• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (zoom)

Därför att vi lever i ett samhälle där flickor är "värda" mer än pojkar. I vissa delar av världen är det tvärtom. 

Flickor får bättre betyg, har högre utbildning, kan utöva alla yrken och ha alla stilar på kläder och hår utan att bli utskrattade mm mm. Flickor tar hand om sina föräldrar när de blir gamla och flickors barn står närmare sina morföräldrar. Min son säger rätt ofta att flickorna favoriseras i skolan. Det är helt enkelt inte poppis att vara kille just nu. 

Hade du bott i Indien eller i något arabland hade folk applåderat. Där är det svärföräldrarna man tar hand om som kvinna och mannens familj är allt. Män styr det mesta. Det var ju likadant här förr i tiden. 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (zoom) skrev 2023-05-30 09:08:49 följande:

Därför att vi lever i ett samhälle där flickor är "värda" mer än pojkar. I vissa delar av världen är det tvärtom. 

Flickor får bättre betyg, har högre utbildning, kan utöva alla yrken och ha alla stilar på kläder och hår utan att bli utskrattade mm mm. Flickor tar hand om sina föräldrar när de blir gamla och flickors barn står närmare sina morföräldrar. Min son säger rätt ofta att flickorna favoriseras i skolan. Det är helt enkelt inte poppis att vara kille just nu. 

Hade du bott i Indien eller i något arabland hade folk applåderat. Där är det svärföräldrarna man tar hand om som kvinna och mannens familj är allt. Män styr det mesta. Det var ju likadant här förr i tiden. 

Fast det känns som såna j*kla bullshitargument till del. Iaf de här med att ha kontakt och ta hand om. De män jag vet kring mig är jättemåna om sina föräldrar och far och morföräldrar och de försöker verkligen se till stt barnen ska få kontakt.

Kan det inte vara självuppfyllande? Att om man ser pojkar som att de inte kommer bry sig i framtiden är det det man förmedlar till sina söner.
  • Anonym (Lis)

Beter sig män likadant när du säger det?
    jag tänker att folk överlag tänker att det är lättare att känna koppling till ett barn av samma kön som en själv. Mammor hoppas ofta på en liten flicka, och pappor på en son att spela fotboll med.
    I verkligheten blir det ofta tvärtom när barnen kommer, pojkar är ofta mammiga och flickor blir pappas lilla ögonsten de måste skydda från världen.

Det är ett tufft samhälle för flickor att växa upp i med allt hemskt män utsätter dem för och som man som mamma vill skydda dem emot men det är ett enormt ansvar att uppfostra vettiga män som inte beter sig som en stor del av tidigare generationer, att tex lära dem ta hand om sig själva och behandla alla med respekt och acceptera ett nej.

• Anonym (Henologi)
    Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:36:05 följande:

Det är ett tufft samhälle för flickor att växa upp i med allt hemskt män utsätter dem för och som man som mamma vill skydda dem emot men det är ett enormt ansvar att uppfostra vettiga män som inte beter sig som en stor del av tidigare generationer, att tex lära dem ta hand om sig själva och behandla alla med respekt och acceptera ett nej.

Vanliga missuppfattningen att flickor skulle vara mer utsatta... Pojkar utsätts för betydligt mer - men pojkar förväntas tåla det, om man ens funderar på saken.

Ofta är det samma pojkar som beter sig dåligt mot pojkar och flickor. Småtaskiga mot tjejer. men mobbar och spöar upp pojkar.

• Anonym (!!!)

Personlige tycker jag pojkar bara är bråkiga och tråkiga egoister. Flickor är mysigare, roligare och mer empatiska.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Henologi) skrev 2023-05-30 09:42:42 följande:
    Vanliga missuppfattningen att flickor skulle vara mer utsatta... Pojkar utsätts för betydligt mer - men pojkar förväntas tåla det, om man ens funderar på saken.

Ofta är det samma pojkar som beter sig dåligt mot pojkar och flickor. Småtaskiga mot tjejer. men mobbar och spöar upp pojkar.
    Ja män är absolut mer utsatta för våld på stan tex, då av andra män. Därav en otrolig utmaning att fostra bra män och bryta det. Kvinnor är mer utsatta i nära relationer tex, även då våld från män. Samt sexualisering mm på arbetsplats. Unga tjejer verkar hittills påverkas hårdare av sociala medier med mer ätstörningar som kommer i lägre åldrar och press som leder till att de blir utbrända i ung ålder.
    Vet inte hur statistiken ser ut gällande självmord, men har för mig att det är vanligare bland män, kanske pga att de är mindre benägna att söka hjälp.
    Men nu snurrar vi kanske lite väl långt från saken.😊
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 09:46:39 följande:

Personlige tycker jag pojkar bara är bråkiga och tråkiga egoister. Flickor är mysigare, roligare och mer empatiska.

Min upplevelse från min egen uppväxt är diametralt motsatt. Killar har stöttat och peppat. Tjejer baktalat, mobbat och fryst ut. Totalt oempatiska och kalkylerande.

Så personliga erfarenheter varierar för mkt för att förklara reaktionerna.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:36:05 följande:

Beter sig män likadant när du säger det?
    jag tänker att folk överlag tänker att det är lättare att känna koppling till ett barn av samma kön som en själv. Mammor hoppas ofta på en liten flicka, och pappor på en son att spela fotboll med.
    I verkligheten blir det ofta tvärtom när barnen kommer, pojkar är ofta mammiga och flickor blir pappas lilla ögonsten de måste skydda från världen.

Några män har betett sig lika men det är framförallt andra mammor som frågat.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har en av varje och sonen är ännu mer empatisk än dottern.

Men jag ser det som en stor risk med eventuella blivande svärdöttrar. Jag känner så många kvinnor som tar avstånd från sina svärmödrar och farmödrar får ofta inte samma möjligheter att umgås med sina barnbarn som mormödrar. 

• Postman

För att Sverige på nåt sätt verkar tro att vi kan kompensera omvärldens ojämställdhet med att vara ojämställda åt andra hållet. Detta går igen i det mest i vårt upp och nedvända land. 

Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?