• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Postman skrev 2023-05-30 12:27:06 följande:

Ja män låter kvinnorna ha det för att sociala frågor ligger inte männen varmt om hjärtat men det gör det för kvinnor och sen bara fortsätter spiralen generation för generation. 

Ska vi säga samma sak om kvinnor som vill ta plats i mansdominerade yrken. Varför steppar inte kvinnor upp och tar ert ansvar istället för att skylla på männen.

Sanning med modifikation. Har flera män jag vet om som verkligen brinner för sociala frågor. Är de inte män då? Eller har de bara lyckats bryta spiralen på något vis?
  • Anonym (Henologi)
    Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:50:08 följande:
    Kvinnor är mer utsatta i nära relationer tex, även då våld från män.
    Kvinnor står för relationsvåld i ungefär samma utsträckning som män, även om det grövsta våldet inte är lika vanligt.

Den stora skillnaden är att då kvinnor är offer tas det på mer allvar, det fördöms, det finns kvinnjourer etc (även om långt ifrån tillräckligt).

När en man utsätts finns det ingenting. Han tiger i sin ensamhet.

• Anonym (Två föräldrar)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 12:25:25 följande:

Det kopplar. TS son kanske inte är där för att han fick med sig i uppväxten att han inte är emotionell och anknytande på samma vis från sina föräldrar.

Om mamman önskade att han var en dotter för att söner är så svåra att bonda med, så är det ju vad han fått med sig av henne hela livet, att det hade varit en annan sak om han var en tjej. Om TS inte fått det heller med sig så har TS son ingen som visat honom att män kan vara drivande emotionellt och vara omhändertagande.

Det brukar ju snarare vara så att pojkar blir mammas pojke och flickor pappas flicka, så jag håller tyvärr inte med dina teorier. 

De reaktioner du pratar om som du får från folk känner jag tyvärr inte igen heller. Kanske är din direkta omgivning bara som är så tråkiga, alternativt att du överreagerar och läser in saker som inte finns bara för att du inte får en sprudlande reaktion. 

• Postman
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:09:31 följande:

Var är din son i detta då? tar inte han ansvar över att du får lika mycket kontakt med barnen? Varför är det kvinnan enbart som ska ha koll på alla relationer? Sätt
    mer press på din son istället som bara glider på en räkmacka tydligen utan några krav. 

Sist jag kollade har ett barn ofta två föräldrar. 

Sociala frågor, relationer, barn osv ligger kvinnor varmt om hjärtat. Det är kvinnor som har makt att ändra detta eftersom detta i regel inte är någon stor fråga för män och i med det så underordnar sig männen kvinnorna. Idag är det kvinnans ord som alltid är normen. 

Vill du att dina söner ska ändra sig så måste du som kvinna dämpa dig i dessa frågor och låta din man få långt mer talutrymme i detta. Du behöver också visa dina döttrar att man kan lika gärna vända sig till sina svärföräldrar som sina egna. 

• Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 12:30:54 följande:
    Sanning med modifikation. Har flera män jag vet om som verkligen brinner för sociala frågor. Är de inte män då? Eller har de bara lyckats bryta spiralen på något vis?

Det finns absolut män som brinner för detta med, absolut men ser vi till samhället i stort så är det uteslutande kvinnor som brinner för och bestämmer om allt som har med sociala frågor att göra, det är min uppfattning i alla fall.  

• Anonym (Två föräldrar)
    Postman skrev 2023-05-30 12:38:24 följande:

Sociala frågor, relationer, barn osv ligger kvinnor varmt om hjärtat. Det är kvinnor som har makt att ändra detta eftersom detta i regel inte är någon stor fråga för män och i med det så underordnar sig männen kvinnorna. Idag är det kvinnans ord som alltid är normen. 

Vill du att dina söner ska ändra sig så måste du som kvinna dämpa dig i dessa frågor och låta din man få långt mer talutrymme i detta. Du behöver också visa dina döttrar att man kan lika gärna vända sig till sina svärföräldrar som sina egna. 

Vilket trams. Sociala frågor ligger långt ifrån mitt hjärta och absolut inte mitt huvudämne här i livet, varför jag och min sociala utåtriktade man delar på ansvaret utan några problem. 
  • Anonym (Hej)

Tänk då när man väntar 3:e barnet och även det en pojke  
    Men samtidigt så får nog de som har bara tjejer samma respons. 
    Är nog det där att man ska ha jobb, hus, bil djur och barn gärna en pojke och en flicka. 
    Försöker man få fler barn så är ett ju för att man vill ha minst en av varje 

• Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 10:54:26 följande:

Men det är vanligt att mammorna vill spendera mer tid med sin ursprungsfamilj än med sin svärfamilj och därmed blir mormor och morfar viktigare för barnet , de lär känna varandra bättre. Här vinner oftast kvinnans önskemål över mannens , kanske för att det är viktigare för de nyblivna mödrarna att vara nära sin familj. Sen fortsätter det ofta så. 

Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:09:31 följande:

Var är din son i detta då? tar inte han ansvar över att du får lika mycket kontakt med barnen? Varför är det kvinnan enbart som ska ha koll på alla relationer? Sätt
    mer press på din son istället som bara glider på en räkmacka tydligen utan några krav. 

Sist jag kollade har ett barn ofta två föräldrar. 

Tvillingmamma uttryckte det bra tidigare idag.  

• Postman
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:43:53 följande:
    Vilket trams. Sociala frågor ligger långt ifrån mitt hjärta och absolut inte mitt huvudämne här i livet, varför jag och min sociala utåtriktade man delar på ansvaret utan några problem. 

Det är väl superbra om det fungerar så hos er men det är inte så som det fungerar i vårt samhälle generellt.  

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:32:06 följande:

Det brukar ju snarare vara så att pojkar blir mammas pojke och flickor pappas flicka, så jag håller tyvärr inte med dina teorier. 

De reaktioner du pratar om som du får från folk känner jag tyvärr inte igen heller. Kanske är din direkta omgivning bara som är så tråkiga, alternativt att du överreagerar och läser in saker som inte finns bara för att du inte får en sprudlande reaktion. 

Teorier och teorier. Bara i denna tråd finns ju mammor som verkligen inte önskade sig söner. Det finns många såna trådar. Så de mammorna finns i allra största grad. 

Der kanske är såna mammor jag möter. 
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?