• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (Inio)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 17:11:15 följande:
    Förstod inte vad du menade med det senaste.
    Att man är en konstig människa om man värderar barnet baserat på kön.

Som du beskriver det låter det som att de som kommenterat dig är missunsama och otrygga människor. Om man mår bra håller man inte på så. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Inio) skrev 2023-05-30 17:14:48 följande:
    Att man är en konstig människa om man värderar barnet baserat på kön.

Som du beskriver det låter det som att de som kommenterat dig är missunsama och otrygga människor. Om man mår bra håller man inte på så. 
    Då är jag med och håller med (det kunde läsas som man var konstig om man inte just bara ville ha en av varje).

Jag är mest trött och less om folk faktiskt ser pojkar som mindre önskvärda individer eftersom min son då får möta de här åsikterna. Som mamma vill jag ju inte att folk ska se på honom som sämre eller mindre önsk/värd för att han är kille.
  • Anonym (M)
    Anonym (Inio) skrev 2023-05-30 16:59:20 följande:
    Pojkar är mer krävande. De som är lata vill absolut inte ha en pojke och det finns en del lata i samhället.

Man är faktiskt rätt konstig om man inte vill ha båda sorterna...
    Om du tror att pojkar är mer krävande har du nog aldrig haft en tonårstjej.. Sen är ju alls barn olika krävande också. Jag och min syster var allafall mycket värre än mina bröder när vi var tonåringar. Och så har jag en tonårsdotter nu och ibland känns det som att hon kommer ge mig en hjärtinfarkt snart. 

Jag har förresten båda sorterna men min son är bara 1 och såklart väldigt krävande som de flesta ettåringar är .. Återstår att se hur han blir när han blir äldre. 
  • Anonym (Inio)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 17:18:23 följande:
    Då är jag med och håller med (det kunde läsas som man var konstig om man inte just bara ville ha en av varje).

Jag är mest trött och less om folk faktiskt ser pojkar som mindre önskvärda individer eftersom min son då får möta de här åsikterna. Som mamma vill jag ju inte att folk ska se på honom som sämre eller mindre önsk/värd för att han är kille.
    Det här är inte något generellt. Låter mest som de är missunnsamma faktiskt. Individer som letar orsaker att hacka och hittar något oavsett om det är sant eller inte.

Hennes hår hade mått bra av lite omvårdnad. Hon är inte den gladaste jag mött. Hon har inte så snygga kläder direkt. Hennes barn går runt i smutsiga kläder. 

Den här typen av individer hittar alltid något att anmärka på. Bästa är att inte bry sig alls för det är de som har problemen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2023-05-30 17:21:01 följande:
    Om du tror att pojkar är mer krävande har du nog aldrig haft en tonårstjej.. Sen är ju alls barn olika krävande också. Jag och min syster var allafall mycket värre än mina bröder när vi var tonåringar. Och så har jag en tonårsdotter nu och ibland känns det som att hon kommer ge mig en hjärtinfarkt snart. 

Jag har förresten båda sorterna men min son är bara 1 och såklart väldigt krävande som de flesta ettåringar är .. Återstår att se hur han blir när han blir äldre. 
    Pojkar är mer krävande än flickor är min uppfattning, det beror på att de mognar långsammare . 
  • Anonym (därför)
    Anonym (Inio) skrev 2023-05-30 16:59:20 följande:
    Pojkar är mer krävande. De som är lata vill absolut inte ha en pojke och det finns en del lata i samhället.

Man är faktiskt rätt konstig om man inte vill ha båda sorterna...
    Hahaha, du har inte upplevt tonårsbarn va?

Killar är rena semestern jämfört med tjejer i den åldern.
  • Anonym (L)
    BeautifulLiz skrev 2023-05-30 12:02:46 följande:

Jag skattar mig lycklig när jag läser kommentarerna här!

