Jag vill kunna dela och förstå och bonda över sånt som bara kvinnor kan. Jag förstår hur det är att vara flicka och kvinna, att växa upp och leva som det. Jag ser ju att mycket av de erfarenheter jag hade som ung flicka är väldigt lika de erfarenheter mina tjejer har/får.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 10:54:26 följande:

Men det är vanligt att mammorna vill spendera mer tid med sin ursprungsfamilj än med sin svärfamilj och därmed blir mormor och morfar viktigare för barnet , de lär känna varandra bättre. Här vinner oftast kvinnans önskemål över mannens , kanske för att det är viktigare för de nyblivna mödrarna att vara nära sin familj. Sen fortsätter det ofta så. 

Det tror jag också. Samt att oftast är det kvinnor som är föräldralediga först och då umgås oftare med sin ursprungsfamilj (om man har dem nära och har en bra relation) och bara träffar partners familj vid enstaka tillfällen, och på så vis etablerar relationen till barnbarnen snabbare och tätare.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?