Inlägg från: Anonym (zoom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zoom)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Därför att vi lever i ett samhälle där flickor är "värda" mer än pojkar. I vissa delar av världen är det tvärtom. 

Flickor får bättre betyg, har högre utbildning, kan utöva alla yrken och ha alla stilar på kläder och hår utan att bli utskrattade mm mm. Flickor tar hand om sina föräldrar när de blir gamla och flickors barn står närmare sina morföräldrar. Min son säger rätt ofta att flickorna favoriseras i skolan. Det är helt enkelt inte poppis att vara kille just nu. 

Hade du bott i Indien eller i något arabland hade folk applåderat. Där är det svärföräldrarna man tar hand om som kvinna och mannens familj är allt. Män styr det mesta. Det var ju likadant här förr i tiden. 

• Anonym (zoom)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 09:28:07 följande:
    Fast det känns som såna j*kla bullshitargument till del. Iaf de här med att ha kontakt och ta hand om. De män jag vet kring mig är jättemåna om sina föräldrar och far och morföräldrar och de försöker verkligen se till stt barnen ska få kontakt.

Kan det inte vara självuppfyllande? Att om man ser pojkar som att de inte kommer bry sig i framtiden är det det man förmedlar till sina söner.
    Ja, det är ju bullshit för mig, men det verkar inte som att samhället ser det så. 
  • Anonym (zoom)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 13:53:48 följande:

Lämnar den här tråden. Alla dessa trådar slutar med att det alltid är kvinnas fel. Tycker det saknas intelligens i de flesta trådarna som drar in könskrig, inklusive denna. 

Hur fick du det till det? 

Jag ser det mer som ett samhällsproblem, liknande abort av flickfoster i Kina. Det är samma underliggande mekanismer. Att man helt enkelt ser det ena könet som mindre värt och mindre framgångsrikt och så vidare.
  • Anonym (zoom)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 14:29:09 följande:

Det är fler tonårstjejer som mår skit. Att farföräldrar har sämre kontakt med barnbarn beror ju just på att sönerna inte står lika nära sina föräldrar som döttrarna.

I alla tider och fortfarande i stora delar av världen är pojkar viktigare. I Kina bränner man upp flickbebisar i hus. I Thailand säljer man döttrar till bordeller för att betala mediciner och utbildning för sönerna..

På tal om kön och empati: Om män hade lika mycket empati som kvinnor skulle inte världen se ut som den gör. Eller brottstatistiken..

Two wrongs don't make a right. 
    Bara för att det är så i resten av världen betyder väl inte att det är rätt att göra tvärtom? 

När ska vi se våra barn som individer istället för ett kön?
  • Anonym (zoom)
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-30 16:04:18 följande:
    Det är inte för att de svälter ihjäl de gör det för att pojkarna ska få ett bättre liv!

Du får komma med nåt mer än en enda psykopatkärring! Det förklara ju inte brottstatistiken eller hur..? BS här stod du själv för så läs på innan du skämmer ut dig och apa kan du vara själv..
    Snälla sluta vara så aggressiv och kalla folk för olika saker.

Jag antar att du inte är kvinna då eftersom du verkar sakna empati? 

Det är ett välkänt fenomen att makt korrumperar, oavsett kön. 
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?