Anonym (Stolt flickmamma) skrev 2023-05-30 10:36:15 följande:
Ja, den gör den ju. Men jag kan liksom inte argumentera för den eller försöka rättfärdiga den. Jag bara känner så. Om man ska börja jämföra flickor med pojkar så blir det ju mest en massa stereotyper och könsroller, och det vet jag faktiskt inte om jag kan stå för heller. Jag vill uppfostra flickor till starka, smarta och trygga kvinnor. Jag vill kunna dela och förstå och bonda över sånt som bara kvinnor kan. Jag förstår hur det är att vara flicka och kvinna, att växa upp och leva som det. Jag ser ju att mycket av de erfarenheter jag hade som ung flicka är väldigt lika de erfarenheter mina tjejer har/får.
Om du hade haft en pojke hade du nog sett att många av dina erfarenheter hade delats av honom också. Vi är ändå människor allihop.
TS:
Själv har jag varit på spa med min son, vi åker på resor tillsammans, går ut och äter och har det mysigt, bakar, lagar mat mm. Vad är det man kan göra med en flicka som man inte kan göra med en pojke och vise versa? Visst, jag hänger med på alla basketmatcher, går ut och skjuter några bollar, brottas och spelar tv-spel mm med honom också.
Det är verkligen en stereotyp värld där flickor ses som mer värda. Obegripligt för mig och det bådar inte gott inför framtiden. Vad ska bli av alla fina killar som är andra klassens medborgare? Jag tänker att det behövs en revolution bland män ungefär som kvinnans frigörelse under 1900-talet. Nu är det dags för männen att bli helt fria och hitta sin styrka. Och då talar jag inte om någon urtidsman, utan en modern man med frihet att vara sig själv.