Är mamma till två vuxna söner, den ena har fru och egna barn (Två jättefina pojkar!)
    Jag har jättefin kontakt med båda sönerna, min svärdotter och de två barnbarnen.

Som farmor ses jag som en viktig person i deras liv, jag är ofta bjuden hem till dem. Träffar barnbarnen oftare än deras mormor gör. (Mycket pga att jag är betydligt yngre, och bor närmare.)
    Det gör såklart inte att barnen värderar mig högre än sin mormor, absolut inte. Men vi träffas oftare.

Mina barnbarn har varken morfar eller farfar, men om de varit i livet så hade nog deras situation sinsemellan varit som min och mormoderns.

Jag och min sons svärmor drar också jämnt.

Undrar om jag haft ovanligt stor tur, eller om olyckskorparna kraxat ovanligt mycket i den här tråden...

Jag känner lite likadant, mina svärföräldrar är helt fantastiska och grymma farmor/farfar till vår son, skulle aldrig få för mig att inte involvera dem?
  • Anonym (därför)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 17:23:51 följande:
    Pojkar är mer krävande än flickor är min uppfattning, det beror på att de mognar långsammare . 
    Tjejer mognar snabbare än killar ja, men då snackar vi inte om mogen som man är som vuxen utan snarare mognad som i "jag är minsann 12 och vet bättre än någon annan och håller du inte med mig så hatar jag dig, men 10 minuter senare älskar jag dig igen... tills du blinkar för då hatar jag dig igen..."
  • Anonym (T)

Jobbar med barn o jag kan förstå även om det är tabu. Jag har 2 pojkar o en tjej. Kände samma sim du o du skulle bara veta hur folk betedde sig med 3an. Hoppas det blir en tjej mm. 
    På jobbet gör vi ingen skillnad på kön o det är ju en självklarhet. Men de är så olika, inte alla med 85procent. 
    Jag skämdes o ville inte ta upp min hemska tanke om önskan om en dotter när jag var gravid. Nu ser jag det med andtmra ögon. Det va en dröm men jag hafd älskat en pojk lika mycket. Det är tabu o sägs men det är skillnader även om man idag ger dem samma villkor. Det är svårt med kommentarerna o jag fattar inte hur man kan med o se ett liv som negativt. Men jag kab förstå ändå den där längtan 

• Anonym (LESS MAMMA)
    BeautifulLiz skrev 2023-05-30 12:02:46 följande:

Jag skattar mig lycklig när jag läser kommentarerna här!

Är mamma till två vuxna söner, den ena har fru och egna barn (Två jättefina pojkar!)
    Jag har jättefin kontakt med båda sönerna, min svärdotter och de två barnbarnen.

Som farmor ses jag som en viktig person i deras liv, jag är ofta bjuden hem till dem. Träffar barnbarnen oftare än deras mormor gör. (Mycket pga att jag är betydligt yngre, och bor närmare.)
    Det gör såklart inte att barnen värderar mig högre än sin mormor, absolut inte. Men vi träffas oftare.

Mina barnbarn har varken morfar eller farfar, men om de varit i livet så hade nog deras situation sinsemellan varit som min och mormoderns.

Jag och min sons svärmor drar också jämnt.

Undrar om jag haft ovanligt stor tur, eller om olyckskorparna kraxat ovanligt mycket i den här tråden...

Hade missat ditt inlägg men vad kul att höra från nån som dig bland alla som hävdar att en farmor inte kommer få en bra kontakt med barnbarnen.

Jag hade en jättefin kontakt med farmor och farfar som var extra barnvakter åt mig som liten (vi bodde nära) och jag besökte dem regelbundet tills de gick bort. Min man hr fortfarande regelbunden kontakt med sin farfar och och min pappa tog som sagt hand om farmor och farfar hela deras ålderdom och roddade med precis allt för dem. 

Jag ser mina barns farmor och farfar som viktiga i deras liv, varför skulle de inte vara det liksom? 

Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?